Bästa spö till gösjiggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spö till gösjiggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa spö till gösjiggning?

Hej!

Har inte bestämt mig för om jag vill ha haspel- eller multispö men skulle tacksamt ta emot era bästa tips på gösspön för jiggning med ca. 25 g skallar. Viktigt såklart att spöt har bra ryggrad så att man kan kroka gösarna ordentligt. Pris typ mellan 1500 - 3000 kr.

Tack!

Ta det du gillar att fiska med.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Finns väl inget ”bästa”, alltså, för 3000kr får du ett jävligt fint spö med bra komponenter i, skulle kolla på stockholmfiske och fritid, dom har jäkligt fina grejer ring å fråga dom

Kommentera

Yes tack för svar, tänkte om någon kom att tänka på något känsligt spö med bra ryggrad. Mitt nuvarande är som en kokt nudel och det blir lite för vekt till gös.

Kommentera

Det finns nog lika.många råd sim det finns spön.
          Jag har använt allt från spön klassade 7g - 28g till 30g - 90g. Det som funkar bäst för.mig är ett spinnspö klassat 15g - 56g .

Kommentera

Finns nog inget optimalt utan det är en smaksak blir ju lätt kvastskaftskänsla om du vill ha ryggrad och får gösar på 1-2,5 kg och går för högt i kastvikt är det inte mycket fight .
            kör ett 7-28 klassat men kört en del pig shad nano och skalle på 20g utan bekymmer och det blir väl ca40g

Kommentera

Jiggar alltmer med multi men till dedikerat gösjiggfiske hade jag valt haspel. Kör ett Sportex Air 8' 12-29g till tyngre abborrefiske och lättare gösbeten som passar mkt bra till jiggfiske med en mjuk övre toppdel men med kraft i botten, också en bit upp så det svarar snabbt på mothugg.

Men dyrt och inte bäst om man mest vill köra 25g skalle och 10-15g gummi och lite kraftigare krok, då hellre ett -40g eller t o m -50g spö med känslig topp och styv aktion.

T ex Fox Rage Terminator jigger 8' -50g skulle jag nog titta på eller likande jigganpassade spön, Sportex lär ha några som passar, t ex Absolut NT (kanon enl några på FS) eller ngt billigare men svåra att känna på innan köp.

Kolla också Magazinefisheco som senare år testat flera kralliga abborrespön med göstycke.

Kommentera

GLoomis. Behöver inte sägas mycket om dessa spö, du märker när du fiskar med ett :-)

Ett annat spö som jag har till Gösen är ett Aiko Salmon & Pike, klassat upp till 56g, helt underbart spö.
                Men GLoomis är en klass för sig :-)

Och sen en Amba i 4000 storleken och du kommer Aldrig behöva något annat :-) funkar även med en trimmad 5000 storlek :-)

Precis som Sadda säger så tycker jag viktspannet upp till 56g är klockrent :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Härligt, nu har jag lite att gå på. Stort tack allihop, kanonhjälp! <3

Kommentera

GLoomis har man ju hört en del om bl a GLX och NRX men precis som Sportex Air utanför TS budget. Att hitta det rätta gösjiggspöt för ca 35-40g beten bland GLoomis öviga serier blir inte lätt. Har själv ett Daiwa TD752 7'6" 14-56g men det har ingen känslig jiggtopp med funkar väl till lättare gäddspinn och 25-70g beten, inget för mitt "vanliga" gösjiggande men säkert bra till tyngre vertikalfiske efter gös.

Har inte prövat Fox Rage Terminator men någon här på FS sa det var kalas till gösjigg. Finns nog bara ute i Europa nu så precis som många tips här svårt att pröva innan man köpt, så jag förstår din fråga även om det här med spön är ganska individuellt som du ser av svaren.

Ett grövre spö nitar kroken bättre, ett lättare kan vara känsligare i toppen vid nätta hugg och ger trevligare spögung... svårt med spön! Så här kan det låta när tyskar diskuterar gösjiggspön med ungefär "dina kastvikter":

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04