Shimano slx dc - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano slx dc

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano slx dc

Hejsan,

Har liten fundering på att skaffa en shimano slx dc till borrefisket, mest för att jag är nyfiken på att testa teknologin. Någon som har erfarenhet av rullen och vet hur den mäter sig kring kast av lättare beten jämfört med rullar som revo4 x och shimano slx xt?

mvh Robin

SLX DC i sverige är nog en 150 storlek vilket är overkill till borre om du frågar mig fast nog funkar det... 70, 100, 150 är för övrigt primärt spolstorlek, ej nödvändigtvis rullstorlek. 70 och 100 bör leverera bättre, längre kast med lätta och icke strömlinjeformade beten men ju tyngre de blir ju mindre skillnad, från säg 15g kompakt bete kan det nog börja vända åt andra hållet...

Kolla in The Reel Test på YT. Har vissa synpunkter på hans tester (och religiösa inledning...) men de säger iaf något om de rullar han kastar med. Han har nog testat alla du anger och många fler därtill.

Jag skulle överväga att vänta ett slag eller ta hem en ny 2021 Scorpion DC 150 från Asien. Den är tyvärr lite större än 2017 års Scorpion DC 100 men den senare är svår att hitta.

De senare har båda två en kastbroms som kan finjusteras mycket mer än Curado/SLX DC-modeller så att DC mer kan visa vad den går för. Finns även en SLX 70DC i Asien med samma, lite begränsande broms som storebror har, men iaf bättre storlek enligt min mening. Även den testad av TRT.
    Senast ändrad av anteman; 2021-06-15, 13:13.

Kommentera

Tack! Ska kika in hand kanal. Håller med dig gällande storlek, föredrar åt det mindre hållet. Så OM det blir en slx dc låter 70-storleken som min grej. Lär ju inte bli några problem när smågäddorna kliver på ändå tänker jag.

Om jag breddar frågeställningen lite, är dc något att ha? Eller borde man istället kika mot rullar som curado k mgl 71? Har tidigare egentligen bara fiskat gädda (revo beast just nu) men kände direkt att jag har problem med att kasta lätta skallar/lätta cranks osv med revo x. Mycket sitter väl i spöet daiwa prorex xr 5-25 208 cm för info.

Inser att man kanske inte kastar lika långt som haspel men det är en bra bit bakom min haspeluppsättning (daiwa fuego 2500 + söder tackle perfection 30g). Klickade hem samma spö för multi för att se om längden kanske hjälper mig (billigt och skönt spö från test med haspel iaf).

Kommentera

Läs t ex här: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e2#post2580424

Vissa rekommenderar en Curado 70 till borre, har ej prövat. Har en mindre DC rulle (Exsence DC) men har aldrig kört den mot mina andra mindre borrerullar med lättare beten så jag vet inte hur mina DC står sig mot dem men de senare (Daiwa SV modeller) är så pass kastsäkra att jag inte direkt saknar en nätt DC även om jag har en...

Fast den verkar duglig https://youtu.be/Al0ff5pC46I

Kommentera

Ursprungligen postat av kaizen
          Hej!

Jag är ny här på forumet. La nyligen ut min SLX DC till försäljning, bland annat här på Fiskesnack. Säljer den då jag är sugen på att kliva upp i DC sortimentet.

https://www.fiskesnack.com/forum/ann...dc-151xg-8-2-1

Äger i dagsläget en Abu IKE 8.0:1 som jag kan jämföra med, men även mot mina tidigare Revo 4 X och Revo SX. För det första är jag en erfarenhet rikare och kan dementera (i detta fallet) att många kullager = lenare rulle. Kvalitén och var dessa placeras, är viktigare än antalet. Det visas med Shimano SLX DC som jag upplever vara lenare i gången mot min Abu IKE. Samtliga köpta helt nya.

Det här med DC är något speciellt att kasta med. Ställ in rätt från början (eliminera glapp i spolen och ställ in rätt siffra för linan, 2 för flät) och sen är det bara att kasta oavsett vilket drag du sätter på. Visserligen kör jag alla 6 centri bromsar på med IKE rullen och 12 steg från max och nöjer mig där till 95% också, men det tog mig många skatbon och frustrerade fisketurer innan jag hitta rätt. Med DC är den närmaste liknelsen att köra automat mot manuell växellåda(?).

Mot Revo X är SLX DC:

...en dubbelt så dyr pryl om du köper nytt. Det tycker jag inte att det är värt. Köp hellre vanliga SLX som ett bättre alternativ sett till lenare drift, det du offrar är bromssystemet är betydligt knepigare mot enkel yttre magnetjustering med Revo X. Ställer du in Revo X kastar du i princip lika långt med beten runt 10g och upp mot SLX DC, men det kommer att krävas justering vid betydande betesbyten som genererar ett tydligt viktskifte. Det slipper du med DC. Kan inte verifiera det fullt ut då jag hunnit byta ut alla mina spön och jämför då äpplen mot päron.

Mot Revo SX:
          Samma här, jag har svårt att motivera prisskillnaden om du gillar att finjustera bromsen. Det du får med Revo SX är möjligheten att finjustera mha såväl centrifugal (intern) och magnet (yttre) broms. Den inre hjälper till att minska skatbon som kan uppstå tidigt i kastet. Väsnas en hel del och upplever den lite otympligt tung... Annars en len och solid slitmaskin som kommer att hålla länge. Robust skal som känns premium rakt igenom. Samma här vad gäller kastlängd som ovan.

Mot Revo IKE
          Svårt. Lär nog inte sälja min IKE på ett tag. Förutom att jag är helt såld på utseendet (smaksak) kastar den, efter många, många, om och men, helt outstanding med alla möjliga beten och minst lika långt (ögonmått) som med SLX DC med samma beten och spö. SLX DC viner lite snyggt vid utkast, medan centrifugalbromsen i Revo rullarna kan rassla till lite lätt och är inte alls lika tillfredsställande.

Sammantaget handlar det om DC funktionen, och att den förändrar mängden nedlagd tid på justering istället för fiske. Där ser jag den överlägsna fördelen med DC rullar i allmänhet, förutom minimerad risk för skatbon.

Ursäkta ett långt inlägg, hoppas det bidrog?
          Stort tack för ditt svar!

Första reaktionen är nog att först leka runt med min revo x för lätta beten och se om man får till något som funkar. Smidigheten med DC låter som en bra grej men samtidigt känns värdet i det högre i början vid ny typ av fiske. Dvs man bör lära sig relativt snabbt på en "vanlig" rulle om hur man ska justera för diverse viktklasser och således minskas tiden med justering.

Min revo x kan jag slänga över på en jerkpinne till jerkfiske till gädda tänker jag om det blir ett nytt köp. Har en där redan men den kan jag nog pensionera. Men det här med rulle till abborre verkar onekligen vara knepigare än till gädda med alla detaljer (eller är det bara fler finlirare bland abborrfiskarna?)

Jag vill ha en rulle som kastar iallafall i närheten av haspel i allmänhet och som inte gör det till en vetenskap (i kastteknik, skruva på grejerna är inga problem) för att kunna få ut lättare jiggskallar mm.

revo x, slx xt, slx dc, tatula sv tw 103, curado dc, curado k mgl 71 osvosv. Riktig djungel klev jag in på känner jag spontant.

Men med det sagt kanske vi syns i dina PM kring rullen ändå till slut
          Senast ändrad av RobinSvensson; 2021-06-15, 15:43.

Kommentera

Guest Bra svar till TS!
            En nyfiken fråga, hur är Revo SX otympligt tung jämfört med Curado DC som nog väger mer? (kan minnas fel)

Är den fysiskt större och därmed otymplig? Kan ju också vara att många aburullar i original har (många gånger onödigt) djupa spolar som rymmer mkt lina och sånt väger ju också...

Till TS Tur det finns BFS-liknande spolar om man vill gå den vägen med ABU (eller Diawa om det nu behövs) Finns nog även till Revo X för rimlig slant på typ Aliexpress, kolla även TRT!
            Senast ändrad av anteman; 2021-06-15, 17:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinSvensson Visa inlägg

Stort tack för ditt svar!

Första reaktionen är nog att först leka runt med min revo x för lätta beten och se om man får till något som funkar. Smidigheten med DC låter som en bra grej men samtidigt känns värdet i det högre i början vid ny typ av fiske. Dvs man bör lära sig relativt snabbt på en "vanlig" rulle om hur man ska justera för diverse viktklasser och således minskas tiden med justering.

Min revo x kan jag slänga över på en jerkpinne till jerkfiske till gädda tänker jag om det blir ett nytt köp. Har en där redan men den kan jag nog pensionera. Men det här med rulle till abborre verkar onekligen vara knepigare än till gädda med alla detaljer (eller är det bara fler finlirare bland abborrfiskarna?)

Jag vill ha en rulle som kastar iallafall i närheten av haspel i allmänhet och som inte gör det till en vetenskap (i kastteknik, skruva på grejerna är inga problem) för att kunna få ut lättare jiggskallar mm.

revo x, slx xt, slx dc, tatula sv tw 103, curado dc, curado k mgl 71 osvosv. Riktig djungel klev jag in på känner jag spontant.

Men med det sagt kanske vi syns i dina PM kring rullen ändå till slut
              Självklart, bara att fråga på om du undrar något ytterligare. Beror lite på vad du menar med lätta beten. Själv har jag kastat Möreungen (förvisso kompakt) 4g som lägst, kombinerat med diverse spinnare, Droppen 6g och Myran Mira 7g med ett Svartzonker V2 6-21g och samtliga flög iväg, i med och motvind. Känner att man kan nypa till med DC med "kast över huvudet" och mer eller mindre bara stötta spolen med ett litet tumstopp när betet träffar vattenytan.

Hehe, ja den är förvarad i lådan och används inte. Bor du i närheten av Skövde får du gärna prova den på plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av kaizen

...Tyvärr har jag aldrig hållit i en Curado DC och kan inte uttala mig om jämförelsen mot just den. SLX DC verkar väga 10-15g mindre, måste nästan vara annorlunda viktfördelning också då den i jämförelse känns näst intill fjäderlätt i handen.
                My bad! Menade naturligtvis SLX DC, sen är det nog så att din SX var gen 4 med dubbel kastbroms å lite tyngre än den gen 3 jag hade i minnet som är ngt lättare iaf men enbart har en enkel Magtrax kastbroms.
                Senast ändrad av anteman; 2021-06-15, 19:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av kaizen Visa inlägg

Självklart, bara att fråga på om du undrar något ytterligare. Beror lite på vad du menar med lätta beten. Själv har jag kastat Möreungen (förvisso kompakt) 4g som lägst, kombinerat med diverse spinnare, Droppen 6g och Myran Mira 7g med ett Svartzonker V2 6-21g och samtliga flög iväg, i med och motvind. Känner att man kan nypa till med DC med "kast över huvudet" och mer eller mindre bara stötta spolen med ett litet tumstopp när betet träffar vattenytan.

Hehe, ja den är förvarad i lådan och används inte. Bor du i närheten av Skövde får du gärna prova den på plats.
                  Vet inte riktigt vad jag menar heller, men 8 cm jiggar med 5g skalle, shadow raps, cranks (bass bite osvosv). Gott och blandat av det som tycks vara hett på marknaden just nu helt enkelt. Lättare än så kör jag nog haspel tänker jag (ned rig osv).
                  Bor tyvärr inte i närheten men tackar för erbjudandet till testning.

Blir inte riktigt klok på storlekar heller.. skrivs inte ut eller så har andra varumärken sina egna storlekar osv.. Men hur är storleken jämfört med revo x på slx dc 151?

Kommentera

Jag får väl också komma med lite input då jag själv har en Revo X som var tänkt till det lite lättare fisket. Tyvärr fick jag inte det att stämma med den rullen när jag kastade lättare drag. Även om jag fipplade med bromsarna så fick jag ingen längd i kasten utan det kändes nervöst när jag skulle kasta. Testade allt i från 5g och jag tyckte väl att det funkade någorlunda ok med drag runt 15g och uppåt.

Köpte mig istället en Daiwa Prorex PE SV TW 100 som jag har parat ihop med ett Daiwa AGS 6.9' 5-25g som har funkat galant än så länge för lättare drag. Har inga problem att få bra kastlängder med en 5g jigg, Shadow raps eller blades.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04