Shimano slx dc - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano slx dc

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg
    Jag får väl också komma med lite input då jag själv har en Revo X som var tänkt till det lite lättare fisket. Tyvärr fick jag inte det att stämma med den rullen när jag kastade lättare drag. Även om jag fipplade med bromsarna så fick jag ingen längd i kasten utan det kändes nervöst när jag skulle kasta. Testade allt i från 5g och jag tyckte väl att det funkade någorlunda ok med drag runt 15g och uppåt.

Köpte mig istället en Daiwa Prorex PE SV TW 100 som jag har parat ihop med ett Daiwa AGS 6.9' 5-25g som har funkat galant än så länge för lättare drag. Har inga problem att få bra kastlängder med en 5g jigg, Shadow raps eller blades.
    Tack! Samma känsla som jag har med revo x. Låter som en annan rulle faktiskt kan lösa problemet då. Börjat komma ifrån DC lite i tankarna men har svårt att komma till ett beslut kring rulle. Köper gärna begagnat, så kanske blir det första som dyker upp av nedan rullar.

Curado k mgl 71
    daiwa tatula sv tw 103
    Daiwa Prorex PE SV TW 100 (efter snabb research efter din kommentar)

Nypris runt 2200 med andra ord. Finns säkert en bunt till man borde hålla utkik efter men samtidigt landar man nog inte fel i någon av dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinSvensson Visa inlägg

Tack! Samma känsla som jag har med revo x. Låter som en annan rulle faktiskt kan lösa problemet då. Börjat komma ifrån DC lite i tankarna men har svårt att komma till ett beslut kring rulle. Köper gärna begagnat, så kanske blir det första som dyker upp av nedan rullar.

Curado k mgl 71
      daiwa tatula sv tw 103
      Daiwa Prorex PE SV TW 100 (efter snabb research efter din kommentar)

Nypris runt 2200 med andra ord. Finns säkert en bunt till man borde hålla utkik efter men samtidigt landar man nog inte fel i någon av dem.
      Jag köpte en Prorex PE SV TW 100 i höstas och har bara gott att säga om den! Skulle den kännas lite nervös under ett kast så är det bara att ställa upp magnetbromsen ett knäpp eller två. Spolaxelbromsen har jag aldrig behövt röra, inte ens när jag gått från ~30 gram jigg till 5 gram wobbler.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Jag köpte en Prorex PE SV TW 100 i höstas och har bara gott att säga om den! Skulle den kännas lite nervös under ett kast så är det bara att ställa upp magnetbromsen ett knäpp eller två. Spolaxelbromsen har jag aldrig behövt röra, inte ens när jag gått från ~30 gram jigg till 5 gram wobbler.
        Tack! Låter som en bra rulle.

Kommentera

Jag har en slx dc 71 (japanska modellen) som helt ok, ska jag kasta under 10gr föredrar jag andra multirullar eller haspel.
          Ska man kasta riktigt lätt tillsammans med anpassat spö så skulle jag välja bort dc pga av de tunga spolarna. Finns flertal kina rullar rätt billigt som gör jobbet bra, sen kan man köpa någon dyrare shimano/daiwa om man känner för det. En lättad spole gör stor skillnad när man ska kasta lätt.
          Senast ändrad av Pegu78; 2021-06-19, 05:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
            Jag har en slx dc 71 (japanska modellen) som helt ok, ska jag kasta under 10gr föredrar jag andra multirullar eller haspel.
            Ska man kasta riktigt lätt tillsammans med anpassat spö så skulle jag välja bort dc pga av de tunga spolarna. Finns flertal asien rullar rätt billigt som gör jobbet bra, sen kan man köpa någon dyrare shimano/daiwa om man känner för det. En lättad spole gör stor skillnad när man ska kasta lätt.
            Tack!

Ja, jag har börjat på intrycket att lätta spolar är det man ska leta efter om man även vill kunna kasta lättare beten. Men känner du att du får iväg "standard" beten bra? Dvs shadow raps, kanske 10g-skalle jigg, cranks på runt 13g?

Du vill inte bli av med rullen?

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinSvensson Visa inlägg

Tack!

Ja, jag har börjat på intrycket att lätta spolar är det man ska leta efter om man även vill kunna kasta lättare beten. Men känner du att du får iväg "standard" beten bra? Dvs shadow raps, kanske 10g-skalle jigg, cranks på runt 13g?

Du vill inte bli av med rullen?
              Jag använder min till just beten likt shadow rap osv, speciellt under blåsiga förhållanden då dc gör sig bäst. Betena väger 10-20gr och rullen klarar detta galant. Vill ha min kvar då den fyller sitt syfte under besvärliga vindförhållande Det skiljer inte mycket på den europeiska och japanska, det mest uppenbara är vevlängden som är lite kortare på japanska.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 714 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04