Haspelspö för lättare havsfiske från båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för lättare havsfiske från båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö för lättare havsfiske från båt?

Funderar på att införskaffa ett spö för att ha liggande i båten. För tillfället har jag ett billigt kinesiskt 6-fots noname-teleskop-spö, men det är så otroligt svampigt att känslan inte riktigt är där när man drillar fisk.
    Tänker mig att kunna spinnfiska och/eller bonnatrolla efter makrill och horngädda (kanske även havsöring) samt bottenmeta plattfisk etc.
    För liknande fiske från land har jag ett 9 fots-spö, klassat 10-30gram, men på något sätt känns det för långt och otympligt när man är i båten.
    Så jag tänker mig ett spö på 7-7.5 fot, och kanske 10-40gr eller nåt sånt. Dock verkar det vara dåligt med sådana spö, korta spö är mest renodlade för lätt fiske med typ 5-20g vikter.
    Några bra (och helst billiga!) tips?

Daiwas Laguna-serie har nog nåt som passar dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Daiwas Laguna-serie har nog nåt som passar dig.
      Tackar!
      Det här: https://www.fiskejournalen.se/daiwa-laguna-haspelspo
      i 15-40 g variant verkar ju vara precis det jag letar efter, och till bra pris dessutom!

Kommentera

om inte 8' är för stort kan jag slå slag för Fladen xtraflexx 10-40g under 300 kr. Och tror söders har rabatt på fladen just nu dessutom

Kommentera

Kolla på Berkleys spön, de gör en del modeller för framförallt fiske efter salmonider (havsöring, steelhead, regnbåge) , oftare lite långsammare aktion än vad som är på modet, de laddar bra och ger därför fina kastlängder, plus att de drillar mjukt och fint. Det här borde passa perfekt till rappa, starka arter som makrill, horngädda och öring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Funderar på att införskaffa ett spö för att ha liggande i båten. För tillfället har jag ett billigt kinesiskt 6-fots noname-teleskop-spö, men det är så otroligt svampigt att känslan inte riktigt är där när man drillar fisk.
            Tänker mig att kunna spinnfiska och/eller bonnatrolla efter makrill och horngädda (kanske även havsöring) samt bottenmeta plattfisk etc.
            För liknande fiske från land har jag ett 9 fots-spö, klassat 10-30gram, men på något sätt känns det för långt och otympligt när man är i båten.
            Så jag tänker mig ett spö på 7-7.5 fot, och kanske 10-40gr eller nåt sånt. Dock verkar det vara dåligt med sådana spö, korta spö är mest renodlade för lätt fiske med typ 5-20g vikter.
            Några bra (och helst billiga!) tips?
            Shimano Beastmaster serien är något jag tror skulle passa ditt fiske.

Kommentera

Tack till alla för era tips. Valet föll på ett Daiwa Laguna 7' 15-40g. Ska bli spännande att se hur det känns!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 771 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04