Ännu en tråd om val av rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om val av rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu en tråd om val av rulle.

Hej. Jag står i köptankar om en ny multirulle men känner mig lite vilsen och blir inte klokare av det jag läser på de olika webbshopparna, inte heller youtube gör mig klokare då i princip allt framstår som ren reklam. Alla rullar kastar långt, håller en evighet och sitter perfekt i handen verkar det som.

Är ute efter en rulle att para ihop med ett 9ft spö som är klassat 30-120g. Idag har jag en rulle som jag är väldigt nöjd med, en Lexa 300 men tycker den gör sig bättre på mitt kortare spö avsett för jerkfiske, Ligger helt enkelt bättre i handen på det spöt än på det andra.

Det jag funderar på är om en rulle i 200-storlek räcker för att kasta beten upp till 100 gram? Har isåfall tittat rätt mycket på Tatula 18 200 eller Curado K i 200 storlek. Antar att dessa rullar är likvärdiga så blir väl att åka in till butik och testa isåfall, eller finns det en klar vinnare?

Blir även fundersam över vad som skiljer Tatula 18 och Tatula 20 åt? Att 2 är en uppgraderad version går att läsa sig till men vad som faktiskt är uppgraderat och kanske framförallt vad det innebär i praktiken tycker jag är svårare att förstå.

Ska väl sägas att jag till abborrfisket kör en Tatula i 100 storlek som jag är mycket nöjd med så Daiwa har jag högt förtroende för då båda mina rullar därifrån fungerat utan några som helst problem men är inte rädd för att prova något nytt heller.

Tatula 200 är i princip samma med små skillnader, så länge man sköter om den kommer alla versioner funka lika bra. Till gäddfiske hade jag tagit Tatulan före Curadon den känns gedignare och mer beprövad men Curadon kastar längst.
    Har själv ägt flera Tatulor och Curadon och det mkt trevliga rullar

Kommentera

Jag skulle säga att Tatula 200 är suverän för det du beskriver. Curado 200 håller för gäddfisket, men en Tatula 200 är bättre till tyngre fiske i längden. Du kan pressa den rullen mer, bl.a tack vare det kraftiga bromssytemet och den tjockare huvuddrevs-axeln kontra Curadon.

Kommentera

Jag vet inget om tekniken i rullen, men kör en Tatula 200HD på ett Prorex XR 150gr och det fungerar jättebra. Supertrevligt till westin swim, stora wobblers och gummi (Max gummivikt är ungefär 80-90gr riggat, tyngre än så kör jag med en Lexa 300).
        Trevlig kombo
        Senast ändrad av Test005; 2021-05-24, 00:01.

Kommentera

Tack för bra svar, lutar mer och mer att det blir en Tatula i 200 storlek som blir nästa rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 731 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04