Daiwa Tatula Hd 200 skriker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula Hd 200 skriker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Tatula Hd 200 skriker

Tjenare! jag skickade efter en ny rulle som kom på posten igår.
    Det var som rubriken lyder en Daiwa Tatula Hd 200 Ltd, men nu till problemet.

Jag började med att spola på den en 0,35mm spiderwire och sedan fick den följa med ut på en provtur. Den funkade hur bra som helst just då en ca 40-50 kast, men nu idag när jag och tjejen skulle ut och provkasta på ett ställe så började den rent utav skrika vid utkasten. Jag tycker det låter som att något lager håller på att skära ihop, den går fortfarande hur fint som helst att veva med, går inte trögt eller något.
    Så borde jag bara ta kontakt med butiken som jag köpt den ifrån och skicka tillbaka den eller tror ni det bara kan va för lite olja i något lager eller något?

Edit lägger in en youtubelänk på hur den låter https://www.youtube.com/watch?v=3XU_sxHfbSM
    Senast ändrad av N1klas; 2021-05-20, 23:14.

Kan vara så att något spollager är dåligt oljad, hade provat olja lagrena innan kontaktaktat butiken

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Kan vara så att något spollager är dåligt oljad, hade provat olja lagrena innan kontaktaktat butiken
      Okej, känns bara som att man inte ska behöva göra det på en helt ny ofiskad rulle men men. https://www.youtube.com/watch?v=3XU_sxHfbSM Så låter rullen iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av N1klas Visa inlägg
        Tjenare! jag skickade efter en ny rulle som kom på posten igår.
        Det var som rubriken lyder en Daiwa Tatula Hd 200 Ltd, men nu till problemet.

Jag började med att spola på den en 0,35mm spiderwire och sedan fick den följa med ut på en provtur. Den funkade hur bra som helst just då en ca 40-50 kast, men nu idag när jag och tjejen skulle ut och provkasta på ett ställe så började den rent utav skrika vid utkasten. Jag tycker det låter som att något lager håller på att skära ihop, den går fortfarande hur fint som helst att veva med, går inte trögt eller något.
        Så borde jag bara ta kontakt med butiken som jag köpt den ifrån och skicka tillbaka den eller tror ni det bara kan va för lite olja i något lager eller något?

Edit lägger in en youtubelänk på hur den låter https://www.youtube.com/watch?v=3XU_sxHfbSM
        ----------------------------------------------

Hej Niklas;

Köp några ex. av DAIWA rullolja och problemet är löst de närmaste 20 åren... https://www.dogger.se/daiwa-reel-oil...iABEgJOIPD_BwE

Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

Har du ställt skruven på vänster sida så att spolen inte glappar? Har hört andra som haft det problemet o då med en helt lös spole. Annars låter det som lager o jag hade nog snarare skickat tillbaka den, lagret är definitivt slitet om det låter så o du har lagt av ett par kast..

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
            Har du ställt skruven på vänster sida så att spolen inte glappar? Har hört andra som haft det problemet o då med en helt lös spole. Annars låter det som lager o jag hade nog snarare skickat tillbaka den, lagret är definitivt slitet om det låter så o du har lagt av ett par kast..
            Har också en polare som hade ställt bromsarna helt knasigt på sin nya.
            Skrek järnet...
            Men efter lite fipplande och skruvande slutade ljudet så ja, kolla bromsarna.

Vill minnas att han också hade dom helst lösa

Annars vet jag att Daiwas Lexa hade utmaningar i början iallafall att dom kom mindre bra smorda. Vet dock inte hur det ser ut med Tatulan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

----------------------------------------------

Hej Niklas;

Köp några ex. av DAIWA rullolja och problemet är löst de närmaste 20 åren... https://www.dogger.se/daiwa-reel-oil...iABEgJOIPD_BwE

Med vänlig fiskehälsning,
              Old Firehand
              Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Hejsan! jag har en förpackning med Abu Garcia High Speed Rullolja
              Tänker väll att den bör fungera den med Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
                Får ta och se över bromsarna när jag kommer hem från jobbet, jag hade nog tänkt ta och prova smörja upp lagren under helgen och hoppas den blir tyst igen. Vill ju inte bli utan rulle nu såhär innan helgen. Men blir den inte bra med smorda lager så får den åka tillbaka.

Kommentera

Kolla att spolen är centrerad och att bromsen är rätt inställd. Dessa kan orsaka missljudet.
                  Finns guider på YT.
                  Annars hade jag kontaktat de du köpte rullen av.
                  Senast ändrad av Kattman; 2021-05-22, 11:57.

Kommentera

Droppa olja på alla kullager som snurrar när spolen snurrar. Torra och/eller korroderade lager skriker då och då. Personligen har jag alltid den mekaniska bromsen inställd på så sätt att jag har lite spolglapp. Har man den mekaniska bromsen för hårt inställd, så att spolgaveln konstant utsätts för friktion skriker rullen definitivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04