Hur välja storlek på haspelrulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur välja storlek på haspelrulle ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Räknade fel tror jag ?
    Måste vara tvärsnits arean på linan och då är 0,2mm 0,031mm2 och 0,15mm 0,018mm2.
    Skillnaden på spolen är nästan 75% ?!?!?

//Ulban

Kommentera

Ursprungligen postat av ulban Visa inlägg
      Räknade fel tror jag ?
      Måste vara tvärsnits arean på linan och då är 0,2mm 0,031mm2 och 0,15mm 0,018mm2.

//Ulban
      Och är det olika fabrikat kan skillnaden vara större.

Kommentera

Ursprungligen postat av ulban Visa inlägg
        Räknade fel tror jag ?

//Ulban
        Tja kanske men huvudsaken är att omkring 0,15 räcker långt och kommer att kasta längre än 0,20 med samma linmodell. En hårdflätad 12-trådig är nog ”kastbäst” men mkt dyr och sällan lika nötningstålig som linor med färre trådar så vitt jag förstått. Viktigt att lägga på linan hårt initialt så att den inte komprimeras mer under fisket, då kommer linnivån att hamna under det optimala.

Lägg på din nya flätlina först och toppa med nylon så att den blir välfylld och hamnar vid spolkanten där tillverkaren anger. (Det händer att jag ”överfyller” spolen något lite om jag känner rullen och linan jag använder men det har sina risker) Vänd på linan genom att använda ett par andra rullar om du har det.

I dessa varma tider kan du annars enkelt vända på den genom att dra ut all lina rakt på en lååång gräsmatta, (golfbana?) lossa/kapa av linan vid spolen när den är tömd, spring till andra, markerade ändan av linan, knyt fast på spolen och veva upp linan väl spänd. Vill man undvika att linan släpas hem över gräsmattan så får man vandra efter när man vevar hem. Färdig.

Om du inte fiskar så ofta så kan du om några år vända på dina 120-150m flätlina om du köpt på spole på ungefär samma sätt. Har du tappat säg 10-20 meter flätlina eller mer sedan du la på den så kan några extra meter nylon göra att den åter fylls på rätt sätt. En extra skarv på nylonbackingen gör inget, den ligger långt under när flätlinan är på plats.
        Senast ändrad av anteman; 2021-05-20, 14:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 705 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04