Hur välja storlek på haspelrulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur välja storlek på haspelrulle ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur välja storlek på haspelrulle ?

Hej alla
    Var på kusten med ett nyligen inköpt bombarda spö 11,2 fot för att fiska havsöring.
    Satte på min vanliga rulle och kastade ut.
    Spöt var inköpt för att kasta långt och långt kom jag .
    Jag tömde halva rullen ?!?!
    Ofta blev det att linan stoppades i slutet av linan hakade någonstans.
    Kändes som rullen kunde varit större.

Finns det några enkla regler när man väljer rullstorlek ?
    Ett lite kul problem .

//Ulban

Vad är det för rulle du har?

Detta kanske kan hjälpa något ?
    • Ultralight motsvarar Shimanos storlek 500 (abborre)
    • Light motsvarar Shimanos storlek 1000-1500 (abborre, gös, ädelfisk)
    • Allround motsvarar Shimanos storlek 2500 (gädda, abborre, gös, havsöring)
    • Heavy motsvarar Shimanos storlek 4000 och större (riktat gäddfiske och tyngre)

Kommentera

Ursprungligen postat av ulban Visa inlägg
      Hej alla
      Var på kusten med ett nyligen inköpt bombarda spö 11,2 fot för att fiska havsöring.
      Satte på min vanliga rulle och kastade ut.
      Spöt var inköpt för att kasta långt och långt kom jag .
      Jag tömde halva rullen ?!?!
      Ofta blev det att linan stoppades i slutet av linan hakade någonstans.
      Kändes som rullen kunde varit större.

Finns det några enkla regler när man väljer rullstorlek ?
      Ett lite kul problem .

//Ulban
      Till ett så långt spö bör man välja en rulle av 4000/5000-storlek för att få bra balans och slippa en framtung utrustning.

Kommentera

Så lätta rullar som det finns i storlek upp till 4000 så blir linkapacitet, intagningshastighet av linan faktorer som blir mer intressanta än något annat.

Kollar man på en Daiwa LT i storlek 2500 och en i 4000C skiljer det inte väldigt mycket i vikt men spolen blir mycket större så att linan sjunker mycket vid långa kast blir inte alls lika påtagligt.

Det går ju också att kolla på linan i sig. Om det är en variant som bygger mycket på spolen och i så fall byta till en som ligger bättre och tätare.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Till ett så långt spö bör man välja en rulle av 4000/5000-storlek för att få bra balans och slippa en framtung utrustning.
          Tackar för inputen

Det stämmer rätt bra, med att kombon rulle-spö är obalansera .
          Rullen jag har är en Okuma Pink Pearl V2 30FD . Det bör vara en 3000 rulle.
          Har en större kaffekvarn jag kan prova med och se om det kommer kännas bättre.

//Ulban

Kommentera

Hej.
            Har 5 olika spön i längden 11 -11.6 ( Fenwick, Savage gear
            Guideline o Westin.)
            Har alltid använt 2500 rullar och skall du fiska öring behövs inget större. Jag har cirka 160m flät på spolen och grundat med nylon - det tömmer du inte även med 20m i ryggen.
            Obalans i spöt går inte att avhjälpa med normala rullar och ditt grepp är vid/runt rullfoten. Väljer du rätt spö lite bättre kvalitet så är det inget problem. Endast tyngd i butten kan justera balansen - men då ökar totalvikt.
            Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Hej.
              Har 5 olika spön i längden 11 -11.6 ( Fenwick, Savage gear
              Guideline o Westin.)
              Har alltid använt 2500 rullar och skall du fiska öring behövs inget större. Jag har cirka 160m flät på spolen och grundat med nylon - det tömmer du inte även med 20m i ryggen.
              Obalans i spöt går inte att avhjälpa med normala rullar och ditt grepp är vid/runt rullfoten. Väljer du rätt spö lite bättre kvalitet så är det inget problem. Endast tyngd i butten kan justera balansen - men då ökar totalvikt.
              Peter b
              Det är inga dyra grejer jag använder.
              Kan absolut vara att jag fått vad jag betalat för.
              Då med tanke på balansen .

Vad har du för diameter på flätlinan ?
              Jag använder 0,20mm

Kommentera

Hej , jag kör 0.15 mer behövs inte till öring. Man kan köra tunnare oxå men med långa spö och dobb och lång tafs så utvecklas stor kraft och linan kan " snäppa av ".
                Med lite billigare och därmed lägre kvalitet så används spöringar och grafit av lägre kvalitet. Därmed blir spöna tyngre lite tjockare mot toppen , för o hålla , och framtunga.
                Jobbigt för handled o armbåge att fiska längre stunder.
                Fiskar man inte så mycket så kanske man inte har lust o lägga så mycket pengar på sin utrustning.
                Har du fler funderingar får du höra av dig.
                Peter b

Kommentera

Intressant fråga om man jagar kastlängder. Jag körde själv en Shimano 2500 förr när jag jagade HÖ men på den tiden var spolen mindre i diameter men ganska lång eller hög om man vill, lite "long stroke". I dag har väl Shimano 2500 en diameter på 47 mm tror jag och för de flesta daiwa LT ser det ut så här

Click image for larger version

Name:	HTB10QsCsgKTBuNkSne1q6yJoXXaY.jpg
Views:	1785
Size:	107,9 KB
ID:	2578853 så en S 2500 eller D LT 3000 räcker nog långt. En större spole t ex 4000 ovan ger som nån sa ovan, att linan inte sjunker undan lika fort och glider därmed lättare över spolkanten men samtidigt blir nog friktionen mot första spöringen högre med en ngt större linspiral... så vete sjutton vilken som vinner där på totalen..

En tätt flätad 12-trådig lina säg 0,15 lär göra skillnad men den kostar och har inte bästa nötningstålighet, Peter B säger att Berkley Ultra 8 gör jobbet och den är inte lika dyr...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Intressant fråga om man jagar kastlängder. Jag körde själv en Shimano 2500 förr när jag jagade HÖ men på den tiden var spolen mindre i diameter men ganska lång eller hög om man vill, lite "long stroke". I dag har väl Shimano 2500 en diameter på 47 mm tror jag och för de flesta daiwa LT ser det ut så här

Click image for larger version

Name:	HTB10QsCsgKTBuNkSne1q6yJoXXaY.jpg
Views:	1785
Size:	107,9 KB
ID:	2578853 så en S 2500 eller D LT 3000 räcker nog långt. En större spole t ex 4000 ovan ger som nån sa ovan, att linan inte sjunker undan lika fort och glider därmed lättare över spolkanten men samtidigt blir nog friktionen mot första spöringen högre med en ngt större linspiral... så vete sjutton vilken som vinner där på totalen..

En tätt flätad 12-trådig lina säg 0,15 lär göra skillnad men den kostar och har inte bästa nötningstålighet, Peter B säger att Berkley Ultra 8 gör jobbet och den är inte lika dyr...
                    Hej
                    Det är bara 3 mm skillnad till nästa storlek i rull diameter.
                    Att gå från 0,20 till 0,15 är 25% mindre linvolym som kompenseras grundad med nylon. Är en bra ide.
                    Nu i skrivande stund kommer jag på att jag har 150m 0,20 flätlina enbart ingen utfyllnad.

Sedan skriver du om friktionen mot första spöringen med ökad spole.
                    Den aspekten har inte alls funnits i min tanke .

Summa sumarium tunnare lina blir första testen

//Ulban

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 704 visningar
                    0 gillar