Multirulle aborre och gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle aborre och gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle aborre och gösfiske

Hej,

Letar efter en ny multirulle då jag inte klickar med min Revo X som jag använder idag. Antingen är det jag som inte kan få till kastbromsen eller så beror det helt enkelt på att jag kastar för lätta beten. Dålig längd och skatbon senaste passet. Rullen ska paras ihop med ett SG XLNT3 12-42g, ett bra alternativ?

Fiskar främst med jiggar med 7-20g skallar samt jerks, cranks och blades på runt 10-15g.

Har spanat på Daiwa Tatula SV TW 103HS. Någon som har testat den och skulle den funka till mitt fiske? Finns det något bra alternativ från Abu och Shimano också?

Spana in tex Curado K 201. Mycket fin

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
      Spana in tex Curado K 201. Mycket fin
      Tack, kör du med den? Missade att skriva att jag kör högervev och det verkar inte finnas så många butiker som har den.

Kommentera

Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg

Tack, kör du med den? Missade att skriva att jag kör högervev och det verkar inte finnas så många butiker som har den.
        Jag hade den i 6:2:1 men kommer nu istället köpa HG varianten med 7:4:1. Ja det verkar vara slut hos butikerna men du kan köpa den hos aliexpress för ca 1200kr

Kommentera

Cranks från 10-12g låter lite tufft för ett spö som börjar leverera vid 12g. Sen låter en 200 rulle som stor (ffa linkapacitet) för abborre och gös, en 70-100 lär nog räcka väl, men vad vet jag, Letho har i alla fall prövat.

Kommentera

Daiwa Tatula 103 HS har jag kört med 2 säsonger nu, kastar snarlika dragvikter som dig och är helnöjd. Billigare går att hitta via t.ex, tror jag fick min för 1700-1800 vid köptillfället. Kastar fint och jämnt, enkel att serva, och väldigt len att veva.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
              Daiwa Tatula 103 HS har jag kört med 2 säsonger nu, kastar snarlika dragvikter som dig och är helnöjd. Billigare går att hitta via t.ex, tror jag fick min för 1700-1800 vid köptillfället. Kastar fint och jämnt, enkel att serva, och väldigt len att veva.
              Ja det lutar mer åt en Tatula efter lite research. Vart köpte du din för det priset?

Kommentera

Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg

Ja det lutar mer åt en Tatula efter lite research. Vart köpte du din för det priset?
                Här är direktlänken via Aliexpress. Tog cirka 2 veckor för rullen att komma fram, nu är den tom. billigare (175usd, betalade nog 110-120kr för tull+moms).*

Kommentera

Tänk på att det nu finns två grundvarianter på Tatula 103/Prorex SV TW.
                  En äldre, lite tyngre å större kropp och den senare Tatula 2020 i olika modeller, 100, Elite, 103 Sv, Prorex Sv typ.
                  De senare (2020) saknar hål i tumbryggan vill jag minnas... som den i GbgRobins länk. Den nya 103:an har en relativt djup spole, Prorex SV TW är grundare och har snabbare linförare gjord för flätlina om det är din typ av lina...

Den förra kan vara lika bra, tja bättre iaf beprövad men borde i min bok vara klart billigare för att komma i fråga. Nättare och lättare är ju trevligt i sig till borre, men pröva helst att greppa dem själv. God ergonomi är avhängigt bla handstorlek, kanske rullfäste men ffa hur du håller om rullen, dvs var fingrarna hamnar...
                  Senast ändrad av anteman; 2021-05-17, 17:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Tänk på att det nu finns två grundvarianter på Tatula 103/Prorex SV TW.
                    En äldre, lite tyngre å större kropp och den senare Tatula 2020 i olika modeller, 100, Elite, 103 Sv, Prorex Sv typ.
                    De senare (2020) saknar hål i tumbryggan vill jag minnas... som den i GbgRobins länk. Den nya 103:an har en relativt djup spole, Prorex SV TW är grundare och har snabbare linförare gjord för flätlina om det är din typ av lina...

Den förra kan vara lika bra, tja bättre iaf beprövad men borde i min bok vara klart billigare för att komma i fråga. Nättare och lättare är ju trevligt i sig till borre, men pröva helst att greppa dem själv. God ergonomi är avhängigt bla handstorlek, kanske rullfäste men ffa hur du håller om rullen, dvs var fingrarna hamnar...
                    Tack för infon, väldigt givande inlägg. Nu lutar det antingen åt att beställa den Gbgrobin länkade eller en Prorex PE SV TW då jag endast använder flätlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04