Multirulle aborre och gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle aborre och gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Innan du byter rulle, testa med ett spö som passa till de betesvikter du uppge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
      Innan du byter rulle, testa med ett spö som passa till de betesvikter du uppge.
      Kan det göra så mycket? Jag menar även om jag kastar 12-15 grams beten som är inom spöts kastvikt så får jag ändå inte till det. Har testat ställa bromsarna fram och tillbaka men det hjälper inte.

Kommentera

Jag skulle nog säga att du har lite överdimensionerade prylar för så lätta beten, som fler varit inne på.

Kommentera

Ja beten om 10-15g kastas nog bäst, ja enklast med ett spö klassat säg 5-20, 5-25g. Timingen i kastet samt en vaken tumme blir viktigare med ett snabbt spö med toppaktion som bara laddar i den yttre toppen och dessutom levererar den akumulerade kraften under en kortare tid än ett mer långsamt, djupare spö som tar längre tid på sig att räta ut sig.

Kommentera

Okej. Men då får jag hålla mig till haspel och ett W3 7-21g när det kommer till de lättaste betena och multi för shadow raps och blades etc. Anledningen att jag köpte ett spö med 12-42g i kastvikt var för att jag ibland fiskar med tyngre skallar, då kan ju jiggen också väga lite också.

Kommentera

Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg

Tack för infon, väldigt givande inlägg. Nu lutar det antingen åt att beställa den Gbgrobin länkade eller en Prorex PE SV TW då jag endast använder flätlina.
              Kolla bara så att du får på tillräckligt med den tjocklek av lina du vill ha på för ditt fiske. 60-70 meter räcker nog tyvärr mer än väl för de flesta av våra kast och våra fiskar i det här fallet och den rymmer säkert mer än så om säg t ex 0,15, men de rymmer sällan i närheten så mycket som anges på rullens spole.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Kolla bara så att du får på tillräckligt med den tjocklek av lina du vill ha på för ditt fiske. 60-70 meter räcker nog tyvärr mer än väl för de flesta av våra kast och våra fiskar i det här fallet och den rymmer säkert mer än så om säg t ex 0,15, men de rymmer sällan i närheten så mycket som anges på rullens spole.
                Det blir nog en Spiderwire Stealth Smooth 12 0,13mm. Har använt denna linan ett tag nu och tycker den funkar fint. Har du något annat förslag?

Kommentera

Beställde en Daiwa Prorex PE SV TW 100 med 0.13 Strikewire lina. Det är väl bara spöt jag behöver byta om jag märker att det inte klickar med mitt nuvarande SG XLNT3. Någon som har ett spö att rekommendera till aborre och gösfisket?

Kommentera

Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg
                    Beställde en Daiwa Prorex PE SV TW 100 med 0.13 Strikewire lina. Det är väl bara spöt jag behöver byta om jag märker att det inte klickar med mitt nuvarande SG XLNT3. Någon som har ett spö att rekommendera till aborre och gösfisket?
                    Givet att du har ett SG 12-42g nu så varför inte ett 6'8"-7' spö 5-25g? Lär funka än bättre till jerkbeten och plåt runt 10-20g än ditt SG. Finns mkt att välja på, kolla flera tester på Magazinefisheco. Har själv ett nytt Skillz Versatile BC 5-24g som är allround skulle jag säga, inte jättetoppigt eller paraboliskt så allround.

W3 T&C 7-21g pratar sig många varma för i den prisklassen. Men det beror på vad du vill betala och om du vill ha ett allround eller mer specifikt spö. Spiderwire SS 8 är en bra lina för slanten tycker jag.

Kommentera

Kan bara flika in att jag fiskar abborre å gös som du.
                      kör jigg 80-90% av passen.
                      Provade min första dc rulle idag. Shimano scorpion 100 dc (japan köpt) parat med zodias 5-15g 1delat..
                      Inte ett enda skatbo. Funkade super!
                      körde jiggskalle upp till 15-20g å det gick faktiskt kasta med spöt..
                      Jag gillade verkligen dc eftersom det va så lätt å smärtfritt å ställa in.
                      Blir förmodligen fler dc rullar i framtiden

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S