Lina till UL-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till UL-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till UL-spö

Hej! Har valt ut ett UL-spö att köpa (1-7gram) men kan inte bestämma mig för lina. Jag har aldrig fiskat UL, så har inte riktigt koll.

Är flätad lina verkligen bättre än nylon i UL-fiske? Finns det något som talar för nylonlina?

Om flätlina rekommenderas; vilka prisvärda alternativ finns det att välja på som inte trasslar sig?
    Senast ändrad av Veronni; 2021-05-16, 14:06.

Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg
    Hej! Har valt ut ett UL-spö att köpa (1-7gram) men kan inte bestämma mig för lina. Jag har aldrig fiskat UL, så har inte riktigt koll.

Är flätad lina verkligen bättre än nylon i UL-fiske? Finns det något som talar för nylonlina?

Om flätlina rekommenderas; vilka prisvärda alternativ finns det att välja på som inte trasslar sig?
    Jag skulle kört sufix nanobraid till sådant lätt fiske. Har kört den i flera år. Dock hade jag kört en meter eller så med FC eller nylon tafs. Jag skulle nog föredra flätlina för bättre kontakt med dom lätta betona.

Kommentera

Står nog lite om linor i UL/BFS tråden. Jag själv föredrar nylon till UL. Gärna stroft i 0,16-0,18mm

Kommentera

Nästa gång får du väldigt gärna fråga detta i UL/BFS tråden som tidigare nämnts (https://www.fiskesnack.com/forum/fis...och-utrustning). Jag skulle säga att Sunline Siglon x8 är en bra UL-lina. Den är mycket tunnare än vad vi i skandinavien är vana vid.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Står nog lite om linor i UL/BFS tråden. Jag själv föredrar nylon till UL. Gärna stroft i 0,16-0,18mm
          Hur stor är skillnaden i kastlängd om man jämför 0,16 nylon med 0,06 flätlina? Ponera att man vill kasta ett 3g bete. Hur många meter extra pratar vi om?

Kommentera

Tror du kan ha samma diameter som i övriga abborrefisket. Med Sunline skulle jag kört 0.15. tunnare lina av den blir det rejäla vindbågar av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg

Hur stor är skillnaden i kastlängd om man jämför 0,16 nylon med 0,06 flätlina? Ponera att man vill kasta ett 3g bete. Hur många meter extra pratar vi om?
              I helt vindstilla förutsättningar kastar en 8-trådig 0,06 flätlina ca 5 m längre med ett UL-spö och UL-rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 716 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04