Westin W8 Spin fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W8 Spin fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westin W8 Spin fråga

Funderat länge nu på ett Westin W8 10f spin spö, sitter och velar mellan 7-30g eller 10-40g och 2 eller 4-delat.

Kastar mestadels drag runt 18-28g för havsöring men även några lättare drag då och då på sommaren runt 8g. Har även funderat på att börja pröva bombarda.
    De jag kommer fram till är att 10-40g skulle passa bäst, har jag fel då?

Har inga problem med att gå med/frakta runt 2-delat så är dit tankarna går, finns det någon fördel med 4-delat förrutom fraktstorleken?
    Känns som fler delar har större risk att skapa problem än färre?

Ni får gärna slänga in om ni tycker spöt är värt sitt pris om ni har haft händerna på det eller om ni tycker de finns något annat man ska kika på istället!

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Ivarssomn; 2021-04-28, 20:09.

Misstänker havsöring, tvådelat 7-30

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      Misstänker havsöring, tvådelat 7-30
      Ja precis, mestadels, la in de i texten med.
      Men även mycket upp i Indalsälven.

Så även fast mycket av dragen är runt 28 så är 7-30g rimligare?

Kommentera

Fyrdelat har väl som enda fördel transporten. Men jag kan inte uppleva fyrdelade som något sämre än tvådelat. I fallet med W8 så kan man ju tycka bättre om färgen på dom fyrdelade ”special edition”.

Kommentera

Hej.
          Jag har 2 st W8-or ett 7-30 och ett 10 -40 båda är 4 delade och 11.3 fot långa.
          Använder 7-30 spöt till öringfiske uteslutande med bombarda som metod. 10-40 spöt blandar stålbit o dobb.
          Jag snittar 150 pass/år så spöna " går varma ".
          Är supernöjd med dem , har aldrig fiskat ngt spö som kommer i närheten, vare sig det gäller matcha fisk , kasta eller stå o veva i timmar - perfekt balans.
          Tyvärr så görs inte 11.3an för 7-30 längre.
          Värt va enda krona i min bok .
          Hör av dig om du har fler funderingar.
          Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Hej.
            Jag har 2 st W8-or ett 7-30 och ett 10 -40 båda är 4 delade och 11.3 fot långa.
            Använder 7-30 spöt till öringfiske uteslutande med bombarda som metod. 10-40 spöt blandar stålbit o dobb.
            Jag snittar 150 pass/år så spöna " går varma ".
            Är supernöjd med dem , har aldrig fiskat ngt spö som kommer i närheten, vare sig det gäller matcha fisk , kasta eller stå o veva i timmar - perfekt balans.
            Tyvärr så görs inte 11.3an för 7-30 längre.
            Värt va enda krona i min bok .
            Hör av dig om du har fler funderingar.
            Peter b
            Tack för svar!
            7-30 10 fot 4-delat är beställt nu, då jag hittade det för 1000kr billigare än 2-delat.
            Ska bara komma på vad jag vill ha fär rulle!

Vilka rullar har du på dina?
            Senast ändrad av Ivarssomn; 2021-04-29, 16:05.

Kommentera

Grattis till ett kanonspö. Jag har två 2500 rullar på. En Stella Fi och en Twinpower fc.
              Peter b

Kommentera

Verkar trevliga och hållbara de där HÖ W8:orna!

https://www.sporting.se/sv/artiklar/...cs-haspel.html klicka på Produktinformation å scrolla ned till filmen
                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210430-153704_YouTube.jpg
Views:	453
Size:	195,9 KB
ID:	2577574
                Vad kör du Peter B för utväxling? Gissar typ 6:1 (som jag när det begav sig) eller ligger du lägre? Till TS, Stella och TP låter lyxigt men idag skulle jag nog titta på senaste Stradic FL 2500 som fått goda vitsord och en Daiwa, någon av dem alla i LT serierna.

Har en mkt duglig Daiwa Prorex V LT 2500-XH och hade ett tag en Certate LT hemma som var än trevligare men lite för dyr för mig så jag bytte. Till havsöringsfiske skulle jag välja en Shimano i 2500 storlek eller en Daiwa i 3000 storlek, då får du en lite bredare diameter på spolen än D 2500 har. Inbillar mig att det kan ge några meter till i kastlängd... skitfiske!
                Senast ändrad av anteman; 2021-04-30, 14:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Grattis till ett kanonspö. Jag har två 2500 rullar på. En Stella Fi och en Twinpower fc.
                  Peter b
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Verkar trevliga och hållbara de där HÖ W8:orna!

https://www.sporting.se/sv/artiklar/...cs-haspel.html klicka på Produktinformation å scrolla ned till filmen

Vad kör du Peter B för utväxling? Gissar typ 6:1 (som jag när det begav sig) eller ligger du lägre? Till TS, Stella och TP låter lyxigt men idag skulle jag nog titta på senaste Stradic FL 2500 som fått goda vitsord och en Daiwa, någon av dem alla i LT serierna.

Har en mkt duglig Daiwa Prorex V LT 2500-XH och hade ett tag en Certate LT hemma som var än trevligare men lite för dyr för mig så jag bytte. Till havsöringsfiske skulle jag välja en Shimano i 2500 storlek eller en Daiwa i 3000 storlek, då får du en lite bredare diameter på spolen än D 2500 har. Inbillar mig att det kan ge några meter till i kastlängd... skitfiske!
                  Tack för svar!
                  Har lutat åt en Stella Fj men funderat på om den är värd priset, så ska defenitivt kolla dom andra rullarna med.

Har en gammal Penn rulle på mitt nuvarande som bara går och går utan nått problem men de är väldigt få i Sverige som rekomenderar just Penn, verkar va mest Amerikaner som förespråkar dom.
                  Så om nån kikar in och har en nyare Penn rulle får dom gärna slänga en kommentar på hur de nyare är!

Kommentera

Köpte en Stella Fj förra våren men måste fått ett måndagsexemplar. Rullen la upp linan på spolhuset och det blev massor av overruns/trassel , hade ett rent helvete och få den reklamerad av Normark . Tyvärr inte så bra erfarenhet av Penn - hade en battle som jag fick utkämpa många battles med. Kompisen köpte nya Stradic och är helnöjd.
                    Jag har cirka 160m 0.15 flät på mina rullar. Nylon i botten.
                    Absolut viktigaste oavsett pris inget strul med linuppläggning eller " gång ". Med tanke på hur mycket jag fiskar så är jag beredd o lägga ut en hel del deg. Men det finns kanonrullar för ett par tusen mindre .
                    Lycka till - Peter b
                    Missade utväxlingen 5.3: 1
                    PS tyvärr är de gröna ormarna på plats trots låg vattentemp..
                    Senast ändrad av Peter B; 2021-04-29, 18:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04