Hjälp med utrustning till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med utrustning till gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med utrustning till gäddfiske

Hej
    Jag tänker skaffa mig en gäddutrusting till denna säsong har tidigare bara fiskat efter abborre.
    Har kollat på SvartZonker Black Series The Horizon 8'4'' Casting 50-160g eller har ni någon annan rekommendation på spö?
    Men jag har ingen aning vilken rulle jag ska satsa på finns hur många som helst, hade tänkt mig en multirulle i prisklassen 1500 - 2000:-

Vad har du främst tänkt fiska med för beten? Spöet ska matcha dina främsta betesval samt sätt att fiska. Om du fiskar med en kompis, hur fiskar denna gädda? Ni lär fiska rätt lika.

Som rulle tycker jag du ska satsa på en svensktillverkad Ambassadeur. Ambassadeur C3 tycker jag om pga sidotangenten, som ger ett friare kast. En tumtangent tycker jag bidrar med extra friktion, då linan slår mot den under utkastet. När du sedan vill uppgradera din utrustning kan du istället trimma din ambassadeur med UT-trim och du kommer då ha en mycket högpresterande rulle. Desutom kommer en Ambassadeur hålla dekader framåt.
    Senast ändrad av Benjamin S; 2021-03-17, 02:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av berka12 Visa inlägg
      Hej
      Jag tänker skaffa mig en gäddutrusting till denna säsong har tidigare bara fiskat efter abborre.
      Har kollat på SvartZonker Black Series The Horizon 8'4'' Casting 50-160g eller har ni någon annan rekommendation på spö?
      Men jag har ingen aning vilken rulle jag ska satsa på finns hur många som helst, hade tänkt mig en multirulle i prisklassen 1500 - 2000:-
      --------------------------------------------

Hej Berka;

Gå in till den sportfiskebutik som du gillar och brukar handla fiskeprylar hos. Där kan du känna på deras multirullar och spinnspön för att se om du hittar en utrustning som passar dig..

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Tips är att kolla i Säljes sektionen här på FS

Kommentera

Nu vet jag inte vad du använder för bete men för min del skulle nog 50gr. som lägsta vara för högt. Med reservation för att jag inte vet hur Svartzonkers spö står sig i förhållande till sin klassning. Använder du verkligen inte bete under 50gr.? Fundera på vilken betesvikt du huvudsakligen använder och försök hitta ett spö med motsvarande sweetspot.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Vad har du främst tänkt fiska med för beten? Spöet ska matcha dina främsta betesval samt sätt att fiska. Om du fiskar med en kompis, hur fiskar denna gädda? Ni lär fiska rätt lika.

Som rulle tycker jag du ska satsa på en svensktillverkad Ambassadeur. Ambassadeur C3 tycker jag om pga sidotangenten, som ger ett friare kast. En tumtangent tycker jag bidrar med extra friktion, då linan slår mot den under utkastet. När du sedan vill uppgradera din utrustning kan du istället trimma din ambassadeur med UT-trim och du kommer då ha en mycket högpresterande rulle. Desutom kommer en Ambassadeur hålla dekader framåt.
            Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
            Nu vet jag inte vad du använder för bete men för min del skulle nog 50gr. som lägsta vara för högt. Med reservation för att jag inte vet hur Svartzonkers spö står sig i förhållande till sin klassning. Använder du verkligen inte bete under 50gr.? Fundera på vilken betesvikt du huvudsakligen använder och försök hitta ett spö med motsvarande sweetspot.
            Jag har tänkt att fiska främst med gummibeten och olika jerkbaits, då mina fiskekamrater också fiskar med det.

Kommer ett spö med 50-160g att passa till dessa beten, eller ska man satsa på ett med lite lägre klassning?

Vad är fördelarna med en Ambassadeur kontra lågprofilsrulle?

Kommentera

Hej,
              Det finns mängder med spön på marknaden och det du först behöver fundera på är hur mycket betena du fiskar med väger.
              Jag blev Rapala Proguide nu i vinter och har under senhösten fiskat med 13 Fishings spömodell som heter Fate Black. Det är en riktigt fin och prisvärd spömodell som bla finns i 8'6" längd och upp till -130 gram. I mina ögon ett bra allroundspö för olika betestyper.
              Fiskar du med tyngre beten så finns en 9'1" upp till 170gram. Kanonfint!

Men som sagt är det en spödjungel där ute. Om du har möjlighet så gå in på en/flera butiker och känn på spön. Det bästa är bestämma dig för ett absolut maxpris och sedan känna på spön upp till det värdet.

/Johan

​​​​

Kommentera

Ursprungligen postat av berka12 Visa inlägg

Jag har tänkt att fiska främst med gummibeten och olika jerkbaits, då mina fiskekamrater också fiskar med det.

Kommer ett spö med 50-160g att passa till dessa beten, eller ska man satsa på ett med lite lägre klassning?

Vad är fördelarna med en Ambassadeur kontra lågprofilsrulle?
                Jag skulle satsa på ett spö som har en maxvikt på max 140 g och minst 110 g.

En Ambassadeur tycker jag är ett bättre val pga kvalitén. Det är en relik från tider då man tillverkade saker som skulle hålla en hel livstid. Det enda som behöver bytas då och då är backspärrslagret. Det rostar, som på alla rullar, också på en Ambassadeur. Utöver detta kommer din rulle hålla säkert 20-30 år (eller mer) framåt ifall du tar hand om den okej.

Dessutom kan du lätt hitta reservdelar till en Ambassadeur ifall något händer. Den tillverkas i Sverige och delarna finns här. Du behöver inte vänta på delar från Kina, Korea, Taiwan, Thailand eller Malaysia. Bor du i Stockholm har du Sportfiskeboden i Täby nära till hands som hjälper dig. Service är enkelt det med. Antingen skickar du rullen till Sportfiskeboden (min rekommendation) eller till Abu i Svängsta. Det är snabbt och smidigt. En gäddrulle bör servas minst en gång om året, tycker jag. I och med att en Ambassadeur är så enkelt uppbyggd kan du också serva den själv. Skiter det sig och du tappar en del så har du alla reservdelar nära till hands. Allt blir så mycket enklare bara.

Trimmningspotentialen är stor. Enligt mig är en UT-trimmad Ambassadeur, med lättad linspridare, keramisk knivbult, mässingstativ och mässingbottenplatta, UT-broms och en UT-kullagrad dubbelvev (eller en predatorvev) det bästa i gäddväg man kan ha. Det går inte att trimma en Daiwa, Shimano, Abu lågprofil eller någon annan lågprofilare på det här sättet. En UT-trimmad Ambassadeur slår allt enligt mig. Du behöver aldrig ta i när du kastar, och du får en mycket bra kontroll. Skillnaden är störst med beten under 55 g, men UT-trim förbättrar kastlängd rejält för majoriteten av alla beten jag prövat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 718 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04