Ny spinnutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny spinnutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny spinnutrustning

Hej gänget.
    Har sökt en hel del på forumet och fått lite indikationer men tänkte fånga upp det mer konkret i en egen tråd.

Är en återvändande fiskare nu när grabben fått upp intresset så kollade in mina gamla haspelset som har 10+ år på nacken och insåg att det är dags att köpa nytt.
    Har aldrig fiskat med multirulle förut och är lite sugen så mina frågor är då utifrån en nybörjares perspektiv.

Kommer fiska både i söt och saltvatten och undrar då om man måste/bör anpassa utrustningen för detta eller om det räcker att skölja av rullen med sötvatten efter man har fiskat i saltvatten?

Sedan om ni kan ge förslag på lite utrustning. Tänker fiska mest abborre, lättare gädda och gös (i den ordningen) och vill helst börja med ett allround set så man inte behöver köpa 3-4 olika uppsättningar. Sedan vet jag att man ska skilja på jigg, cranks osv men jag börjar smått...

Rullar - dessa har jag kikat på:
    - Abu Garcia Revo4 X
    - Shimano SLX
    - Shimano SLX XT
    - Shimano SLX DC

* DC rullen har jag förstått är grym som ett hjälpmedel då den räknar ut så rookien inte behöver ha 100% koll på tummen och spolen. (är det det självklara valet att gå på för min del?) dubbla pengen mot en vanlig SLX tror jag.

Spön - vad rekommenderar ni här? osäker/kommer inte ihåg vad jiggar, skallen, övriga "drag" väger så frågan är om man ska ha ett kortare stummare spö eller ett lite längre och mjukare... om man kan hitta någon bra medelväg. 8-30 g eller något kanske?

Lina
    När bör man använda flätad och när ska man hoppa på fluorcarbon?

Tack!

Välkommen tillbaka till fisket då...

Jo, multi är enligt mig lite smidigare än haspel men därom tvista de lärde.

Men det bästa tipset du kan få i detta läget är att ta dig till närmaste fiskebutik du har. Dels kommer du kunna få känna och klämma på grejerna. (Det är superviktigt enligt mig, speciellt med multi)
    Du kommer kunna jämföra spön/rullar med varandra och du kommer få direkt hjälp av dem i butiken. Tror även man med härlig entusiasm kommer kunna hjälpa dig till precis vad du vill ha.

Här kommer du få massa förslag, vilket i sig inte är fel, men alla kommer säga olika. Vissa gillar snabba toppiga spön, andra (som jag) vill ha lite mer jämn aktion osv.
    Sen kommer alltid diskussionen "vilket märke är bäst, eftersom det du säger är kaaaaass"...

Du kanske har snöat in på ett spö för 2000 KR men blir helt förälskad i ett annat för 1300 KR när du står där och känner. Eller tvärtom...

Så löp, kör, cykla, kryp till närmaste butik! Lycka till!

Kommentera

Att kasta 8-grams beten med en multirulle är inte alldeles okomplicerat, särskilt inte för en nybörjare med ett spö som också ska vara styvt nog för 30 gramsbeten. Pratar vi dessutom små cranks och motvind blir det ännu mer komplicerat.

Men frågan är om du behöver gå så långt ned i betesvikt som 8 g? Vid jiggfiske efter abborre använder jag aldrig jiggskallar under 8 g, oftast 10-15 g, så totalvikten på betet blir uppemot 15 - 20 g.

Jag har en Revo 4X och till det ett spö klassat för 10 - 30 g och den utrustningen funkar helt ok för jiggfiske efter abborre och skulle nog ockå funka för lätt gädd- och gösfiske. Men jag ska ärligt säga att jag inte använt den utrustningen särskilt ofta, jag föredrar haspel till abborre och lite tyngre multiutrustning till gädda.

Kommentera

Många som prövat olika typer av kastbromsar anser att Daiwas med en SV spole är bland de snällaste mot nybörjare.... t ex Tatula 103 SV TW.

I övrigt så är snabbt styvt, iaf toppigt spö ofta ett val vid jiggfiske medan ett djupare, mer långsamt spö är mer allround även till wobbler och plåt, dessutom enklare att "tima" under kast. Har själv nyss beställt ett Okuma Psycho Perch 7'7 4-24g Casting för den saken.
        Senast ändrad av anteman; 2021-03-15, 19:39.

Kommentera

Lågprofilsrulle som passar fint till lätt gäddfiske, gös- och abborrfiske.
          Fråga: Vad betyder "lätt gäddfiske"? enligt mig så känns det som att 0-5 kg anses vara "lätt gäddfiske" och anledningen till varför jag ställer den här frågan är för att jag har köpt en ny rulle samt spö.

Kommentera

Lätt gäddfiske skulle nog jag säga är bete under 50g, har inget med fiskens storlek att göra :-)
            Handlar allså om belastningen på din utrustning :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Bolt Visa inlägg
              Hej gänget.
              Har sökt en hel del på forumet och fått lite indikationer men tänkte fånga upp det mer konkret i en egen tråd.

Är en återvändande fiskare nu när grabben fått upp intresset så kollade in mina gamla haspelset som har 10+ år på nacken och insåg att det är dags att köpa nytt.
              Har aldrig fiskat med multirulle förut och är lite sugen så mina frågor är då utifrån en nybörjares perspektiv.

Kommer fiska både i söt och saltvatten och undrar då om man måste/bör anpassa utrustningen för detta eller om det räcker att skölja av rullen med sötvatten efter man har fiskat i saltvatten?

Sedan om ni kan ge förslag på lite utrustning. Tänker fiska mest abborre, lättare gädda och gös (i den ordningen) och vill helst börja med ett allround set så man inte behöver köpa 3-4 olika uppsättningar. Sedan vet jag att man ska skilja på jigg, cranks osv men jag börjar smått...

Rullar - dessa har jag kikat på:
              - Abu Garcia Revo4 X
              - Shimano SLX
              - Shimano SLX XT
              - Shimano SLX DC

* DC rullen har jag förstått är grym som ett hjälpmedel då den räknar ut så rookien inte behöver ha 100% koll på tummen och spolen. (är det det självklara valet att gå på för min del?) dubbla pengen mot en vanlig SLX tror jag.

Spön - vad rekommenderar ni här? osäker/kommer inte ihåg vad jiggar, skallen, övriga "drag" väger så frågan är om man ska ha ett kortare stummare spö eller ett lite längre och mjukare... om man kan hitta någon bra medelväg. 8-30 g eller något kanske?

Lina
              När bör man använda flätad och när ska man hoppa på fluorcarbon?

Tack!
              Tja! Kul att du är tillbaka i denna prylgalna hobby. Om du bor i stockholm så MÅSTE du gå förbi Söder Sportfiske på hornsgatan och be dem om råd. Oerhört kunnig personal och grejer för alla användningsområden. Om du inte bor i Stockholm så har jag inte tips på bra butiker, men som Mijni sa tidigare i tråden så gäller det att hitta din närmaste välutrustade fiskebutik. Hjälper enormt att få känna på och jämföra prylarna (särskilt spön) på plats.

Kommentera

Jäkligt svår kombo du är ute efter, många som har försökt sig på den lösningen & det blir en halvdan kompromiss som inte blir bra åt något håll & det slutar att man köper 2 uppsättningar endå.

Ska du ändå köpa en sådan kombo då hade jag valt ett haspelset alla dagar i veckan, att hantera abborre beten från 7-8gr & upp till 30-35gr gäddbeten.
                Till en multirulle använder du oftast en något grövre lina för klara overrun så där kommer du vilja ha något runt 0,20 vilket blir grovt om du ska jigga borre.
                Men väljer du haspel då kan köra med 0,12 & då kan du kasta gäddvobbler typ bomber & du kan jigga borre

Utav rullarna hade jag valt bort DC rullarna, dom är roliga en kort stund med sitt vinande ljud sen är dom bara jobbiga. Min erfarenhet är att dom väger mer, kastar inte längre & det är ingen skillnad med trassel. Har själv ägt & provat flera DC rullar & man kastar oftast lite längre utan DC & kan har man lite kolla på rullen så får man inte mer overruns med en vanlig rulle snara mindre.

Finns många tester på youtube där man jämnför DC rullar mot vanliga rullar,

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Jäkligt svår kombo du är ute efter, många som har försökt sig på den lösningen & det blir en halvdan kompromiss som inte blir bra åt något håll & det slutar att man köper 2 uppsättningar endå.

Ska du ändå köpa en sådan kombo då hade jag valt ett haspelset alla dagar i veckan, att hantera abborre beten från 7-8gr & upp till 30-35gr gäddbeten.
                  Till en multirulle använder du oftast en något grövre lina för klara overrun så där kommer du vilja ha något runt 0,20 vilket blir grovt om du ska jigga borre.
                  Men väljer du haspel då kan köra med 0,12 & då kan du kasta gäddvobbler typ bomber & du kan jigga borre

Utav rullarna hade jag valt bort DC rullarna, dom är roliga en kort stund med sitt vinande ljud sen är dom bara jobbiga. Min erfarenhet är att dom väger mer, kastar inte längre & det är ingen skillnad med trassel. Har själv ägt & provat flera DC rullar & man kastar oftast lite längre utan DC & kan har man lite kolla på rullen så får man inte mer overruns med en vanlig rulle snara mindre.

Finns många tester på youtube där man jämnför DC rullar mot vanliga rullar,
                  DC är ju bara en typ av magnetbroms. Ställer man in den som vilken annan magnetbromsad rulle som helst kommer den kasta riktigt bra. Jag har en Curado DC, den kör jag på bromsinställning 1 och 2. Jag tycker att DC framförallt kastar bra i motvind, samt när det kommer till powerkast med beten kring 15 g. Jag håller dock med om att DC-rullarna väger onödigt mycket och att de är klumpiga. De är onödigt stora i handen. Min Curado DC är jag inte ett jättestort fan av, av den anledningen. Däremot tror jag inte det finns något bromssystem som är bättre än DC när det kommer till att lära sig kasta med multirulle, särskilt på bromsinställning 4 på iDC-4. Men, i och med att du inte behöver använda tummen för att bromsa kastet när det kommer till inställning 3 och 4, så kommer man inte utveckla sin kastteknik ifall man bara fiskar med DC-rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

DC är ju bara en typ av magnetbroms. Ställer man in den som vilken annan magnetbromsad rulle som helst kommer den kasta riktigt bra. Jag har en Curado DC, den kör jag på bromsinställning 1 och 2. Jag tycker att DC framförallt kastar bra i motvind, samt när det kommer till powerkast med beten kring 15 g. Jag håller dock med om att DC-rullarna väger onödigt mycket och att de är klumpiga. De är onödigt stora i handen. Min Curado DC är jag inte ett jättestort fan av, av den anledningen. Däremot tror jag inte det finns något bromssystem som är bättre än DC när det kommer till att lära sig kasta med multirulle, särskilt på bromsinställning 4 på iDC-4.
                    Min DC är allt annat en klumpig :-) Shimano CC 51 DC
                    Den ligger väldigt fint i handen och jag har den till Borre men även Gös :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar