Jag tycker du ska köra på något av SG spöna. Har halvdan erfarenhet av Svartzonkerspön tyvärr. Fladen likaså.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett vettigt gäddspö
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggTack för tips, men av det jag kan läsa mig till verkar inte XLNT2 vara det jag söker efter.
Jag har bestämt mig för att titta i den nedre delen av prisspannet. Har på känn att jag inom inte allt för avlägsen framtid kommer vilja prova multirulle, och då kan det vara klokt att spara en slant till det.
För att sammanfatta så är detta önskelistan:
-ska passa med Nasci 4000 haspelrulle
-8-9 fot
-vill kasta beten på runt 30-75 g, med sweetspot på ca 50 g
-ryggrad men ingen påk
-djupare aktion än Prorex XR
-relativt förlåtande
Kan nämna också att jag har haft det Fladen Vantage Predator spöt och även flera SZ black series.
Fladen spöt har en jättetrevlig klinga men kvaliteten på komponenterna, spöringar, kork och rullfäste är i en helt annan klass på SG XLNT2. Tycker aktionen påminner om black series men inte fullt så underklassat som black series är. Skulle säga att Bushwhackern är ett 30-100gr spö med sweetspot vid 50-60gr.Senast ändrad av Kolnej; 2021-03-10, 12:18.
Kommentera
-
Ok, det låter som att det får bli Savage Gear för mig! Kolnej, ditt Bushwhacker är åter på bordet
Vet ni vad det är för skillnad mellan Bushwhacker och MPP2? Benjamin, hur är de där SG4 som du visade mig i butiken? De kändes väldigt trevliga i handen, men är såklart en annan prisklass. Noterade att det finns ett 8,6 fot på 40-80 i den serien.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggOk, det låter som att det får bli Savage Gear för mig! Kolnej, ditt Bushwhacker är åter på bordet
Vet ni vad det är för skillnad mellan Bushwhacker och MPP2? Benjamin, hur är de där SG4 som du visade mig i butiken? De kändes väldigt trevliga i handen, men är såklart en annan prisklass. Noterade att det finns ett 8,6 fot på 40-80 i den serien.
Kommentera
-
Brorsan har ett gammalt helsvart eller mörkgrönt MPP 8' -90g och det minns jag som ngt överklassat och aktionsmässigt som lite mjukare, djupare, långsammare än mitt XLNT.
Ingen jätteskillnad, men det var flera år sen jag kastade MPPn. Föredrar dock XLNT klingan som är piggare utan att vara toppigt och styvt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggBrorsan har ett gammalt helsvart eller mörkgrönt MPP 8' -90g och det minns jag som ngt överklassat och aktionsmässigt som lite mjukare, djupare, långsammare än mitt XLNT.
Ingen jätteskillnad, men det var flera år sen jag kastade MPPn. Föredrar dock XLNT klingan som är piggare utan att vara toppigt och styvt.
Samma gäller för första generationen XLNT jämfört med XLNT2. Jag har även ett XLNT3 som inte har provfiskat än men jag misstänker att det är ännu lite rappare klinga i det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggFör att krångla till det ytterligare för mig, är det någon större skillnad på SG4 och SG2? Kan Abu Volatile 50-90 vara ett vettigt alternativ för 850 kr?
Kommentera
-
Tänkte att jag var skyldig en uppdatering för någon som undrar. Det blev till slut ett Savage Gear, men en kortare och lättare variant än vad jag hade tänkt. Valet föll på ett XLNT3 7" på 20-60 gram. Ser framför mig att jag kommer fiska mer från båt framöver och jag använder ändå sällan drag över 60 gram, så det fick bli så. Jag har endast hunnit med en handfull kast i viktspannet 30-50 gram än så länge och initiala intrycket var att det är något mjukare än vad jag hade väntat mig. Verkar trivas bäst runt 30-40 gram ungefär, men behöver bekanta mig mer med det för att kunna uttala mig mer säkert. Otroligt vackert spö får jag dock säga!
*edit: Jag ska se till att lägga en beställning på en rulle från Sportfiskeboden för att ändå gynna den butik där jag fick tips och goda råd från (tack Benjamin S ).Senast ändrad av Perkules; 2021-04-15, 11:42.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Perkules Visa inläggTänkte att jag var skyldig en uppdatering för någon som undrar. Det blev till slut ett Savage Gear, men en kortare och lättare variant än vad jag hade tänkt. Valet föll på ett XLNT3 7" på 20-60 gram. Ser framför mig att jag kommer fiska mer från båt framöver och jag använder ändå sällan drag över 60 gram, så det fick bli så. Jag har endast hunnit med en handfull kast i viktspannet 30-50 gram än så länge och initiala intrycket var att det är något mjukare än vad jag hade väntat mig. Verkar trivas bäst runt 30-40 gram ungefär, men behöver bekanta mig mer med det för att kunna uttala mig mer säkert. Otroligt vackert spö får jag dock säga!
*edit: Jag ska se till att lägga en beställning på en rulle från Sportfiskeboden för att ändå gynna den butik där jag fick tips och goda råd från (tack Benjamin S ).
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 723 visningar
0 gillar