Förra året köpte jag mig en Shimano Bantam MGL till crankbaitfisket och det är en mycket passande rulle till den här typen av fiske. Jag har sedan 2017 fiskat Westin W3 Finesse T-C till crankbait och kört nylonlina som huvudlina. Nu vill jag verkligen uppgradera mitt spö till en dyarare variant, men jag har sett ytterst få diskussioner om ett dyrare crankbaitspö på forumet. Nylon som huvudlina är det jag trivs med till crankbait och bladebaitfisket, vilket innebär att spöet inte får vara alldeles för svampigt (Westin W3 Finesse Crank är för svampigt med nylonlina t.ex). Det får heller inte vara för styvt eftersom att betena jag fiskar är hårdbeten med trekrokar, och ett för styvt spö bidrar med lite för snärtiga mothugg och fler tappade fiskar. Shimano Bassterra XT är ett spö jag tycker har en utmärkt aktion till crankbait, men mitt spö måste vara tvådelat.
Jag har kollat på Megabass Levante (crankbaitvarianten) och undrar om någon har erfarenhet av detta spö? Om inte, vad använder ni som kör lite mer påkostade prylar för crankbaitspön?
Jag har kollat på Megabass Levante (crankbaitvarianten) och undrar om någon har erfarenhet av detta spö? Om inte, vad använder ni som kör lite mer påkostade prylar för crankbaitspön?
Kommentera