haspel, Shimano Expride 272mh eller st croix avid x 70mf2? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspel, Shimano Expride 272mh eller st croix avid x 70mf2?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• haspel, Shimano Expride 272mh eller st croix avid x 70mf2?

Hej

jag har börjat leta efter ett haspel som jag kan jaga gös med och som även fungerar hjälpligt till abborre.
    jag vägde de jiggar som jag använder mest och där hamnar totala vikten på runt 25-26g..

Expride ligger mellan 7-21 och klassas MH, st croix spöt ca 5-18g klassning M
    eller gunki chooten 5-18 som många verkar gilla men man får en känsla av att Gunki håller på att lämna vår marknad?
    tycker dessa spö försvinner mer och mer från näthandlarna iaf.

har läst att dessa spö klarar mer än vad det står "på pappret" och då tänkte jag kanske att dessa kunde passa bra även till abborre?
    sen så hade jag ju önskat att dessa var mer allround också så man kan ha dem till andra saker än enbart jiggfiske såklart.
    prorex blir jag inte klok på, kollat in AGS men är rädd för att spöringar och sådant går sönder.

fördelen som jag ser det med Avid X är att det är tvådelat.
    kollade även som hastigast på nya zodias 270m (som kunde varit perfekt om det var klassat 7-21 istället) men då detta är klassat 5-15g så tror jag det hamnar mitt-emellan och då kan jag inte heller fiska med såpass tunga drag som 25g.

eller något annat tips?

Magazinefisheco har testat flera abborrehaspel med göstycke och samtliga av dem var nog klassade -30g, kolla in dem, Adam Orre X och Gator t ex. AGS 712 sa någon här på FS ha en sweetspot på 20-25g och det låter lite gös för för mig.

Kommentera

Har fiskat gös och dragit 8 kilos gädda med expride, kastat shadteez 10cm med 20g skalle och shadteez 12cm med 10g skalle, det är det högsta viktmässigt jag skulle kasta med det. I övrigt älskar jag spöt

Kommentera

anteman: tack, läste igenom där och det var mycket matnyttigt. här känns det som bra blandningar mellan borre och gös framförallt.

Herrlin: och då menar du alltså ovan nämnda 272MH? gah, nu blev man ju än mer sugen. men hur är den med borre på 5 hekto? lagom kul eller rentav tråkig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Midas Visa inlägg
          anteman: tack, läste igenom där och det var mycket matnyttigt. här känns det som bra blandningar mellan borre och gös framförallt.

Herrlin: och då menar du alltså ovan nämnda 272MH? gah, nu blev man ju än mer sugen. men hur är den med borre på 5 hekto? lagom kul eller rentav tråkig?
          Är både enkelt och svårt, vill man ha ett spö som sätter en lite grövre göskrok i hård käft så blir det spöt "mindre roligt" och drillningsmässigt sämre till 3-4hg borrar. Å tvärtom.
          Strikt taget kan nog tyvärr alla borrar drillas hem på ett ML eller M spö (typ -15, -21g) men bl a kastvikt kan kräva ngt grövre än så...

Två spön, kit är absolut inte nödvändigt men nog ger det både mer nöje och kanske rent av lite mer fisk... färre slitna krokar i tunn abborremun och kraft nog att sätta en grövre krok i en gös. Eller en kompromiss där emellan till två ganska olika arter...

Kommentera

Ursprungligen postat av Midas Visa inlägg

Yes 272MH, det är kul att drilla även mindre fisk på, bara ställt bromsen hårdare för gös så funkar det. Det lär väl inte kroka dem bättre än ett kralligare spö, men det går absolut

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 724 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04