Spinnspö, Daiwa eller Shimano? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö, Daiwa eller Shimano?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö, Daiwa eller Shimano?

Hej,

Vill nog pröva ett nytt spö till min nya borrerulle.... så har någon mot förmodan redan hunnit pröva nya Yasei Perch Twitch & Jerk 215cm 9-18g eller Nya Tatula Baitcast 6'10" 3-25g? Hur är de i aktionen och vilka vikter trivs de med?

Buster kanske kan säga ngt om nya Tatula - har den samma topp/aktion som förra modellen (Tatula 6102MB 3-28g?) sades ha, dvs en ovanligt mjuk topp men toppigt och ganska kraftig botten?
    Senast ändrad av anteman; 2021-01-26, 20:54.

Glöm inte bort westin spöna, tycker de är ruggigt fina i speciellt borremodel. t&c eller crank.

Kommentera

Tack, ja jag har haft dem i handen och läst mest och mycket gott om W3 T&C här på FS och därmed tipsat andra om dem...
      prisvärda men just de sägs vara lite topptunga, (mycket "klinga" framför rullfästet) med en lätt multirulle på spöt. Tror och hoppas att de ovan, som är snäppet dyrare, är lite lättare och med aningen bättre balans.
      Senast ändrad av anteman; 2021-01-27, 01:47.

Kommentera

Har inte testat spöna i fält men haft turen nog att klämma på ett Yasei Perch du nämner. Påminner fruktansvärt mycket om Shimano's Bass One XT serie. Hade jag klämt på båda spöna en efter en med en bindel för ögonen hade jag inte känt skillnad. Extremt snarlik klinga och aktion om du frågar mig. Dock har jag alltid varit kär i Daiwa's spön, och som du säger är Westin aningen framtunga spön, speciellt med multirulle.

Kommentera

Ja Daiwas spön, bl a Prorexserier är de få som ogillar men senast jag kände på deras lätta klasser så minns jag ovanligt långa bakhandtag för att inte tala om Daiwas servicetider... de förefaller vara riktigt långa de! ;-)

Tatulaspöt kan vara bättre vad gäller handtaget hoppas jag, fast 6'10":an hade gärna fått varit drygt 7'..
          Och Shimanos perchspö 215L, L som i Light men 9-18g? En udda, trång klassning när japanska ML spön brukar betyda 5-15g... och M typ 7-21g? Undrar då om 215L har marginaler uppåt snarare än nedåt? Förvirrande.
          Senast ändrad av anteman; 2021-01-27, 03:06.

Kommentera

Jag har 6101MXB Odelat taula spö, mjuk topp och styv rygg (3-28) det har kort handtag bak, man kan enhandssvinga, flippa o hålla på hur mycket som helst utan problem. Jag föredrar dock ett mer följsamt spö till multi och har gått över till att mestadels jigga med haspel.

Jag har känt på och fiskat med Prorex X 5-25, o det är sjukt nice, inte för styvt som vissa andra i serien varit o har samtidigt inte så mjuk topp som tatula spöt utan är mer följsamt hela vägen. Bakhandtaget är lite längre än på tatula spöt men inte för långt imo.

https://www.ofc.nu/fiskespon/spinnspon/daiwa/prorex-x-bait-7-0---crankbait-5-25g/?pid=140795

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tack, ja jag har haft dem i handen och läst mest och mycket gott om W3 T&C här på FS och därmed tipsat andra om dem...
              prisvärda men just de sägs vara lite topptunga, (mycket "klinga" framför rullfästet) med en lätt multirulle på spöt. Tror och hoppas att de ovan, som är snäppet dyrare, är lite lättare och med aningen bättre balans.
              Du har helt rätt i att Westins spön är lite tyngre än andra tillverkares. Men vi ska komma ihåg att dom fortfarande inte är tunga i det ordets bemärkelse.
              Dock kommer du nästan aldrig ifrån att det är korta spön efter rullfästet oavsett märke och modell.
              Jag har ett W3 T&C och tycker det är helt magiskt och för dom pengarna kommer du nog inte hitta något bättre.

Men som sagt, det finns lättare, rappare och känsligare spön. Men min åsikt kvarstår, nog det bästa och mest prisvärda spöt jag har.
              Sen har jag också en förkärlek till Daiwas spön då jag använder dessa till gäddfisket.

Kommentera

Finns ju även w6 modellerna som är lättare men inte upplevt mina w3 som framtunga. Men även daiwa och shimano gör bra spön, Lättast är nog åka in till butik och känna om du har möjlighet.

Kommentera

Kan inte rek några Shimano eller Daiwa i dessa kastvikter för att jag gillar inte hur de känns i handen. Är man gammal och kinkig, då kör man "custom made". // T

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                    Finns ju även w6 modellerna som är lättare men inte upplevt mina w3 som framtunga. Men även daiwa och shimano gör bra spön, Lättast är nog åka in till butik och känna om du har möjlighet.
                    Får pröva det, frågan är om de finns på hyllan, där jag bor, vi får se...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04