Westin W3 finesse spö balans - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W3 finesse spö balans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westin W3 finesse spö balans

Jag beställde ett Westin - haspelspö, W3 finesse T&C 7-21g från outlet efter att ha läst en del positiva omdömen om det.
    Väl hemma slängde jag på en "överbliven" Shimano Ci4+ 1000 rulle , men till min stora förvåning var sättet väldigt framtungt.
    Nu har jag dock inte kunnat testa det i riktig fiske eftersom bottenviken hos oss (finska österbotten) håller på att få istäcke
    Det skulle vara väldigt intressant att höra vad ni kör för rulle med det ovannämda spöet ? Hur upplever ni balansen ?

Mera allmänt : hur balanserar ni spön , ifall ni gör det ?

ps. har trivts länge med att läsa inlägg i "fiskesnack", men först nu äntligen lyckades registrera mig
    Jag har bedrivit spinnfiske sedan 60-talet , men nu för ett par säsonger sedan fått en nytändning med framför allt jiggning efter abborre och gös (små beten med Haspel)
    En del gäddfiske också men då med multirullar.

Spöt är framtungt även med en 2500 som jag har på det.

Kommentera

Holden , du upplever det inte störande ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jagmen Visa inlägg
        Holden , du upplever det inte störande ?
        Nä, eftersom jag primärt använder det till gösfiske med medeltunga jiggar och spöt riktat neråt. Det är ju inget finesse-spö trots namnet utan ett ganska kralligt och tjockväggat spö, möjligen med solid topp (?).

Kommentera

Jag har motsvarande i spinn och kör det med en Metanumium 151dc. Tycker de lirar bra med varandra. Har 5-15gr i halspel som jag kör med en Stradic c14 i strl 1000 och tycker det funkar bra också. I alla fall har jag inte stört mig på det men får väl känna efter lite extra nästa gång. Kör mest jiggfiske med grejerna.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Avsikten med spöt är Texas & Carolina-riggat, därav det korta bakhandtaget och snabb topp, funkar inte optimalt till traditionellt jiggfiske med spötoppen uppåt, till det finns bättre spön tycker jag. Dock mycket spö för pengarna och väldigt allround abborre/gös/lätt gäddfiske. Finesse är det dock som sagt inte, i min värld är finesse <10 grams betesvikt.

Kommentera

Förstår att spöt är gjort för t&c riggar (aldrig provat),men köpte det närmast för jiggning av gös och ville testa Westin. Jag har dock även andra spön till det ändamålet.Priset var dessutom lågt. Spöt är i balans som jag är van vid med en Cardinal från 1970 talet. I värsta fall får jag börja kika på en större haspelrulle ( stykjärn / Penn ?).
              Geronimo, metanium är väl ungefär lika lätt som stradic 1000 ? Har 5-15 g mera en topp för jiggning av borre ?

Kommentera

Jag har inte provat med någon av mina Pennrullar men jag tror inte du kommer ifrån att det blir framtungt ändå med så kort bakhandtag. Ska du fiska gös med en 1000-rulle??
                Senast ändrad av holden; 2020-12-27, 17:09.

Kommentera

Jag skjlle nog börja att pröva detta https://youtu.be/ftz5LnVdeGc
                  Se även denna tråd https://www.fiskesnack.com/forum/fis...6-haspel/page2

Kommentera

Tror inte jag har en enda kombo som inte är framtung, vare sig det är multi eller haspel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04