Tillbehör jerkbait --> Swimbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillbehör jerkbait --> Swimbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillbehör jerkbait --> Swimbait

Hej,

Jag har några jerkbaits som bara går helt rakt fram när jag enbart vevar (ej knycker). Finns det något tillbehör man kan köpa/tillverka om man vill få dessa beten till att få en mer egen gång vid enbart invevning?

Tänker på typ instant chatter.... Ger den betet en mer skakande/egen gång, eller ger den bara vibrationer i vattnet?

Jag tänker att man kan sätta dit en paddeltail eller sätta dit skruvögla längre bak på betets framände. Kanske är lite meckigt med skruvöglan, men det var en tanke iaf. Med chatterbait vet jag inte om det påverkar betets gång, men det skapar ju mycket vibrationer som fångar uppmärksamhet. Har även funderat på om det går att tillverka någon typ av sked fram liknande typ Head banger, men än så länge är det bara i tankestadiet. Går ju också sätta dit en vanlig sked så det blir ett crankbait. Detta har man väl gjort gjort på Big bandit. Bandit crank tror jag den heter.
    Senast ändrad av Brainfish; 2020-12-08, 09:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brainfish Visa inlägg
      Jag tänker att man kan sätta dit en paddeltail eller sätta dit skruvögla längre bak på betets framände. Kanske är lite meckigt med skruvöglan, men det var en tanke iaf. Med chatterbait vet jag inte om det påverkar betets gång, men det skapar ju mycket vibrationer som fångar uppmärksamhet. Har även funderat på om det går att tillverka någon typ av sked fram liknande typ Head banger, men än så länge är det bara i tankestadiet. Går ju också sätta dit en vanlig sked så det blir ett crankbait. Detta har man väl gjort gjort på Big bandit. Bandit crank tror jag den heter.
      Tack för mycket bra tips!

Paddeltail/curlytail har jag också tänkt, men då jag har så mycket tailbeten så vill jag göra något annat.

Det bästa vore ifall man typ kan göra något liknande Head banger som man kan koppla på så att den får en mer egen gång. Alternativt att man får sätta dit en vanlig sked som du nämner, men då får man ju skära o greja i betet antar jag så det känns mer "meckigt".

Hur tänkte du med den främre skruvöglan?

Betet som jag vill göra om är ett Gunki Otachi 10cm.

Kommentera

Ja vill du slippa göra ingrepp på själva betet är det ju en sked liknande Headbanger som känns som det bästa alternativet.

Min tanke med skruvöglan var att sätta den likt bakre öglan på Mchybrid. Men har inte testat själv, så är osäker på hur resultatet blir. Har tänkt att testa detta på en gammal Mcmy jag har liggandes.

Vill förtydliga att detta inte är grejer jag har gjort själv (ännu iaf). Kanske finns någon annan här på forumet som har mer erfarenhet av likande moddningar?

Kommentera

Hittade dessa... https://www.miekofishing.se/jiggskal...in-3-pack.html

Är det något som skulle funka tro att montera framför det lilla jerkbaitet så den får en mer egen gång?

Kommentera

Alternativt dessa? Om man böjer till så man kan haka på denna i framöglan på betet? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...k-l-20gr-.html

Kommentera

Tja
              testa instant chatter rigg framför

Kommentera

Ursprungligen postat av JCLE Visa inlägg
                Hittade dessa... https://www.miekofishing.se/jiggskal...in-3-pack.html

Är det något som skulle funka tro att montera framför det lilla jerkbaitet så den får en mer egen gång?
                Tror absolut att man skulle få till någon typ av gång med de. Men känns osäkert om de är tillräckligt stora för att få till någon större egengång på betet. Men de går ju använda på andra mindre beten, om det inte skulle funka på Gunki-jerken. Detta är mina spekulationer iaf =)

Kommentera

Ursprungligen postat av JCLE Visa inlägg
                  Alternativt dessa? Om man böjer till så man kan haka på denna i framöglan på betet? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...k-l-20gr-.html
                  Bör ju funka. Tänker att man kanske kan använda krympslang också över länken mellan sked och bete för att få ett mer fast montage.

Kommentera

Du kan testa att vikta beten lite med t ex powerdot. Ju längre ut från centrum desto mer instabilt bete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04