Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
    Vänder mig till de mer teknikkunnande här på forumet.

Har nu kört några spinn ”vinter”pass med en Daiwa Tatula 300 TWS.
    Problemet som är, har uppstått 5-8ggr varje pass, oftast under de sista 2-4 timmarna av passen.
    När man trycker ned tumtangenten och frikopplar, så fastnar den och slår inte tillbaka när man börjar veva.
    Spolen står still och tar således inte in någon lina.
    Jag får manuellt, föra upp tangenten för att kopplingen skall slå i och fungera som vanligt.

Vet inte om det är pga av kylslaget väder då det legat runt 0:an vid samtliga pass. Eller ett måndags ex / ”barnsjukdom” av rullen.

Fungerade slirbromsen normalt ? Körde ett kort pass i morse i runt -5 och efter en stund hade jag obetydlig slirbroms ska se när den fått Tina om den fungerar normalt -4-5 tycker jag dom borde kunna klara att fiska i ur kartong ,frikopplingen gick fint däremot men lite broms vill man ju ha också

tror o hoppas att det var så enkelt att linan snurrat på spolen
    Senast ändrad av Sundström76; 2021-01-03, 14:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Fungerade slirbromsen normalt ? Körde ett kort pass i morse i runt -5 och efter en stund hade jag obetydlig slirbroms ska se när den fått Tina om den fungerar normalt -4-5 tycker jag dom borde kunna klara att fiska i ur kartong ,frikopplingen gick fint däremot men lite broms vill man ju ha också
      Har än så länge bara hunnit provkasta rullen och då var det 2-3 grader och den är jätte trevlig på alla sätt.
      När jag har öppnat den ser jag inget konstigt med konstruktionen. Det enda jag kan tänka mig är om det är fettet som inte klarar temperaturer under 0?

Nyfiken på hur du fiskar och med vad för lina när det är -5?
      Så fort det är under nollan undviker jag multi och flätlina, har gjort några försök men isen bygger på så fort att det inte går att fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Har än så länge bara hunnit provkasta rullen och då var det 2-3 grader och den är jätte trevlig på alla sätt.
        När jag har öppnat den ser jag inget konstigt med konstruktionen. Det enda jag kan tänka mig är om det är fettet som inte klarar temperaturer under 0?

Nyfiken på hur du fiskar och med vad för lina när det är -5?
        Så fort det är under nollan undviker jag multi och flätlina, har gjort några försök men isen bygger på så fort att det inte går att fiska.
        Kör dubbla spön och bytte när isen på linan blev illa , har tyvärr flätlina på båda men idag var mest för att rullen skulle testas då den är ny för vintern
        ska fixa en extraspole till haspeln och köra vidare på i vinter med nylon , har alltid skiftat så annars från runt 0:an men båda uppsättningarna är sen i höst så extraspole har inte blivit handlad än

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 713 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04