Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tar absolut inte illa upp. Jo det är baserat på mitt senaste köp av rulle där. Då var dom 2-3 st och det var som jag minns det även Abu-rullar dom kollade igenom. Inget jätteavancerat, bara öppna upp rullen och kontrollera att den är smord. Har även varit inne i butiken vid senare tillfällen och även då har det skruvats. Även kompisens revo tittade dom på. Sen vet jag inte om det är alla rullar eller om dom går mer för vissa tillverkare. Håller helt med om det orlimliga i att som lägger den tiden när det egentligen inte ligger på butikerna själva. Men tror nog att dom vinner på det i längden då reklamationer också är tidskrävande.

Vad gäller haspel så är det väl ett par skruvar till att lossa på, men är ju lite enklare än en multi. Hoppas verkligen att det finns butiker som är beredda att serva och reparera rullar själv. Det skulle för oss konsumenter vara guld värt, tror även att tillverkarna skulle välkomna avlastningen. Kanske certifikat för vissa tillverkare vore en väg att gå, liknande den som finns till båtmotorer mm.

Kommentera

Motvind det låter ju strålande. Stor eloge om det fungerar på det här viset!
      Tveksamt om det hjälpt i fallet Tatula dock, min erfarenhet säger mig att problemet är en kombination mellan smörjning och hur TWS-systemet är uppbyggt men det är inte mer än en kvalificerad gissning.
      Relaterat till temperatur också men en rulle såld i Sverige ska ju fungera i svenska förhållanden. Där tycker jag ofta butikerna är ytterst naiva i sin marknadsföring då de vidarebefordrar tillverkarnas floskler rakt av. Vet de om att rullarna inte sällan kommer med brister anser jag det gränsa till falsk marknadsföring.
      Men vad vet jag, jag har ju aldrig ens ägt varken Tatula, Tranx eller Conquest gen2/2.5.
      Det kan dock hända jag kikat i en eller två och hittills har Tatulorna jag synat i de flesta fall fungerat och klarat påfrestningar bra med vissa undantag rörande främst rostiga lager samt just strejkande frikoppling.

Vissa fel/brister, säger inte att det är så i det aktuella fallet, kan inte avhjälpas på noggrant vis utan att i princip hela vevsidan plockas ner. Oavsett om en butik är villig att göra det eller ej ska det inte behövas på nya rullar.

Anser personligen att kontroll av ganska många olika hasplar generellt är värre, eller mer tidskrävande, än multi.
      Inte nödvändigtvis svårt men vanan att skruva och förstå sig på funktionen hos haspelrullar är betydligt ovanligare än dito gällande multi i Sverige. Dels för vi har en tradition av att underhålla enkla Ambassadeurer, dels för hasplar i mindre utsträckning behöver servas, åtminstone verkar det sistnämnda vara allmän åsikt.
      En enkel sak som att råka röra Magsealed, placera drev lite fel eller till och med dra åt rotormuttern för hårt eller löst kan få ganska stora konsekvenser.
      Jag tror Daiwa byggt merparten av sina hasplar med Magsealed mellan rotor och kropp på sådant vis att gaveln går att öppna utan att bryta Magsealed, men jag är inte säker.

En annan klassiker är att placera lintrissans olika delar fel eller inte sikta in skruven med hongänga i sina spår. Det har jag sett "experter" lyckas med vid åtskilliga tillfällen (bland annat serviceavdelningar hos tillverkare/generalagent).
      Lyfter man rotorn har man dessutom resten av rullen att rota i, envägslagerdelar som i vissa fall (Stella) gärna trillar rakt ut, små gummitätningar som gärna hamnar snett (Coreprotect/Xprotect) och liknande skoj.

Haspelrullar ser så olika ut mellan tillverkare och modeller att man måste vara rätt vass på rullar för att ha koll på hur en adekvat smörjning ska se ut.
      Finns naturligtvis mängder av personer som har sådan koll men kan garantera att varje fiskebutik (tyvärr) inte har någon av dessa anställda.
      Än så länge har jag inte talat med någon fiskebutiksanställd som har särskilt avancerad skruvarkunskaper, men då turnerar jag inte runt som jag gjorde för ett antal år sedan och jag har inte besökt stockholmsbutikerna sedan PA huserade på Lundgrens. Kanske dräller det av skruvmejselbegåvade idag, vore fantastiskt om så var fallet...

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
        Vänder mig till de mer teknikkunnande här på forumet.

Har nu kört några spinn ”vinter”pass med en Daiwa Tatula 300 TWS.
        Problemet som är, har uppstått 5-8ggr varje pass, oftast under de sista 2-4 timmarna av passen.
        När man trycker ned tumtangenten och frikopplar, så fastnar den och slår inte tillbaka när man börjar veva.
        Spolen står still och tar således inte in någon lina.
        Jag får manuellt, föra upp tangenten för att kopplingen skall slå i och fungera som vanligt.

Vet inte om det är pga av kylslaget väder då det legat runt 0:an vid samtliga pass. Eller ett måndags ex / ”barnsjukdom” av rullen.

Hej Fiskarn;

Kolla om några droppar Rocketolja kan lösa problemet...

Old Firehand
        Leif Engstöm

Kommentera

MFEGFT gjorde ett test och satte in en Tatula 300 i några timmar i frysen för att se hur den reagera, den blev klart segare och trögare och det tog ganska lång tid till att den blev normal igen.
          Det är nog inte helt omöjligt att det är fettet som är problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            MFEGFT gjorde ett test och satte in en Tatula 300 i några timmar i frysen för att se hur den reagera, den blev klart segare och trögare och det tog ganska lång tid till att den blev normal igen.
            Det är nog inte helt omöjligt att det är fettet som är problemet.
            Om en rulle efter några timmar i FRYSEN (ca -16-18 grader) inte blir seg och trög hade jag nog börjat undra.
            Att påfresta rullarna så är ju lite väl överdrivet kan tyckas?
            Och att hävda "ytterligheter" känns lite långsökt...?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

Om en rulle efter några timmar i FRYSEN (ca -16-18 grader) inte blir seg och trög hade jag nog börjat undra.
              Att påfresta rullarna så är ju lite väl överdrivet kan tyckas?
              Och att hävda "ytterligheter" känns lite långsökt...?
              Ville se om det gick att få fram problemet med frikoppling & frysen var enda sättet jag kunde sänka tempen till minus grader.
              Provade rullen vid flera tillfällen under ned frysning & det tog inte långtid innan den började bli seg. Samma sak efter att jag tog ut den tog det rätt lång tid innan rullen blev normal igen,
              Ska försöka göra samma test igen fast med två Tatula 300 en som är orginal & en där jag har fettat om den.

Kommentera

Det finns inte marginaler till att serva en rulle innan den säljs. Den skall ju fungera som den är ur kartong.

Kommer den tillbaka med tex dåligt smorslad frikoppling. Ja, då beror det väl lite på. Man vill ju göra kunden nöjd, så om leverantör inte har ny rulle på lager kan hända jag skulle smörja upp den. Aldrig annars. Nu hör ju dock jag till det tydligen sällsynta släktet som faktiskt jobbar i butik och kan smörja en rulle. Även om jag är långt ifrån en fantom, men ett antal hundra rullar har jag ändå servat, så har koll på hur man gör rent och fettar upp en frikoppling iallafall.

Problemet i sig är inte unikt för Daiwa dock, utan detta är något som jag har sett på i princip alla rullar. Hårt och mycket fett är oftast boven. Själv så har jag gjort om smörjningen helt på mina ismeterullar, då de var väldigt problematiska med frikoppling. De är troligtvis för snålt smorda, men p andra sidan så frikopplas de ju inte som en spinnfiskerulle... Jag har inte sett en 300 än. Den kanske är mycket olik 100 och 200. De äldre tatularullarna har dock fungerat bra enligt mig, då jag sålt många och inga på retur och använt själv helt problemfritt. Kanske 300 har en helt annan konstruktion?
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Ville se om det gick att få fram problemet med frikoppling & frysen var enda sättet jag kunde sänka tempen till minus grader.
                  Provade rullen vid flera tillfällen under ned frysning & det tog inte långtid innan den började bli seg. Samma sak efter att jag tog ut den tog det rätt lång tid innan rullen blev normal igen,
                  Ska försöka göra samma test igen fast med två Tatula 300 en som är orginal & en där jag har fettat om den.
                  Jag förstår hur du tänker...
                  Men det är lite som att köpa en ny bil, sätta den på pallbockar, köra den på varvstopp i 18 minuter i 1ans växel för att se vad som händer.

Kommentera

Gjorde ett experiment med rullen.
                    Förvarar annars alltid mina rullar inomhus i rumstemp, men lät den nu ligga ute i kallförrådet över natten.
                    50talet ”pitchkast” ute på gräsmattan och problemet visade sig återigen, nu ganska omgående.
                    Lät den sedan ligga inne och ”värma upp sig” och gjorde samma procedur 6-7h senare. Denna gång utan problem.

Ser jag till hur strulet inträffat under slutdelen av fiskepassen, så har den ju gått från rumstemp, till successivt nedkyld av utetemperaturen, samt kylande vatten som dras in via linan.
                    Tror därför felet just ligger i fettet som någon/några nämt tidigare i tråden.

Kommentera

Att djupfrysa en rulle kommer naturligtvis vålla någon form av problem. De allra flesta fett jag använder och har stött på inom industrin är främst anpassade för temperaturer varmare än -18 även om de ska klara ner mot -40.
                      Ska man använda ett fett vilket fungerar väl vid -18 grader kommer det troligen inte ha särskilt roliga egenskaper vid 15 grader, eller inte ens vid 5 beroende på vilken variant som används.

Samtidigt visar ju nedfrysningen tydligt vad som händer med en kall rulle, det går att dra vissa slutsatser av även om fiske runt nollan som tråden handlar om är en helt annat sak. Framförallt lär inte en rulle som aktivt fiskas runt noll grader få en innertemperatur under fryspunkten.

Med det sagt har jag också placerat ett antal rullar i kyla, främst för att provocera fram hävdade fel. Jag brukar börja förvara dessa rullar högt i kylskåpet där det brukar hålla runt +2 grader. Hade tidigare en infraröd termometer jag mätte innertemperaturen med och efter kylen har några rullar hamnat i frysen.
                      Då innertempen närmat sig -5 har i princip alla rullar jag testat visat olika former av problem även om flera gått att använda. Däremot har nästan alla fungerat med en innertemp på runt +2-4 men med tydliga skillnader i gång och frikopplingens känsla.
                      Ovanstående gäller både hasplar och multi, från alla möjliga märken. Fabrikssmorda, smorda med Cals original samt lila, smorda med Shimanos olika fett, smorda med industriella fett av olika klassning samt med olika basoljor, förtjockare och tillsatser.
                      Däremot inte smorda specifikt för att tåla riktig kyla, har fixat några ismeterullar och dessa har generellt fungerat bra ner till riktigt kall temp även om skillnad känns vid flera minus.

Click image for larger version

Name:	FrystLexa01a.jpg
Views:	612
Size:	203,6 KB
ID:	2566122
                      Den här Lexan gick igenom tester i flera olika temperaturer som kulminerade i ett dygn i frysen.
                      Anledningen var ett påstått fel som endast skulle dyka upp i kyla. I just det fallet visade sig felet vara mer inbillat än något annat, eller en misstolkning av rullens normala funktion.
                      Har fryst flera av Daiwas påstått snålsmorda rullar, när dessa varit i bra skick och inte fulla med salt och skräp har de flesta fungerat. De Tatula 200 som hamnat i kyla har blivit tröga vid högre temperatur vid identisk smörjning. Men det handlar om så få exemplar att jag inte ska dra några slutsatser av det.
                      Det här är som Mijni skriver rena extremtester, det är nog inte särskilt vanligt med flera minusgrader inuti rullar om det inte rör sig om isfiske. Men visst ger det ändå signaler som är mycket intressanta, om än vanskliga, att tolka.

Morta tack för svar. Skulle taggat dig från början, vet ju att du jobbar i butik och har bra koll på rullar i allmänhet och Daiwa i synnerhet.
                      Det är lite som jag misstänker att det helt enkelt är tidsmässigt/ekonomiskt ohållbart att öppna/kontrollera/smörja om varenda rulle.
                      Du speglar min åsikt att rullen SKA fungera rakt ur lådan.
                      Tatula 300 är vad jag sett på sprängskissen väldigt lik 200-storleken på insidan. Minns inte just nu om något avgörande skiljer men det lär jag/vi få reda på vad det lider...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04