Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frikopplingsproblem: Daiwa Tatula 300 TWS

Vänder mig till de mer teknikkunnande här på forumet.

Har nu kört några spinn ”vinter”pass med en Daiwa Tatula 300 TWS.
    Problemet som är, har uppstått 5-8ggr varje pass, oftast under de sista 2-4 timmarna av passen.
    När man trycker ned tumtangenten och frikopplar, så fastnar den och slår inte tillbaka när man börjar veva.
    Spolen står still och tar således inte in någon lina.
    Jag får manuellt, föra upp tangenten för att kopplingen skall slå i och fungera som vanligt.

Vet inte om det är pga av kylslaget väder då det legat runt 0:an vid samtliga pass. Eller ett måndags ex / ”barnsjukdom” av rullen.

I all välmening. Lämna tillbaka den till där du köpte den.
    Kommer nog gå fortare också.

Kommentera

Håller med Mijni. Tror där e väldigt få som nått marknaden som hunnit bli fiskade särskilt mycket i vårt avlånga land. Men tråkigt på en så ny och hypad rulle..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
        I all välmening. Lämna tillbaka den till där du köpte den.
        Kommer nog gå fortare också.
        Det är långt ifrån brådskande för min del att få rullen fixad. Daiwa är dessutom inte raketsnabba med ev reparation/reklmationsärende, enligt utsago från lokala butiken. I dessa covid-tider kanske än långsammare. Har för mig det finns en tråd här om Daiwa Scandinavia och dess service.

Varför jag startade tråden. Rullen/modellen är ny på marknaden. Kan därför vara intressant för andra som funderar på köp att veta ev brister, men även för de som brukar den och som kanske stöter på det samma framöver.

Utöver problematiken, i mitt fall med frikopplingen.
        Så tycker jag Daiwa lyckats riktigt bra med rullen.

Kommentera

Har öppnat en Tatula 300 och det ser inte annorlunda ut än några andra rullar.
          Jag tror att det är fettet som är boven, får känslan av att Daiwa har bytt fett i sina rullar, om det är av samma som ABU använder är jag inte förvånad, haft liknande fenomen på ABU haspel och kyla.
          Det är relativt enkelt att göra rent och fetta om, tråkigt att behöva görat på en rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Har öppnat en Tatula 300 och det ser inte annorlunda ut än några andra rullar.
            Jag tror att det är fettet som är boven, får känslan av att Daiwa har bytt fett i sina rullar, om det är av samma som ABU använder är jag inte förvånad, haft liknande fenomen på ABU haspel och kyla.
            Det är relativt enkelt att göra rent och fetta om, tråkigt att behöva görat på en rulle.
            Lite smörjning kan nog göra mycket. Daiwa hade för några år sedan stora problem med att nya rullar rasade. Detta då rullarna ibland låg länge i containrar i hög värme, vet inte om fettet försvinner då. Det problemet ska Daiwa tydligen ha löst. Vet att bla söders smörjer/kollar upp rullen i butiken när man köper rulle i butiken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
              Lite smörjning kan nog göra mycket. Daiwa hade för några år sedan stora problem med att nya rullar rasade. Detta då rullarna ibland låg länge i containrar i hög värme, vet inte om fettet försvinner då. Det problemet ska Daiwa tydligen ha löst. Vet att bla söders smörjer/kollar upp rullen i butiken när man köper rulle i butiken.
              Sålde Daiwa sina containrar till Shimano månne? = )

Öppnar Söders alltså varje rulle innan den säljs?
              Även haspelrullar där rotorn måste plockas bort för att få av gaveln?
              Du skriver bland annat/bland andra, är det fler butiker som gör på detta viset?
              Har samtliga butiker alltid personal på plats med kompetens att bedöma en fabrikssmörjnings tillstånd?
              Vore helt fantastiskt om svaret är ja på alla dessa frågor då det helt klart borde innebära en reduktion i antalet problemrullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

Har köpt ett gäng nya Tatula 300/100 rullar nyligen, var positivt överraskad över att dom var ovanligt välsmorda.
                Var beredd att behöva öppna samtliga rullar då Daiwa inte har varit snåla med fett tidigare.
                Få se om man kommer ut snart och får prova 300 rullarna.
                Då kanske man ska smörja om en rulle och en får vara orörd.

Tråkigt OM det är fettet som inte tål kyla, för rullarna känns riktigt trevliga

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Sålde Daiwa sina containrar till Shimano månne? = )

Öppnar Söders alltså varje rulle innan den säljs?
                  Även haspelrullar där rotorn måste plockas bort för att få av gaveln?
                  Du skriver bland annat/bland andra, är det fler butiker som gör på detta viset?
                  Har samtliga butiker alltid personal på plats med kompetens att bedöma en fabrikssmörjnings tillstånd?
                  Vore helt fantastiskt om svaret är ja på alla dessa frågor då det helt klart borde innebära en reduktion i antalet problemrullar.
                  Vet inte hur dom gör när rullen säljs via nätet/sportfiskeprylar.se men inne i butiken så gick han igenom rullen. Har inte skruvat haspel på samma sätt som multi, men att lossa spolen tror jag säkert att dom gör. Även om det inte är deras fel när produkter reklameras så blir dom ändå inblandade. Var inne i somras när jag tänkte lämna in min Lexa snackade då mycket rullar och service. Slutsatsen blev ungefär att det är svårt med reservdelar, man kan ju beställa från hedgehog (Japan) mm men det känns inte aktuellt för mig. Kanske är lite gammalmodig där. Har hört ryktesvägen att andra butiker också öppnar rullen, men är inte säker på vilka. En gissning är sportfiskeboden i Täby som har även säljer delar mm.

Problemet med varma containrar har säkert flera leverantörer. Där kanske dom inte kan styra logistiken fullt ut. Nu är jag långt ifrån proffs på att skruva rulle. Men jag köpte kitet från Abu med medföljande fett och olja. Köpte även på mig Daiwas egna. Har inte märkt någon skillnad under detta år. Har svårt att tro att det skulle skilja mycket, men är som sagt inte någon stor erfarenhet.

Kommentera

Motvind följande må låta drygt men är menat som en ärlig och seriös frågeställning: baserar du påståendet att de går igenom alla rullar på en rulle?
                    Återigen, är det så är det fantastiskt men bör också kräva i princip en halv tjänst skulle jag gissa då de lär sälja vansinniga mängder rullar.

Daiwadelar är ju svårt och problem med Daiwor verkar kunna ta rejält med tid, kanske därför just den här tråden finns.
                    Tråkigt att butiker ska behöva ta smällen, ännu tråkigare att/om det ska gå så långt att butiker känner sig manade att öppna precis varenda rulle då de inte litar på tillverkaren.
                    Särskilt intressant då de flesta ändå framställer i princip alla rullar som ytterst förträffliga.

Om det nu är så att vissa butiker går igenom rullar på grund av dålig smörjning, borde inte detta oftare komma ut för allmän diskussion?
                    Smörjan är i allra högsta grad en del av den färdiga produkten och en del av rullens pris.
                    Vissa butiker har väl också talat om särskilt Daiwas dåliga smörjning, borde då vara en rätt stor säljpoäng att varenda rulle kontrolleras innan sälj.
                    Kanske något jag missat, tacksam för länkar om det finns mer information.

Nu är det många år sedan jag jobbade i butiksbranschen men gudarna ska veta att jag inte hade velat reklamsnacka upp en produkt om jag vetat att den var dåligt monterad.
                    Angående haspel säger en avlägsnad spole i princip inget alls, det du ser i 90% av haspelrullar under spolen är spolaxeln, klickfunktionen samt muttern som håller fast rotorn. Inget som avslöjar en ny rulles kondition.

Har själv aldrig hört talas om butiker som kollar rullar, personligen hade jag nog heller knappast handlat av en butik som skruvat isär rullarna baserat på mina erfarenheter av bristande kunskap om teknik/uppbyggnad/kvalitet från diverse fiskebutiker i Sverige.
                    Det finns ju flera som jobbar/har jobbat inom branschen här på forumet, vore intressant om dessa kunde komma in och bringa lite klarhet i funderingarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04