Multispö för jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multispö för jigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multispö för jigg

Har en fundering på en ersättare till mitt zodias 6’6 multi 7-21 spö

detta är ju ganska toppigt vilket är helt okej, jag använder det mest till 12-15g skallar och 3-4” jiggar.
    däremot tycker jag kanske det är något för kort ibland.

Nån som kan tipsa om någon bra ersättare?
    Vill helst hitta ett 2-delat men det verkar inte lätt.
    helst från svensk ÅF också.

Har kikar på Gunki Chooten C210 7-25
    illex night shadows B 215 water things eller cover gate
    st croix också men vilken serie ska man titta på här?
    shimano expride 1610M
    Poison adrena 1610M
    Yasei LTD kanske?

nackdelen här känns som att det blir antingen 1+1 eller helt enkelt odelade spön. Vet inte hur det blir i V60:n när man ska frakta dem(?) råd eller erfarenheter uppskattas. Trailar min båt så man kanske kan fästa spöt i båten när man ska köra? Eller hur gör ni?

2delade spön hittar jag megabass Levante F4-72LV 2pc 7-28.
    Shimano Zodias 1610M-2 hade nog suttit som en smäck då jag gillar zodias i övrigt. Men sett på många amerikanska forum att de lovordar Megabass Levante.
    Men sen verkar det dåligt med 2-delat

Har snabbt sneglat på Rocksweeper från Abu men inte koll på något mer än namnet och att Fränstam rekommenderat det.

ni behöver inte ens föreslå BFT, Okuma eller Savage Gear. Litar inte på dessa spön alls och kommer då inte bli bra.

Kan ni komma med era erfarenheter?
    vad fiskar ni själva med?
    Vad använder ni mer ett sådant spö till?

tack så länge

Poison Adrena 1610m är det mest mångsidiga borrespö jag har provat, jag har jerkspön, crankspön och jiggspön men ofta slutar det med att jag av lathet bara kör detta spö. Det är inte supertoppigt som ett renodlat jerk/jiggspö, mer 3/4 aktion med bra pulver som både sväljer knyckarna från djupgående crankar och jerkar och klarar att sätta mothugg med jiggar. Dock odelat, vilket jag tycker är en fördel, fraktar alla spön odelade i bilen ändå. Grym känsla i spöt, rekommenderas.
    Senast ändrad av holden; 2020-10-24, 22:32.

Kommentera

Du har en v60. Köpte precis ett st lil dawg. Det är 8,6fot odelat. Köpte det från Bengtsson i korsberga. Och killen som levererade det hade en v60. Upp till 9 fot odelat är inga problem i den bilen. Och inte heller i min klart kortare dacia duster.

Kommentera

Ja 6'6" är kort, jag har ett för jerka abborrewobblers, alla andra spön vill och har jag längre dvs 7'-8', är inga problem i en båt. Några av de spön du nämner finns nog som 2-delade från Japan. Innan du köper ett odelat spö, "känn efter" genom att frakta runt ett 7-8' spö odemonterat 2-delat.

Jag provade det ofrivilligt för flera år sedan och det spöt fick aldrig följa med ut.... Ska påpekas att jag har mina 4-6 spön i ett större spöfodral, annat i händerna, en rygga och stod inte ut med att dessutom hantera ett 8' spö separat. Finns dock "självplågare" som inte har något emot att mickla med långa spön från båt till bil upp i vindrutan... och upp i hissen för min del...å holden/engqvist har inga problem med odelat.... :-) så det kan funka för dig!

Kommentera

Nu bor jag i villa och kör bil och båt in i carport så där känns det inte så problematiskt.
          I bilen kan jag fälla sätet i mitten och ha det i bilen för frakt. Kanske helt enkelt skulle funka bra. Eller får man lära sig att leva med det. Hehe.

inga råd annars på jiggspö efter gös? Har aldrig provat illex men är sugen.
          Levante är tvådelat så det skulle ju funka utan att jag behöver fundera.
          men kvalite/känsla Megabass kontra illex?

Kommentera

Jag har Levantespöt till Borre och Gös. Superspö enligt mig, ända som jag tokretar mig på är att det inte finns någon krokhållare på det :-( annars fiskemässigt är det ett superspö :-) jag jiggar mest och då med linkheads mellan 15-26g och jigghuve mellan 10-20g :-)

Classe
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ja med villa å carport så lär odelat inte vara ett stort problem. Mitt tips är som tidigare Sportex, illex säger en del vara överprisade för det man får... har dock inte prövat.
              Levante verkar precis som Poison Adrena ha en allroundaktion inte jättetoppiga, tyvärr är det förra drygt bubbelt så dyrt i Sverige jmf Japan.

Om krokhållare och montering
              https://www.fiskesnack.com/forum/fis...C3%A5-sp%C3%B6
              Senast ändrad av anteman; 2020-10-25, 10:49.

Kommentera

Jag har odelade oxå :-)
                St Croix båda 2. Dom är oslagbara och kör Alltid dom, kör mina 2-delade endast när jag ej får med mig dom odelade :-) typ semesterresan, måste ta en buss mm.mm...

Men Levante spöt brukar få följa med lite då och då :-) bara för att det är nice att fiska Gös med, har min Daiwa Zillion Crazy Cranker på det spöt :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Classe: är det F4-72 du har? Vad säger du om toppen på detta?
                  Du har haft några spön genom åren vad jag förstått o även du Anteman
                  finns det något st croix i samma prisklass du hade föredragit eller kunnat tipsa om?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja 6'6" är kort, jag har ett för jerka abborrewobblers, alla andra spön vill och har jag längre dvs 7'-8', är inga problem i en båt. Några av de spön du nämner finns nog som 2-delade från Japan. Innan du köper ett odelat spö, "känn efter" genom att frakta runt ett 7-8' spö odemonterat 2-delat.

Jag provade det ofrivilligt för flera år sedan och det spöt fick aldrig följa med ut.... Ska påpekas att jag har mina 4-6 spön i ett större spöfodral, annat i händerna, en rygga och stod inte ut med att dessutom hantera ett 8' spö separat. Finns dock "självplågare" som inte har något emot att mickla med långa spön från båt till bil upp i vindrutan... och upp i hissen för min del...å holden/engqvist har inga problem med odelat.... :-) så det kan funka för dig!
                    Det är lite pest eller kolera, 4-5 delade spön med rullar och linor som trasslar ihop sig är i mitt tycke inte smidigt på något sätt alls, är man så anal att man plockar av alla rullar och lägger spöna i spöpåsar och rullarna i kartonger är det ju en annan femma. Odelade spön trasslar inte mycket när de ligger färdigriggade (utan beten) i bilen, med spökondom på trasslar dom noll.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04