BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Någon som sitter på några tips ang finnessespön? Kikat lite på flerdelade trout rods från major craft,fenwick och megabass. Men även 2 delade versioner. Tanken är ju ett lätt spö för fiske efter öring,abborre i lite mindre vattendrag. Eller är dom för svampiga? E väl främst små skedar o wobbler som kommer användas,ev nån jigg ibland.
    Jag kör (än så länge) på ett expride ->10g 2 delat. Funkar för det jag kastar, lättvikt och bra aktion iaf för mina borre riggar.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Om du är ute efter " bäckspö" och du kan tänka dig att handla från Aliexpress, så kan jag tipsa om Purelure Creek Dance. Jag har just en 4-delat variant. Underbar aktion som inte är för svampig, men ändå laddar bra med små beten.
      Finns en del recensioner på YT om spöt
      Ska kolla upp de spöt Är en Daiwa alpha air tw som ska sitta uppepå. Vet dock inte om de e just bäckspö jag söker. Men ett ganska kort o flerdelat spö för lätta beten söker jag iaf
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Någon som sitter på några tips ang finnessespön? Kikat lite på flerdelade trout rods från major craft,fenwick och megabass. Men även 2 delade versioner. Tanken är ju ett lätt spö för fiske efter öring,abborre i lite mindre vattendrag. Eller är dom för svampiga? E väl främst små skedar o wobbler som kommer användas,ev nån jigg ibland.
        釣具の総合メーカー ピュア・フィッシング・ジャパンの製品紹介ページです。AbuGarcia・Trout Field (トラウトフィールド)の紹介をしています。


        Denna rätt billiga serie kan verkligen rekommenderas.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          釣具の総合メーカー ピュア・フィッシング・ジャパンの製品紹介ページです。AbuGarcia・Trout Field (トラウトフィールド)の紹介をしています。


          Denna rätt billiga serie kan verkligen rekommenderas.
          Tack för tipset,ska kollas upp.

          Ett annat spö som ser trevligt ut är palm egeria nativ performance.

          Finns ju rätt många spön när man kikar på plat,amazone.jp o digitaka
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • Någon som handlat från troutshop.jp? Dom har ju rätt bra utbud o ok priser när man jämför
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • Efter några sömnlösa nätter med jämförelser och velande hit o dit så föll valet på ett Jackson troutsignal trsc-48ul indigo blue. Inte för att jag hittade särskillt mycket info om spöt,men priset 13.750¥ kändes humant,spöt såg trevligt ut och hade en i mina ögon vettig action enligt bilden. Kastvikt-6g kändes lagom då jag har lite andra spön sedan innan fast inget renodlat bfs spö. Så nu återstår det bara att vänta,för några år sedan gick det iaf snabbt att få prylar från japan.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • Nu har jag hämtat ut spöt hos lokala ombudet och hunnit känna o vifta lite här hemma. Mina första intryck är att spöt känns väldigt lätt och att det är väldigt bra finish på det. Klinngan är tunn och smäcker med små spöringar,de yttersta är väldigt små. Actionen är ganska snabb och det finns en del ryggrad i spöt. Med rullen monterad så käns det nästan som att man bara har rullen i handen.

                Känns som spöt kommer täcka mina behov för finessefiske med lätta beten.Imorgon ska jag försöka hinna med att provfiska o förhoppningsvis få någon fisk. Blir att prova lite olika beten och vikter för att kolla kastegenskaperna.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • Ikväll va jag ute och provfiskadde med spöt. Testade att kasta med lite olika typer av beten som popper,wobbler,skedar,jiggar o spinnare. Betesvikterna varierade från 3-5g. Ville inte gå lägre pga att de va lite vind. Men 3g beten laddad spöt riktigt bra och jag tyckte kastlängderna va bra,men kan nog bli bättre med lite träning. Så det går nog fint att kasta lite lättare än 3g oxå. Vet dock inte hur långt man kan förväntas kasta med såhär pass lätta beten?

                  Min Alphas air tws kändes riktigt bra på spöt och combon kändes väldigt lättkastad när jag justerat in magnetbromsen. Började i mitten o jobbade mig nedåt tills det kändes lagom. Bara att vicka till lite med handleden så far betet iväg med bra kontroll o precision. Dock känns det ovant att veva med vänster då jag har högervev på alla andra rullar. Men jag har bättre kontroll i högern vid enhandskast så därför fick de bli vänstervev på denna rullen.

                  Men fisket va ju inge vidare. Landade 1 liten borre på ~1hg som tog på en 3g myran wipp. Men den kändes faktiskt kul på spöt.

                  Så här långt är jag väldigt nöjd med combon iaf. Funkade bra till de flesta betena ja testade. Acceptabelt med jigg och riktigt bra att twitcha wobbler o popper på 3-5g. Gick ju även riktigt fint med spinnare o skedar.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • Vågat att köra vänstervevat för en högervevare som du! (och jag). Kör också med höger när jag kastar både enhands- och tvåhandsfattat men vill verkligen inte veva vänster med multi (fastän haspel funkar utmärkt...) t o m prövat en Daiwa "Twitch-rulle" med vev på "fel" sida... den vilar sedan flera år.

                    Hoppas du vänjer dig, om jag prövar BFS nån gång så blir det nog en Alphas Air -skitfiske!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Vågat att köra vänstervevat för en högervevare som du! (och jag). Kör också med höger när jag kastar både enhands- och tvåhandsfattat men vill verkligen inte veva vänster med multi (fastän haspel funkar utmärkt...) t o m prövat en Daiwa "Twitch-rulle" med vev på "fel" sida... den vilar sedan flera år.

                      Hoppas du vänjer dig, om jag prövar BFS nån gång så blir det nog en Alphas Air -skitfiske!
                      Ja de va ett vågat drag. Beställde högervev först,men sen låg jag o klurade halva natten o kom fram till att en väntervevad blir nog bäst. Drog iväg ett mail o ändrade min beställning. Sen grubblade jag lite till om ja gjorde rätt val eller inte. Men de verka funka bra än så länge,men känns jäkligt ovant. Med tvåhandsfattat så har jag alltid kastat vänster o vevat höger o kommer fortsätta med det.

                      Dom tidiga haspelrullarna va väl alltid vänstervevade medan multi va högervevat av nån anledning. Nu skiftar man ju sida på veven som man vill o multi finns ju oftast både som höger o vänster.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 161 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 238 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X