BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg

    Det är den här rullen men dom har blivit dyrare på grund av sin popularitet och har en skälv och det är en grym rulle https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A

    Köper du detta spöt så har u en grym combo https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A
    Kopierar det där receptet så får vi se om all småbeten får en bättre framtid , får leta aningens större bäckar än dom jag jagar öring i för tillfället

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

      Kopierar det där receptet så får vi se om all småbeten får en bättre framtid , får leta aningens större bäckar än dom jag jagar öring i för tillfället
      Grym combo

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
        How do you guys go about leaders when fishing in waters with pike?
        Real pike leaders Will often compromise the action of the small lure, and with the very light stuff i often need to have very little Line out when casting if i want accuracy.
        I have been using short, soft 3 kg. leaders in some situations, but i dont find it optimal, but i just hate to leave lures in the mouth of pikes.
        Jag kör med den här https://www.cahiranitinol.co.uk/product/nitinol och så knyter jag den
        Bifogade filer

        Kommentera


        • Flex.
          verkar intressant..men hur får man hit det ?
          Lägger i varukorgen men kan inte skickas..lika på andra uk sidor..
          Berätta vad jag missar?
          Mvh.

          Kommentera


          • Pay pal eller kreditkort

            Kommentera


            • Jo visst..men lagt i varukorgen ..sen stopp.
              Testat andra sidor också med gäddgrejor men samma sak och lagt ner att testa mer.
              Må va lite till åren..men va fasen..

              Har PayPal och kommer så långt att betala men stopp där också..man har väl gjort dumheter i unga år men så kriminell har jag då aldrig varit..suck..
              Senast ändrad av Najad; 2024-04-27, 20:04.

              Kommentera


              • Hmm konstigt för mig funkar det.
                Har du kollat så att din bank tillåter köp utomlands?

                Kommentera


                • Click image for larger version

Name:	IMG_5706.jpeg
Views:	205
Size:	2,27 MB
ID:	2640152 Ja den kom ju fort beställd 23:e synd bara att spöet står leverans 1:a juli
                  känns ju len för priset och knarr på det

                  Kommentera


                  • Efter alla superlativ som strös över Solokingrullen, både här på FS och i olika Youtube-klipp, så klickade jag hem en sådan för ett par veckor sedan - tänkte att för 600 spänn inklusive frakt och utkörning hem till brevlådan kan det vara värt att testa.

                    Fick hem rullen förra veckan och den kändes vid ett första påseende över förväntan gedigen. Spolade på en 0,15 mm Kairiki G5-lina på shallowspolen och skruvade dit rullen på ett nyinköpt Berkley URBN Baitcast 3-14 gram.

                    Med spänd förväntan åkte jag ut på sjön i förrgår för ett första testfiske och två timmar senare hade jag fått ungefär lika många backslag som jag fått sammanlagt de senaste 30 åren med multirullar av olika slag. Provade olika typer av beten från 7-grams jiggar till 12-grams crankbaits, men enda sättet att undvika backslag var att ställa magnetbromsen så högt att kastlängderna blev löjligt korta alt. att justera spolaxelbromsen hårdare. Det längsta kastet fick jag med ett av de enklaste betena att kasta, ett Blade bait på 14 g. Det kastet mätte säkert över 75 meter när linan small av efter ett skatbo de luxe....

                    Vet inte om jag missuppfattat något, men så som jag förstått det så ska spolaxelbromsen på den här typen av rullar, oavsett betesvikt, ställas in precis så att spolen inte glappar i sidled. Sedan justerar man endast magnetbromsen i förhållande till betets vikt. Detta är lite nytt för mig som började fiska med multirullar i slutet av 60-talet. Då ställde man in sin Ambassadeur i huvudsak genom att ställa in spolaxelbromsen så att betet sakta drog ut linan när man vippade på spötoppen. Ibland laborerade man också lite med centrifugalbromsens vikter.

                    Jag gör i stort sett likadant med de moderna LP-rullar jag har till gäddfiske nu för tiden och också med den Daiwa 21 Tatula TW 80-rullen jag ibland har till borrefisket och det funkar hur bra som helst.

                    Nu undrar jag om jag gör något fel när jag använder Solokingrullen eller om jag har en överdrivna förväntningar på kastlängderna med multirullar avsedda för extremt lätta beten. Nu vet jag inte hur långt, eller rättare sagt kort, jag kastade, men oavsett bete så kastar jag längre och säkrare med Daiwarullen.

                    Kommentera


                    • Det kan ha att göra med vanan att använda spolaxelbromsen. Sedan många år har jag slutat använda den, även på klassikerna. Precis som du beskriver centrerar jag även på dem spolen tills det finns ett minimalt glapp. Sedan gör c-bromsen, kaststilen och tummen resten.

                      Med det sagt så tycker jag att dessa små lågprofilare och korta spön är mer krävande än tyngre artilleri. Men jag har ju sett det göras...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 148 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 230 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X