BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

    Har spolat på g5 på en rulle men inte hunnit testa än, ska bli intressant att testa, kul att du gillar den. Vilken diameter kör du på vilken kombo?
    Ja den sjunker ju inte om du lägger den på vattenytan men den sjunker bättre än SpiderWire eller vad man ska säga.
    Jag köpte på Borrebutiken och dom hade bara 0.13 och 0.15 men bästa pris för jag ville pröva linan och 0.13 är rep i min värd men den är riktigt tun så 0.13 kör jag till micro och 0.15 till 5gr och upp till 10gr

    Kommentera


    • How do you guys go about leaders when fishing in waters with pike?
      Real pike leaders Will often compromise the action of the small lure, and with the very light stuff i often need to have very little Line out when casting if i want accuracy.
      I have been using short, soft 3 kg. leaders in some situations, but i dont find it optimal, but i just hate to leave lures in the mouth of pikes.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
        How do you guys go about leaders when fishing in waters with pike?
        Mycket intressant frågeställning!

        Fiskar då och då riktigt lätt i vatten innehållandes gott om gäddor i storlek upp till 5 kilo.
        Har testat en mängd tafsalternativ från olika metalltafsar till grov fluorocarbon och nylon.

        Har kommit fram till att betestypen avgör tafsvalet. I princip allt mitt jiggfiske utförs med skallar/tyngder av linkhead-typ. Tack vare gångjärnseffekten mellan tyngd och krok är det inga problem att köra grov monolina eller något rejälare metalltråd som tafs med bibehållen rörlighet på betet, ner till tyngder/skallar på 1 gram.
        Bekymret där är snarare hårdvaran på tafsen, lekande/beteslås, som kan tynga ner betet och göra det mer svårpresenterat.

        Gällande hårda beten, de jag fiskar med, påverkas gången generellt mindre än jag hade trott då jag testat olika former av tafsar.
        Med det sagt använder jag bland annat Lucky John's tunnaste titantafs samt en hel del egenknutet av AFW Surflon av tunnaste variant (13lb) oftast utan lekande och med minsta beteslås jag någorlunda smidigt kan hantera.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Mycket intressant frågeställning!

          Fiskar då och då riktigt lätt i vatten innehållandes gott om gäddor i storlek upp till 5 kilo.
          Har testat en mängd tafsalternativ från olika metalltafsar till grov fluorocarbon och nylon.

          Har kommit fram till att betestypen avgör tafsvalet. I princip allt mitt jiggfiske utförs med skallar/tyngder av linkhead-typ. Tack vare gångjärnseffekten mellan tyngd och krok är det inga problem att köra grov monolina eller något rejälare metalltråd som tafs med bibehållen rörlighet på betet, ner till tyngder/skallar på 1 gram.
          Bekymret där är snarare hårdvaran på tafsen, lekande/beteslås, som kan tynga ner betet och göra det mer svårpresenterat.

          Gällande hårda beten, de jag fiskar med, påverkas gången generellt mindre än jag hade trott då jag testat olika former av tafsar.
          Med det sagt använder jag bland annat Lucky John's tunnaste titantafs samt en hel del egenknutet av AFW Surflon av tunnaste variant (13lb) oftast utan lekande och med minsta beteslås jag någorlunda smidigt kan hantera.
          Interesting. The idea of using cheb-heads i didnt come to my mind, but its a good call!
          What beteslås is your prefered?
          I use super small round rig rings from carp fishing for connecting braid to titanium-leaders.

          How Long leaders you tend to use?
          My precision suffers alot with a 20-25 cm. Leaders on the short 1-5 gr. rods and small cranks for example, but i have seen a meterpike swallow my 7 cm. Shadow rap and 10 cm. Leader boatside, and after that i've never gone below 15 cm., which of course Can be to short also.

          I have been using 'Stroft Ni-Ti' 3 and 8 kg. Leader and Been somehow satisfied. Doesnt kink and is fairly soft, but the durability could be better.

          Kommentera


          • Daiwox ja, cheburashka blir lite av ett "fusk" som medger fin rörlighet även på riktigt små, lätta beten trots grov/tung tafs.

            Ska plocka fram lite av komponenterna jag använder och lista dem här ikväll eller under morgondagen.
            Har genom åren tagit hem/testat ganska mycket i den här kategorin och har dragit mina egna slutsatser om vad som fungerar tillräckligt bra.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Daiwox ja, cheburashka blir lite av ett "fusk" som medger fin rörlighet även på riktigt små, lätta beten trots grov/tung tafs.

              Ska plocka fram lite av komponenterna jag använder och lista dem här ikväll eller under morgondagen.
              Har genom åren tagit hem/testat ganska mycket i den här kategorin och har dragit mina egna slutsatser om vad som fungerar tillräckligt bra.
              I Will look forward to that, Thanks alot!

              Can you talk a bit about the leader length and How you experience it affects your casting with different BFS-setups/lures?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
                Can you talk a bit about the leader length and How you experience it affects your casting with different BFS-setups/lures?
                Blev ett lite senare svar än tänkt...
                Click image for larger version

Name:	Maksimkamera01a.jpg
Views:	228
Size:	184,7 KB
ID:	2639730
                ...kameran var upptagen.



                Först och främst vill jag tydligt uttrycka att i min värld handlar tafsvalet ALLTID om hur stora kompromisser man kan acceptera, än mer så till det lätta fisket.
                Ingen tafs är perfekt, många kommer inte ens nära, och jag är ingen expert även om jag har lång erfarenhet av idogt experimenterande.
                Click image for larger version

Name:	BFS01g.jpg
Views:	226
Size:	696,9 KB
ID:	2639729
                Här är några av tafsmaterialen jag använder.
                Ja, ja använder Seaguars fluoro i 0.57mm till väldigt lätt jiggfiske i mycket gäddtäta vatten, men där är just cheburashkan en nyckel tror jag.
                0.57 ger ingen garanterad säkerhet mot gädda men i vissa situationer är den användbar.

                Darts Carbon Coated Wire finns (fanns åtminstone) i 10lb, den på bilden är bara med som illustration då 30lb är för grovt. 10lb fungerar dock bra till lätt fiske men kanske inte det allra lättaste då den är lite stel.

                Min favorit genom alla år är tidigare nämnda American Fishing Wire Surflon Micro Supreme 7x7, överdragen stålvajer.
                Den är smidig och nätt men tål inte hur mycket som helst, har dock fått flera gäddor över 6 kilo på 13lb-varianten med knuten hårdvara.
                Kuriosa: Den ena spolen på bilden är inköpt 2008 och är nog den senaste jag köpte.

                Vad som inte är med på bilden är Darts flertrådiga titanvajer, den lättaste varianten är fortfarande lite grov men fantastiskt tålig och relativt smidig.
                Kanske inte lika lämplig för fiske under 3-4 gram som Surflon och var väldigt dyr (plockade ut ett par rullar till inpris) men håller längre än allt annat jag testat.

                Click image for larger version

Name:	BFS01b.jpg
Views:	225
Size:	588,2 KB
ID:	2639728
                En del av hårdvaran jag använder då jag gör egna tafsar.
                Numera tror jag merparten av de japanska produkterna på bilden kan köpas i Sverige/Norden, så var det inte då jag köpte en del av dessa.

                Click image for larger version

Name:	BFS01i.jpg
Views:	217
Size:	185,5 KB
ID:	2639726
                Rätt små grejor är det, knappnål på bilden som storleksreferens.

                Nedre raden är lås jag experimenterat med, sådant som genom åren följt med då rullar och annat köpts från Japan, är inte så förtjust i något av dem även om Cultiva P27 (till vänster) samt Decoy Spiral Snap (till höger) har sina fördelar föredrar jag i nästan alla lägen övre radens lås.
                Övre raden ja, Cultiva/Owner P-20.

                Dessa lås har jag använt till allt fiske upp till betesvikt runt 30 gram i många år, har aldrig varit med om att de gått sönder/öppnats.
                Jag använder dem däremot inte till riktat gäddfiske, där används Cultiva P-10 som ses näst längst till vänster i nedre raden. P-10 är dock helt hopplöst i små storlekar, i princip omöjliga att öppna/stänga samt väldigt svåra att trä igenom öglor/ringar på små beten.

                Vikten då?
                Jo, jag har lagt låsen på knarkvågen, följande vikter ska tas med en nypa salt:
                Cultiva P-10:
                #00 - 0.084 gram

                Cultiva P-20:
                #000 - 0.0275 gram
                #00 - 0.028 gram
                #0 - 0.05 gram
                #1 - 0.054 gram
                #1.5 - 0.096 gram

                Cultiva P-27
                S - 0.026 gram

                Decoy Spiral Snap:
                #0 - 0.03 gram
                #1 - 0.05 gram

                Click image for larger version

Name:	BFS01f.jpg
Views:	254
Size:	141,9 KB
ID:	2639725
                Här är en favorittafs jag använder mycket till fiske från 2-3 gram och uppåt då en mängd olika beten ska användas, bland annat jiggar och spinnare som har tendens att tvinna linan.
                Utrustad med Darts lekande #12 och Darts Hook Snap med dubbellekande i storlek 16. Hårdvaran är knuten med AFW Surflon 13lb.
                Tafsen har en totallängd på 40cm, väger 0.51 gram totalt.
                Låset väger 0.124 gram, lekandet väger 0.1 gram.

                Använder denna längd på tafs (35cm+) mycket vid fiske från land med korta spön då eventuella gäddor är svårare att styra än från båt.
                Som synes är tafsen knuten (inte snyggt men funkar) och överdragen med krympslang, det sistnämnda gör jag alltid då det är möjligt framförallt för att skydda linan.
                Click image for larger version

Name:	BFS01d.jpg
Views:	218
Size:	268,4 KB
ID:	2639727
                Ett gäng tafsar med metallmaterial jag använder.
                Lite olika storlek/typ på beteslås samt storlek på lekande beroende på situation.
                Lucky John-tafsen, i mitten till vänster, har en totallängd på 25cm och väger 0.36 gram. Jag tycker 25cm är en rätt bra standardlängd om man generellt sätter mothugg och kan styra fisken, i vissa lägen är det kort.
                Lucky Johns titantafsar är tillverkade av ett väldigt bra material tycker jag men lås och lekande är inte i klass med de japanska jag annars använder.
                Jag har försökt få tag i liknande, tunn titantråd för att tillverka egna tafsar men har inte hittat någon sådan.

                Tungviktaren längst ner i mitten är tillverkad av grövre titan, nypta vajerlås, Darts lekande #10 och Cultiva P-10 i storlek 1 (tror jag).
                Det är egentligen en lätt gäddtafs men tänkte ha med den som jämförelse.
                Tafsen är 18cm lång och väger 0.69 gram.
                Tafsar av denna vikt/grovlek tycker jag påverkar små beten tydligt, både vid kast och inspinning.


                Just frågan om tafsen påverkar på kast är väldigt intressant.
                Jag fiskar sällan under 3-4 gram i typiska abborr- gäddvatten men skulle tro (baserat på fåtal tester) att vid betesvikter på under 2 gram kan tafshårdvarans luftmotstånd och vikt påverka kastlängder (och kanske även förmågan att kasta med multirulle) tydligt negativt.
                Det är dock mest en gissning, min erfarenhet är för begränsad för någorlunda säkra konstateranden.

                Kommentera


                • Thanks is a poor Word to use in response to your post.
                  One of the most useful posts i have seen on any Forum.

                  One thing is that the Weight of the total leader affects very light baits in my opinion, but when i need very accurate casts with 1-3 gr. lures, i prefer to have like maximum 15 cm. of Line between the lure and rod to load it properly with cross- and sidearm-casts.

                  Kommentera


                  • Knyter mina UL-tafsar med en tre-fyratumsbit Pafex Fortress Predator 5kg och en Spiral Snap-kopia i betesändan och en ring avklippt från ett kullagerlekande i linändan. Lekanden skippar jag då jag uteslutande fiskar med minivobbler. https://www.rialinna.fi/tuotteet/per...ss-predator-5m

                    Kommentera


                    • Finns det inga bra tafsämnen man kan beställa på svenska sidor ?
                      Fixa tafsar kan jag genom gäddmetet men då har man ju betydligt grövre kaliber , är det svårt hitta tunnare på svenska sidor ?
                      Inte sökt så hårt efter tunnare..kör med färdiga Wolfram just nu med dom är inge bra hakar på.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 148 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 230 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X