BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det blir inte mer påfrestande för lagren med tyngre beten i kasten. Det är i så fall hastigheten men vi kommer inte upp i sånna hastighetrr så värme byggs upp i lagren. Keramhybridlager låter alltid eftersom dom inte ska smörjas.

Rostfria lager behöver vi inte heller smörja men vissa skitlager och säkert ett och annat behöver fett eller olja för att inte rosta.

Kommentera

• Har hedgehog bfs lager i någon rulle. De lagren skall inte kasta tyngre än 15g. En bfs rulle är ju gjord för max 10-12g. Vill man kasta tyngre väljer man en annan rulle. Dessutom presterar en bfs rulle sämre på högre vikter än likvärdig i icke bfs utförande. Mina alphas är det väldigt tydligt på.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Har hedgehog bfs lager i någon rulle. De lagren skall inte kasta tyngre än 15g. En bfs rulle är ju gjord för max 10-12g. Vill man kasta tyngre väljer man en annan rulle. Dessutom presterar en bfs rulle sämre på högre vikter än likvärdig i icke bfs utförande. Mina alphas är det väldigt tydligt på.
        Kör mest som tidigare nämnt upp till 8g med min alphas och redan där märks det att den förlorar kastlängd över curadon. Har den nya zillion och en hakai för kastvikter över 10g men upplever att curadon kastar bättre en dessa rullar upp till ca 12g.

Därav min fråga hur mycket lagrerna orkar.

Kommentera

• Förresten är det någon som har okuma hakai. Köpte nämligen en bara för att kolla om den klarar av att kasta ner till 3g som okuma lovar, och som jag har sett göras på Youtube men min är överbromsad och draget går mycket till vänster. Även när jag kör med 1,5 i broms och vikter på ca 5g. Spolen är bara fylld till hälften.

Det är ingen bfs rulle men spolen väger bara 8,5g utan lagret, men jag får inte riktigt till det med vikter under 7g.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Kör mest som tidigare nämnt upp till 8g med min alphas och redan där märks det att den förlorar kastlängd över curadon. Har den nya zillion och en hakai för kastvikter över 10g men upplever att curadon kastar bättre en dessa rullar upp till ca 12g.

Därav min fråga hur mycket lagrerna orkar.
            Det är faktiskt en mycket bra fråga. Ofta man ser folk köper bfs rullar och ska sen fiska med vanliga kastvikter. 25-30g och tror då att det är en bättre rulle. Även om rullen bygger på samma plattform som de vanliga så kan mycket vara klenare utav den anledningen att man köper en bfs rulle för att kasta lätta beten. Sen är allt optimerat för det också, inkl kastbroms. En jämförelse mellan mina alphas.

Alphas air stream custom
            Hela rullen är optimerad för korta kast i små strömmar med väldigt lätta beten. Inte alls bra när man står och laddar i en sjö. Men grym på kast mellan 2-12m

Alphas air
            En bra lättkastare men inte alls lika bra på korta kast. Dock är den bra på lätta beten när man behöver längre kast.

Alphas F
            Över 12g spöar denna rulle de andra med hästväg.

Tre rullar som bygger på samma plattform men är väldigt olika i karaktären. Man måste välja rulle efter användning.

Kommentera

• Sätt en BFS-rulle på ett spö som har lämplig kastvikt för 15-20 gram och testa... det ska inte gå att kasta långt med ett finessespö :-)

Bromsen på en rulle för BFS behöver vara jämn och stark. Starka magneter bromsar mer än magneterna i exempelvis REVO EXD som är gjord för långa kast även om den har många magneter.

Lagren utsätts för exakt samma påfrestningar oavsett om betet väger 7 eller 17 gram... dom snurrar ju utan påfrestningar... det är inte som att jämföra lagren på en gokart och en dumper i kirunagruvan...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Sätt en BFS-rulle på ett spö som har lämplig kastvikt för 15-20 gram och testa... det ska inte gå att kasta långt med ett finessespö :-)

Bromsen på en rulle för BFS behöver vara jämn och stark. Starka magneter bromsar mer än magneterna i exempelvis REVO EXD som är gjord för långa kast även om den har många magneter.

Lagren utsätts för exakt samma påfrestningar oavsett om betet väger 7 eller 17 gram... dom snurrar ju utan påfrestningar... det är inte som att jämföra lagren på en gokart och en dumper i kirunagruvan...
                Blir det samma påfrestning? Tror du att det blir samma acceleration på ett litet 4g bete som ett 20g? Där har du nog en herrans skillnad i påfrestning.

Kommentera

• För att få nån form av påfrestning behöver vi kika på surfcasting eller möjligtvis tävlingskastandet inom casting. Det är bara en roterande massa... det finns ingenting som trycker lagren åt något håll.

Det är som att köra en viktlös bil... dom hjullagren belastas inte såvida centrifugalkrafterna inte blir enorma. Lasta nu in 20 ton i den bilen så kommer lagren få bekänna färg och utan smörjning kommer dom gå sönder av värmeutvecklingen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    För att få nån form av påfrestning behöver vi kika på surfcasting eller möjligtvis tävlingskastandet inom casting. Det är bara en roterande massa... det finns ingenting som trycker lagren åt något håll.

Det är som att köra en viktlös bil... dom hjullagren belastas inte såvida centrifugalkrafterna inte blir enorma. Lasta nu in 20 ton i den bilen så kommer lagren få bekänna färg och utan smörjning kommer dom gå sönder av värmeutvecklingen.
                    Men accelerationen och farten borde väl ändå ge mer påfrestning på lager? Eller är det endast vikten som påverkar lagrerna? Kan man verkligen ta bort fart och acceleration helt ur ekvationen?

Kommentera

• Hur stor är skillnaden i fart/acceleration mellan bfs och "vanlig" abborrerulle?

Jag laddar inte ett ul-spö mindre än jag gör med ett 12-38g spö så i själva startögonblicket torde accelerationen vara likvärdig under någon hundradels sekund när jag släpper tummen från spolen.

Problem kan däremot uppstå om man får ett perfekt lintrassel i början av kastet med för tungt bete på en vek bfs-spole om linan håller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04