BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja nog är de som nudlar men imponerande kastteknik. https://youtu.be/ujmub9cW4tQ
    Dock sannolikt inte ett spö från Aliexpress...
    Senast ändrad av anteman; 2022-07-08, 22:48.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja nog är de som nudlar men imponerande kastteknik. https://youtu.be/ujmub9cW4tQ
      Dock sannolikt inte ett spö från Aliexpress...
      Det är just det där jag är ute efter med spöt. Kunna ladda med minimala rörelser, kastandet är så sjukt kul. Fisket blir iofs lidande. Svårare att utföra dessa kast med påkiga spön. Är en kastnörd när det gäller flugfisket och lika nördig när det kommer till multikastandet. Spöt gör jobbet och inte jag det är en otroligt grym känsla.

      Kommentera


      • Om spöt ska göra jobbet som i videon så kostar det... http://www.tackletour.net/viewtopic....77171&start=15 men det borde finnas något kinesiskt med liknade egenskaper, frågan är som sagt, var, vilket?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          En kompis till mig beställde ett sådant från Aliexpress, men han var inte supernöjd. Dock så använde han det till bottenkontakts-beten och inte "straight retrieve." Glasfiberspön är som nudlar och saknar mycket känsla, så de lämpar sig mestadels till öring och regnbåge. Bara en extra åsikt innan du köper den.
          Det påståendet bygger på ren okunskap. Har 2 custom byggda cts spön byggda på deras quartz klingor. Nej de är sannerligen inga "nudel"spön.
          Men självklart finns det sådana glasspön också. Har precis som det frågades om i tråden ett Aliexpress spö. Faktiskt helt okej. Det väldigt djupa och långsamma aktionen är helt perfekt för små åar och bäckar. Och det är ju precis där nästan alla använder sådana spön. Till större vatten brukar de flesta ha spön med "tuffare" aktion för att kunna pressa in fisken.

          Kommentera


          • Dom här fick jag skickade till mig bland lite annat som ska testas.

            Kommentera


            • ABU Garcia Zenon kommer även som BFS...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Det påståendet bygger på ren okunskap. Har 2 custom byggda cts spön byggda på deras quartz klingor. Nej de är sannerligen inga "nudel"spön.
                Men självklart finns det sådana glasspön också. Har precis som det frågades om i tråden ett Aliexpress spö. Faktiskt helt okej. Det väldigt djupa och långsamma aktionen är helt perfekt för små åar och bäckar. Och det är ju precis där nästan alla använder sådana spön. Till större vatten brukar de flesta ha spön med "tuffare" aktion för att kunna pressa in fisken.
                Jag tar tillbaka mitt påstående. Jag skulle klargjort att jag syftade på de glasfiberspön som de på Aliexpress säljer. De är verkligen som nudlar. Åtminstone de 3 jag vet säljs allra mest av. Jag har fiskat väldigt styva glasfiberspön också. Bl.a japanska "surface style" spön har en helt annan aktion än de spön man använder till bäckfisket. Däremot är ju känslan väldigt annorlunda kontra grafitklingor. Den finns där, men responsen är helt annorlunda.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  ABU Garcia Zenon kommer även som BFS...

                  https://japantackle.com/newproducts/reg0000327.html
                  Väger spolen lika lite som på Revo ALC BF7 och Revo LTX BF8 är den här rullen riktigt intressant. Jag gillar Abus BFS rullar. Det är till och med så att jag föredrar bromsarna på Abus BFS-modeller före Daiwas BFS-modelller.

                  Kommentera


                  • Guys, jag kommer uppgradera rullen för mitt jerkbait fiske

                    Den skall paras ihop med st croix bass x 6,8”

                    Rullarna det står mellan är Aldebaran eller Metanium. Spontant vill jag slå till på aldebaran pga vikten. Hur skulle ni tänka mellan de två ?

                    Kommentera


                    • Skiljer det 30 gram mellan rullarna? Nu pratar vi små detaljer om vi kikar på balans i hela riggen.

                      Vad är optimal kastvikt på Bass X?

                      Metanium finns med 8,1:1 medans aldebaran stannar vid 7,1:1.

                      Om jag prompt var tvungen att välja mellan dom så hade jag provmonterat båda på ett Bass X i butik för att kolla vilken som känns bäst både att "palma" och för balansen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 150 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 231 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X