BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det någon som har provat Major Craft Benkei BIC-652UL/BF 0.9-7g och kan säga något om det.
    Skickade efter ett som jag tänkte ha med min Daiwa alpha air TW.20.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

Detta är mitt första spö med spiral wrap, så personligen har jag ingen erfarenhet av det sedan tidigare. En del hävdar att man ökar precision, längd på kasten och att känsligheten ökar.
      Oavsett så ska det bli skoj att testa i helgen =)
      Har några borrespön med spiral/acid wrap har svårt att märka någon fördel alls med det egentligen mer än att det blir några färre ringar att montera vid bygget... Inga nackdelar heller dock och det är ju alltid roligt att prova nåt nytt... Och alltid retar det nån när de får se spöt...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Har några borrespön med spiral/acid wrap har svårt att märka någon fördel alls med det egentligen mer än att det blir några färre ringar att montera vid bygget... Inga nackdelar heller dock och det är ju alltid roligt att prova nåt nytt... Och alltid retar det nån när de får se spöt...
        har fiskat med det ett par timmar och kan inte heller på rak arm säga vad som är skillnaden, funka sjukt bra och helvete vilket stabilt spö!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
          Är det någon som har provat Major Craft Benkei BIC-652UL/BF 0.9-7g och kan säga något om det.
          Skickade efter ett som jag tänkte ha med min Daiwa alpha air TW.20.
          Jag. Det känns mycket dyrare än vad det är. Jag gillar det extremt mycket för pengen. Inte lika känsligt som vissa andra spön, men för pengen slår det det mesta. Den orangea accenten på rullfästet är precis likadan som det orangea på min Abu Garcia Revo ALC BF7. Så dessa två blev en otroligt snygg combo.

Plus: Skönt rullfäste, ganska styvt, bra ringar, bra längd på bakhandtag

Minus: Spöfodralet är inget vidare, tyngre än många andra BFS-spön i samma prisklass

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag. Det känns mycket dyrare än vad det är. Jag gillar det extremt mycket för pengen. Inte lika känsligt som vissa andra spön, men för pengen slår det det mesta. Den orangea accenten på rullfästet är precis likadan som det orangea på min Abu Garcia Revo ALC BF7. Så dessa två blev en otroligt snygg combo.

Plus: Skönt rullfäste, ganska styvt, bra ringar, bra längd på bakhandtag

Minus: Spöfodralet är inget vidare, tyngre än många andra BFS-spön i samma prisklass
            Ja men det låter ju kalas. Använder sällan spöfodral och vikt är inte så viktigt så det kommer nog bli bra.
            Tyckte det såg bra ut och priset var ju inte allt för mycket att klaga på. Aldrig kört ett sånt lågt klassat spö innan så det ska bli kul att prova.

Kommentera

• Finns det så man kan köpa en bfs spole till en vanlig Curado dc ? Skulle det kunna göra att man kastar lättare beten bättre med den rullen ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                Finns det så man kan köpa en bfs spole till en vanlig Curado dc ? Skulle det kunna göra att man kastar lättare beten bättre med den rullen ?
                Nej. Det finns inga BFS-spolar till DC-rullar. För det första skulle det behöva vara Shimano som säljer spolarna, då DC är deras teknologi. Aftermarket-företag har väldigt sällan tillgång till större rullföretags teknologier. För det andra blir spolen på en DC såpass tung av metallbiten som är med i uppbyggnaden av elektromagnetism, så att en BFS-spole blir ytterst svår att tillverka. Det närmsta du kommer DC och BFS är Shimano Cardiff 50S DC, som är kapabel till att kasta väldigt lätta vikter med rätt spö.

Kommentera

• Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Själva tanken wrap är väl egentligen för spön gjorda för olika typer av verikal jigging efter storvilt typ amberjack, tonfisk å såna arter? Att man får linan under spöt så den inte går mot klingan vid drill och vrider spöt? Tänker att vid kast med lätta beten måste linan gå en skev väg vid kast och inte rakt fram som borde bli lättaste linflytet från spolen och minsta motståndet för en liten 3-4 grams vobbler?

Kommentera

• Jodå är väl tänkt mest för tyngre fiske från början av den anledning du nämner, vissa anser dock att det finns fördelar även vid lättare fiske precis som sagts tidigare... Själv har jag spiral wrap även på ett spö byggt för vertikaljigg och där vetetusan om jag vill gå tillbaks till vanligt montage av öglorna...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Det finns också en skillnad i aktionen pga att ringarna sitta på olika sidor av blankens spine/ryggrad/överlappning av kolfibermattan.. Det förutsätter såklart att spöbyggaren har varit noggrant med att sätta ringarna på/ motssatta sidan av spinet.
                      Klingan blir styvare om ringarna sitter på spinet (på undre delen) och mjukare men med ökat lyftkraft på övre delen där ringarna sitter på andra sidan spinet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04