BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

Hur menar du?
    Det som är optimerat för PE är väl rullens utformning samt bromsen på spolen?
    Vet faktiskt inte, har bara för mig att jag läst/hört någonstans att rullar som är speciellt designade för flätlina oxå lägger linan på spolen på ett sätt som är optimalt för flätlina, men jag är ingen professor på ämnet så nån annan får gärna kliva in å reda ut detta. Letar själv efter någon lämplig rulle som nr1 skall användas till små genomlöpare för havsöring (80% vadfiske) med vikter från ca 1 gram upp till 7 max 10 gram, knarr är viktigt.

Kommentera

• De jag kollat på inom samma spann är:
      Shimano Aldebaran -16 (-22)
      Shimano Calcutta Conquest BFS (-19?)
      Shimano Calcutta Conquest 101 HG med KTF finesse spole (Har en och väntar på spolen)
      Daiwa Alphas Air
      Daiwa Alphas Air Gekkabijin

Finns det flera alternativ att lägga på listan?
      De som funkar i saltvatten är ju Gekkan och Conquesten 101. Osäker på om Alderbaran är OK för saltvatten?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Gekkan har väl en spole med skuldror, dvs möjligen samma yttermått men inte samma bredd på linpaketet? Linföraren torde därför ha mindre slaglängd ( vilket gör att den inte når ytterkanter med vanlig spole...?) Sen som PE-rulle kan ju Daiwa ev. ha gett linföraren högre utväxling så som de gjort med Prorex SV TW PE 100 eller vad den nu heter...

Skulle nog valt en vanlig Air och kompletterat med extra knarr om man gillar det och det ger fler spolalternativ än Gekkan om jag var BFS tagen... kolla och fråga Hobie wan Kenobie på YT, han kan ha båda två...
        Frågade Hobie om det och han svarade "I have not had any line stacking issues with either spool.".

Kommentera

Frågade Hobie om det och han svarade "I have not had any line stacking issues with either spool.".
          Ok men menar ni, han då att han kört en normalbred Air-spole (innermått) på Gekkan? Det borde (i teorin iaf) inte funka väl om Gekkan har en linförare med kortare slaglängd än "vanliga" Air... vilket jag avsåg i inlägg.

Kommentera

Ok men menar ni, han då att han kört en normalbred Air-spole (innermått) på Gekkan? Det borde (i teorin iaf) inte funka väl om Gekkan har en linförare med kortare slaglängd än "vanliga" Air... vilket jag avsåg i inlägg.
            Tittar man på videon så ser det ju ut som att den lagt på linan helt ok. Har ju inte testat själv så självklart är detta information jag fått och inget jag kan ta gift på. Men jag förstår din oro och problematiken bakom din fråga. Om du tittar på videon så ser man ju att han kört roro-spolen iaf och att det inte ser så konstigt ut, vilket det teoretiskt borde ha gjort om det var ett problem. Sedan säger han ju det själv. Men jag har inte båda spolarna eller rullen för att kunna testa i praktiken. Så frågan är om den har "kortare slaglängd" eller inte. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte som sagt men det verkar ju som om att det funkar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Är du säker på att Gekkabijin har clicker? Då blir ju valet ganska enkelt. Tror du man kan få hem en sådan från dörr till dörr för samma pengar som en Alphas air tw kostar i butik här i Sverige, ca 3500kr?

Tror du att Aldebaran bfs kommer vara en direkt utmanare till Alphas air tw? Tänker då prismässigt. Man kan ju hitta Daiwan för 3500 kr, tror att aldebaran kommer hamna på minst en lusentapp över 3500kr.

Rullen jag är mest sugen på är Okuma Hakai BFS. Men den lär dröja innan den kommer till Sverige.
              Jag har känt på en Hakai. Fin och lätt rulle, men spolen och bromssystemet kunde varit bättre för BFS. Jag tycker definitivt att den är 4:a bakom Shimano, Abu och Daiwa när det kommer till potentiell prestanda hos BFS-rullar.

Min kompis har köpt sig en Gekkabijin och han älskar den rullen. Och, ja, den har klickbroms. Väldigt förfinad enligt honom och mycket kapabel till BFS-fiske med flätad lina. Jag själv föredrar kastbromsarna på Abu och Shimano när det kommer till BFS, men Daiwas bromsar är också fantastiska. Jag är bara vanare vid att hantera Abus och Shimanos kastbroms och kastar därför mycket bättre med deras BFS-rullar.

Kommentera

De jag kollat på inom samma spann är:
                Shimano Aldebaran -16 (-22)
                Shimano Calcutta Conquest BFS (-19?)
                Shimano Calcutta Conquest 101 HG med KTF finesse spole (Har en och väntar på spolen)
                Daiwa Alphas Air
                Daiwa Alphas Air Gekkabijin

Finns det flera alternativ att lägga på listan?
                De som funkar i saltvatten är ju Gekkan och Conquesten 101. Osäker på om Alderbaran är OK för saltvatten?
                Jag tycker att den korrosionsbeständiga coatingen/färgen på Aldebaran BFS håller så där. Min har redan repats på några ställen, så att färgen/coatingen försvinner och då är inte min Aldebaran BFS saltvattensbeständig längre. Aldebaran BFS bör inte användas i saltvatten tycker jag, trots att Shimano säger att det går.

Kommentera

• Hejhej Ok, ja har Hobie prövat en normalbred Roropole på Gekkan och det fungerar bra i praktiken så är ju det huvudsaken. Ville bara lyfta frågan så ingen köper "bort sig".

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag har känt på en Hakai. Fin och lätt rulle, men spolen och bromssystemet kunde varit bättre för BFS. Jag tycker definitivt att den är 4:a bakom Shimano, Abu och Daiwa när det kommer till potentiell prestanda hos BFS-rullar.

Min kompis har köpt sig en Gekkabijin och han älskar den rullen. Och, ja, den har klickbroms. Väldigt förfinad enligt honom och mycket kapabel till BFS-fiske med flätad lina. Jag själv föredrar kastbromsarna på Abu och Shimano när det kommer till BFS, men Daiwas bromsar är också fantastiska. Jag är bara vanare vid att hantera Abus och Shimanos kastbroms och kastar därför mycket bättre med deras BFS-rullar.
                    Var det bfs modellen av Hakai som du fick känna på, och vilka skillnader är det på Hakai BFS och den vanliga modellen av Hakai?

Kommentera

Hejhej Ok, ja har Hobie prövat en normalbred Roropole på Gekkan och det fungerar bra i praktiken så är ju det huvudsaken. Ville bara lyfta frågan så ingen köper "bort sig".
                      Ja och det var en relevant fråga faktiskt som jag själv inte tänkt på. Jag ger ju inga garantier på vad andra har testat heller hehe men det känns hyffsat tryggt när vissa personer har testat och det funkar utan problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04