Hittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
mvh maler
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
SLX BFS är såpass lik Curado BFS (och dessutom billigare i Japan). Jag skulle beställa den istället. Det blir ungefär samma pris.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag själv är van vid och föredrar 6.X:1 i utväxling. Jag köpte en Shimano Aldebaran BFS med utväxling 8.1:1 och för mig blev den på tok för hög. Det kändes väldigt ovant att fiska med. Till slut ersatte jag dreven mot 6.8:1 utväxlade calcutta conquest bfs mässingdrev, vilket för mig gjorde susen. Är du van vid lågutväxlat, fortsätt på den banan. Min BFS-Abu är 7.1:1 utväxlad och det känns som max för mig. Högre utväxling än så påverkar mitt fiske negativt. Jag föreslår därför att fortsätta med den utväxlingen du är van vid.
SLX BFS är såpass lik Curado BFS (och dessutom billigare i Japan). Jag skulle beställa den istället. Det blir ungefär samma pris.
jag vet ej om jag ska köpa 0.10 flätlina eller köpa fluorocarbon?
mvh maler
Kommentera
-
Jag själv är van vid och föredrar 6.X:1 i utväxling. Jag köpte en Shimano Aldebaran BFS med utväxling 8.1:1 och för mig blev den på tok för hög. Det kändes väldigt ovant att fiska med. Till slut ersatte jag dreven mot 6.8:1 utväxlade calcutta conquest bfs mässingdrev, vilket för mig gjorde susen. Är du van vid lågutväxlat, fortsätt på den banan. Min BFS-Abu är 7.1:1 utväxlad och det känns som max för mig. Högre utväxling än så påverkar mitt fiske negativt. Jag föreslår därför att fortsätta med den utväxlingen du är van vid.
Misstänker att den kommer kännas alldeles för hög speciellt när jag ska cranka ha ha
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Maler Visa inlägg
Hej vännen vad använder du för lina på din aldebaran.
jag vet ej om jag ska köpa 0.10 flätlina eller köpa fluorocarbon?
mvh maler
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Ha ha :-) nu är det redan försent. Beställde en tidigt i morse då jag såg att dom höll på ta slut. Provar hur det känns och annars beställer jag den lägre utväxlingen från en slx bfs. Det borde ju funka då det i princip är samma rulle :-)
Misstänker att den kommer kännas alldeles för hög speciellt när jag ska cranka ha ha
- Gillar 1
Kommentera
-
Ja, worst case scenario finns det lågutväxlade drev till Curado BFS.
MVH maler
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar