Bände upp några i kväll på dom lätta grejerna
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Storborre Visa inläggVilka spölängder gillar ni mest? Om spöt är längre föredrar ni då högre kastvikt på det spöt?
Finns det "maxlängd" på BFS spö?
Så himla tråkigt när det inte finns BFS grejor i butikerna så man fick testa.
Tycker absolut det kan finnas en maxlängd på BFS spön. BFS spön bör ha en maxvikt på 10g, spön som är klassade för mer är inte BFS längre och de bör diskuteras i den förnämliga tråden snäppet över BFS L/ML.
Med tanke på att det är så lätta beten det handlar om i denna tråd går det inte ha för långa spön. Ett längre spö måste ju ha en egen styrka för att inte kollapsa och då blir det för kraftigt för BFS. Ca 7fot tror jag gränsen går vid..
- Gillar 2
Kommentera
-
Att det är svårt att hitta bfs spön i butiker här i landet, till det fick jag en bra förklaring i en sportfiskebutik här i Göteborg.
Det är helt enkelt som så att även spön omfattas av garanti. Ett bfs spö med en tjocklek på en dryg mm kan lätt gå av i toppen. Då är det butikens/tillverkarens sak (de 2 första åren) att bevisa att jag använt tex ett för tungt drag. Mao är detta en jobbig process. Då är det lättare att inte ta in några spön alls.
Själv har jag köpt spön från Kina och Hongkong via aliexpress. Dom har varit billiga, med våra mått mätt, och kvaliteten står sig mot de stora på den svenska marknaden. När jag köpte mitt första Kuying spö kostade det 400 kr, inkl hemkörning med dhl, från Hongkong. Allt som allt tog det 4 dagar. Ungefär lika lång tid som att skicka ett brev inrikes... Men Kuying har numera blivit kända och stora och har lite annorlunda prisklass idag.Senast ändrad av Jag, Sture; 2023-04-18, 22:49.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inläggKnåpade ihop den minsta texasriggen jag kunde åstadkomma för att se vad det landade nånstans.
Svensk 10 krona som referens
- Gillar 1
Kommentera
-
Hejsan alla,
jag skulle behöva lite feedback på val av UL-spö för haspel. För närvarande använder jag ett Poison Adrena 1-15g med en Vanford 2500 som abborrspö (en kombo som jag är väldigt nöjd med), så tänkte sikta in mig på något UL-spö i samma klass. Och det förvånar väl ingen här att det är en del JDM-spön som jag valt ut. Är det någon som fiskat med följande spön eller bara annars kan ge en rekommendation kring dem:
Förstahandsvalet är Major Craft Aji-Do 5G AD5-S682M/AJI https://www.majorcraft.co.jp/roditem/13531
Andra spön som kan vara alternativ, men som i en del fall är 50 % dyrare:
Megabass Destroyer P5 F2-66XS
Yamaga Blanks BlueCurrent 73 Plug Seamless
Major Craft Days 360 D360S-610L eller D360S-64ML (Alldeles nysläppt, tycks knappt finnas i butik än) https://www.majorcraft.co.jp/days360/
Jackall Revoltage RV-S64UL
Shimano 21 Soare XR S68UL-S
Daiwa 22 Presso Air AGS 61LB
Till spöet tänkte jag använde en Vanford 1000F eller Abu Garcia Zenon 2000S.
EDIT: användningen gäller skärgård (Östersjön), betesvikt 2-5g, främst hårdbeten samt lite jiggar (dock sekundärt), oftast fiske från land men även med båt aktuellt.
Kom gärna med feedback eller invändningar, tack på förhand!Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 07:57.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inläggHejsan alla,
jag skulle behöva lite feedback på val av UL-spö för haspel. För närvarande använder jag ett Poison Adrena 1-15g med en Vanford 2500 som abborrspö (en kombo som jag är väldigt nöjd med), så tänkte sikta in mig på något UL-spö i samma klass. Och det förvånar väl ingen här att det är en del JDM-spön som jag valt ut. Är det någon som fiskat med följande spön eller bara annars kan ge en rekommendation kring dem:
Förstahandsvalet är Major Craft Aji-Do 5G AD5-S682M/AJI https://www.majorcraft.co.jp/roditem/13531
Andra spön som kan vara alternativ, men som i en del fall är 50 % dyrare:
Megabass Destroyer P5 F2-66XS
Yamaga Blanks BlueCurrent 73 Plug Seamless
Major Craft Days 360 D360S-610L eller D360S-64ML (Alldeles nysläppt, tycks knappt finnas i butik än) https://www.majorcraft.co.jp/days360/
Jackall Revoltage RV-S64UL
Shimano 21 Soare XR S68UL-S
Daiwa 22 Presso Air AGS 61LB
Till spöet tänkte jag använde en Vanford 1000F eller Abu Garcia Zenon 2000S.
EDIT: användningen gäller skärgård (Östersjön), betesvikt 2-5g, främst hårdbeten samt lite jiggar (dock sekundärt), oftast fiske från land men även med båt aktuellt.
Kom gärna med feedback eller invändningar, tack på förhand!
För övrigt är valet mellan Yamaga Blanks och Megabass om jag fick välja. Megabass är innovativa med spännande lösningar men Yamaga Blanks upplever jag har en annan aktion vid belastning och skulle därför välja den. När jag fiskar Ul eller super UL vill jag ha förlåtande aktion. Leker du med tanken att fiska med 2ibs fluorocarbon vill du inte ha för styvt spö för det gäller att drilla varsamt.
Vad det gäller de andra spöna har jag ingen relation till dessa och överlåter kommentarer och invändningar till de som kan.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 707 visningar
0 gillar