BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
    Nej tyvärr så har jag inte det men jag ser det visuellt att det är längere
    Jag mätte kastlängder på torra land för några år sedan och kom då, något förvånande, fram till att mindre ändringar av lindimension knappt gjorde märkbar skillnad.
    Däremot skilde sig olika linfabrikat av liknande uppgiven dimension åt mer tydligt.

Använder aldrig tunnare linor än 0.12mm och det bara på någon enstaka rulle, annars är det mest runt 0.15mm till lätt fiske.
    Har testat 0.08 och 0.10 men anser att dessa har större nackdelar än fördelar.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-03-20, 21:28.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Jag mätte kastlängder på torra land för några år sedan och kom du, något förvånande, fram till att mindre ändringar av lindimension knappt gjorde märkbar skillnad.
      Däremot skilde sig olika linfabrikat av liknande uppgiven dimension åt mer tydligt.

Använder aldrig tunnare linor än 0.12mm och det bara på någon enstaka rulle, annars är det mest runt 0.15mm till lätt fiske.
      Har testat 0.08 och 0.10 men anser att dessa har större nackdelar än fördelar.
      Jag är av samma åsikt utifrån mina enkla tester

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Jag är av samma åsikt utifrån mina enkla tester
        Talar nu endast från eget perspektiv:
        Det är väldigt lätt att utsätta sig för en eller flera former av placeboeffekt då man byter kullager, spole eller till dyrare, tunnare och/eller "bättre" lina.
        Att ute på vattnet bedöma en omgång kast längre/kortare än en annan (som utförts vid annat tillfälle) är för mig nästan omöjligt.

Har vid oräkneliga tillfällen ändrat något i mina rullar, eller för den delen linan, begett mig till vattnet och insett att även om kasten känns längre så har jag ingen aning om de faktiskt är det.
        När man väl mäter under någorlunda kontrollerade former blir man i stort sett alltid förvånad, åt ena eller andra hållet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Talar nu endast från eget perspektiv:
          Det är väldigt lätt att utsätta sig för en eller flera former av placeboeffekt då man byter kullager, spole eller till dyrare, tunnare och/eller "bättre" lina.
          Att ute på vattnet bedöma en omgång kast längre/kortare än en annan (som utförts vid annat tillfälle) är för mig nästan omöjligt.

Har vid oräkneliga tillfällen ändrat något i mina rullar, eller för den delen linan, begett mig till vattnet och insett att även om kasten känns längre så har jag ingen aning om de faktiskt är det.
          När man väl mäter under någorlunda kontrollerade former blir man i stort sett alltid förvånad, åt ena eller andra hållet.
          Har du provat det på 1gr-2gr bete?

Kommentera

Har du provat det på 1gr-2gr bete?
            Testat vad?

Kommentera

Testat vad?
              Kastlängder med olika tjocklekar på linan på 1-2g bete

Kommentera

• Abborre godis 4cm kräfta och storlek 8

Kommentera

Kastlängder med olika tjocklekar på linan på 1-2g bete
                  Jag har testat med bland annat spiderwire 0.13, ygk x8 upgrade pe #1.0, #0.8, Sunline Siglon Pex8 0,171, 0,132 samt Stroft Flour 0,14 ,0,16 och Stroft GTM 0,14 och 0,16

Med så lätta beten påverkar betets luftmotstånd mer än linan för mig så riktigt tunna linor blir meningslösa. Dessutom kastade jag av flera av dom tunnare linorna så ofta så jag inte riktigt vågade ladda spöet fullt ut oavsett vilket spö/rulle/bete jag använde.

När det kommer till BFS så är det sällan kastlängderna som blir viktiga när betesvikterna kryper ner mot 1-3 gram. Minsta lilla vind och BFS som teknik blir gaska oduglig om kasten blir längre än tio meter.

Kommentera

Jag har testat med bland annat spiderwire 0.13, ygk x8 upgrade pe #1.0, #0.8, Sunline Siglon Pex8 0,171, 0,132 samt Stroft Flour 0,14 ,0,16 och Stroft GTM 0,14 och 0,16

Med så lätta beten påverkar betets luftmotstånd mer än linan för mig så riktigt tunna linor blir meningslösa. Dessutom kastade jag av flera av dom tunnare linorna så ofta så jag inte riktigt vågade ladda spöet fullt ut oavsett vilket spö/rulle/bete jag använde.

När det kommer till BFS så är det sällan kastlängderna som blir viktiga när betesvikterna kryper ner mot 1-3 gram. Minsta lilla vind och BFS som teknik blir gaska oduglig om kasten blir längre än tio meter.
                    Ok Sunline Siglon Pe var en riktig skit lina som gick av jätte lätt men med siderwire funkar det klockrent.

Ok i min värd så funkar det så här att om du fäster ett parakord snöre i en tennisboll och i en annan tennisboll ett rep vilken boll kastar längst?
                    Givet vis så påverkas ju längden av luftmotståndet och salmo hornet är ett sådan wobbler men funkar kanon än då.

Jag fiskar wobbler upp till 3gr nä det blåser lite men lägger mig i medvind med båten inga problem.

Kommentera

• 3.5cm 2gr skalle
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar