Ursprungligen postat av DuffelDad
Visa inlägg
Enligt min ganska långa erfarenhet (snart 20 år) av riktigt lätt fiske med multirulle går en tydlig gräns mellan 3 och 4 gram.
Just 4 gram kan i princip varenda modern, mindre lågprofilare kasta en hyfsad bit på rätt spö.
Ska man däremot effektivt fiska 1-2 gram ställs helt andra krav, på rulle och spö men inte minst den som håller i grejorna.
Värt att tänka på är också att både rullar och spön för det allra lättaste fisket blir känsliga.
Visst klarar flera moderna BFS-rullar av några gäddor då och då men de allra lättaste spöna kanske inte gör det.
Möjligen inte en särskilt populär åsikt här men jag anser att om det är abborre som ska fiskas är det mer lämpligt att kika på prylar som kastar just 2-10 eller dylikt, det är ytterst sällan beten så lätta som 1 gram används till det fisket.
Jag handlar ytterst sällan prylar i Europa men jag tror Fishing-Mart har några av Dragons lättare spön som kan passa nybörjaren.
Rullar för både superlätt och lätt fiske finns fritt tillgängliga här hemma om det är nytt som lockar.
Kommentera