Körde lite PT med jobbet för några veckor sedan. Riktigt kul att ta dem på UL. Och de små smith vobblerna gillar våra pellets fiskar också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Jag har också ett Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, fast den tvådelade varianten. Underbart spö till BFS efter abborre och det känns mycket bra för det låga priset. På den har jag en Shimano Aldebaran BFS XG. Mina drev känns en del vilket jag inte riktigt gillar. Shimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS. Då får jag dessutom en lägre utväxling, vilket jag är bekvämare med, och så slipper jag aluminiumdreven som inte håller jämn kvalité. Givetvis passar dreven i en Aldebaran BFS. Det finns en tråd på Tackle Tours forum där en person beskriver bytet av dreven. För övrigt är jag väldigt nöjd med Aldebaranen.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggEn sak jag bör fråga är ifall någon har erfarenhet av Abu Garcia Revo ALC BF7. Jag har intresserat mig för rullen, främst spolen, som väger 6,02 g utan kullagret. Hur lätt som helst! Vet någon hur den rullen är? Jag har hittat den på lite olika sajter för bra priser.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggJag har också ett Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, fast den tvådelade varianten. Underbart spö till BFS efter abborre och det känns mycket bra för det låga priset. På den har jag en Shimano Aldebaran BFS XG. Mina drev känns en del vilket jag inte riktigt gillar. Shimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS. Då får jag dessutom en lägre utväxling, vilket jag är bekvämare med, och så slipper jag aluminiumdreven som inte håller jämn kvalité. Givetvis passar dreven i en Aldebaran BFS. Det finns en tråd på Tackle Tours forum där en person beskriver bytet av dreven. För övrigt är jag väldigt nöjd med Aldebaranen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggShimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS.
Jag blir därför nyfiken på dina dåliga erfarenheter av Shimanos aluminiumdrev, vad är det som hänt?
Till rena BFS-rullar tror inte jag själva hållbarheten mot stor belastning borde vålla några större bekymmer gällande dreven, det är ju så klena linor, spön och slirbromsar som används.
Då är förmåga att hålla fett samt slitage över tid viktigare att tänka på.
Precis som engqvist hintar om här ovan är vi några stycken som är högst tveksamma till hur väl Micro Module fungerar i dessa avseenden.
Jag ser väldigt ofta mikrodrev där fettet pressats ut och de går torra efter kort tids användande, vi pratar månader, vilket i de flesta fall leder till metallavlagringar inuti vevsidan samt rå gång. Samtidigt trummar mina och andras 10-15 år gamla aluminiumdrevade rullar på utan att klaga.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Odelat är ju alltid bäst. nu får du testa båda dina 51 rullar på det. Blir spännande hur de är.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Säg det till alla flugfiskare ;-)
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 707 visningar
0 gillar