Ursprungligen postat av Benjamin S
Visa inlägg
Jag håller inte med. Jag sysslar nästan enbart med BFS-fiske i sjöar och i skärgården. Jag är väl medveten om att kastlängden inte är den mest relevanta faktorn, men hos insjöfiskare är kastlängden på rullen också relevant. Jag fiskar BFS för att jag tycker det är roligare än vanligt haspel-fiske. Jag har sysslat med den här typen av fiske i snart 4 år. Hade det bara varit för "trendens skull" hade jag inte hållit på med det fortfarande. Kasten på BFS-utrustning blir mer sofistikerade. Dessutom föredrar jag känslan i multirulleprylar, både vid finessefiske och BFS-fiske. Att kunna "trick-kasta" in ett ultralätt bete under ett träd, under en brygga och mellan båtar går för mig bättre med en BFS-utrustning. Allt fiske kring strukturer efter abborre tycker jag blir mer effektivt med en multirulle. Däremot vill jag också kunna kasta ganska långt. Jag har två BFS-rullar. En för långdistanskast och en för närmre kast. Att snabba spolar är fantastiskt kul håller jag helt med om. Faktum är att jag kastar mycket bättre och skönare med riktigt snabba spolar än vad jag gör med spolar som är långsammare på grund av en hög kastbroms.
Ditt påstående om att BFS hör hemma i bäckar är också dessvärre inte helt rätt. Det stämmer att man använt multirullar till bäcköring ett bra tag i Japan, men det är inte samma sak som originalbetydelsen av BFS fiske. Det som öringfisket med lätta multirullar går under är egentligen UL/BF (UL-fiske med multirullar).
Här har du en repetition på vad BFS härstammar ifrån: BFS utvecklades av bassfiskare i Japan. Det här var på den tiden när inte multirullar som kunde kasta lätta beten existerade i samma utsträckning som idag. Istället behövde man använda haspelutrustning. Fler och fler fiskare ville använda multirullar till finessefisket istället. Man tillverkade därför grundare spolar (inte så grunda som de BFS-rullar vi är vana vid idag). Det var vanligt att använda tjockare linor på dessa BFS-rullar än vad man kunde ha på finesse-haspeln. Man fiskade dessutom med en annan typ av spön, specialgjorda för finessefisket, där du hade en extremt känslig topp, men mycket ryggrad så att du kan fiska nära struktur utan att spöet är för känsligt för att styra bort fisken. Mycket av betena man använde var tidigare för lätta för att fiska med multirullar med (neko-rig t.ex). Med den här nedskalade utrustningen, samt rullarna med de lättare spolarna, kunde man slänga iväg beten som tidigare enbart gått att fiska med haspelrullar. Egentligen krävs det inte att betet i sig är litet, bara det är för lätt för att fiska på normala multirullar som existerade då. Man ville alltså komma bort från haspelrullarna och därför tillverkade man finesse-spolar till multirullarna för att kasta lättare beten. Det är originalbetydelsen av BFS.
Shimano såg potentialen i detta och började använda termen "BFS" till deras marknadsföring. Snart använde även öringfiskarna shimanos multirullar som marknadsförts som BFS. På den vägen är det och idag kallar vi allt ultralätt fiske med multirulle för BFS, även om det inte stämmer med originalbetydelsen. BFS användes egentligen enbart i sjöar från början.
Jag tycker att den viktigaste anledningen till att börja med BFS är att det verkar intressant och kul. De flesta haspelrullar till UL-fiske kastar längre, men det finns garanterat situationer där BFS-utrustning är överlägsen på kusten och i sjöar. Dessutom tror jag du missförstår termen "kastar bättre." En rulle som kastar bra kastar inte nödvändigtvis extremt långt. En rulle som kastar bra kastar istället konsekvent dit du vill komma, i så många olika situationer som möjligt. Det brukar sällan betyda att den kastar längre än alla andra rullar.
Att portvakta vilka som får hålla på med BFS och vilka som inte får det blir inte bra tror jag.
Fortsätt med ditt fiske som du tror och vill jag själv och några andra här på FS lika väl fortsätter njuta av fisket fast med utrustning anpassad efter fiskeart och omständigheterna.
Kommentera