BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Efter alla superlativ som strös över Solokingrullen, både här på FS och i olika Youtube-klipp, så klickade jag hem en sådan för ett par veckor sedan - tänkte att för 600 spänn inklusive frakt och utkörning hem till brevlådan kan det vara värt att testa.

Fick hem rullen förra veckan och den kändes vid ett första påseende över förväntan gedigen. Spolade på en 0,15 mm Kairiki G5-lina på shallowspolen och skruvade dit rullen på ett nyinköpt Berkley URBN Baitcast 3-14 gram.

Med spänd förväntan åkte jag ut på sjön i förrgår för ett första testfiske och två timmar senare hade jag fått ungefär lika många backslag som jag fått sammanlagt de senaste 30 åren med multirullar av olika slag. Provade olika typer av beten från 7-grams jiggar till 12-grams crankbaits, men enda sättet att undvika backslag var att ställa magnetbromsen så högt att kastlängderna blev löjligt korta alt. att justera spolaxelbromsen hårdare. Det längsta kastet fick jag med ett av de enklaste betena att kasta, ett Blade bait på 14 g. Det kastet mätte säkert över 75 meter när linan small av efter ett skatbo de luxe....

Vet inte om jag missuppfattat något, men så som jag förstått det så ska spolaxelbromsen på den här typen av rullar, oavsett betesvikt, ställas in precis så att spolen inte glappar i sidled. Sedan justerar man endast magnetbromsen i förhållande till betets vikt. Detta är lite nytt för mig som började fiska med multirullar i slutet av 60-talet. Då ställde man in sin Ambassadeur i huvudsak genom att ställa in spolaxelbromsen så att betet sakta drog ut linan när man vippade på spötoppen. Ibland laborerade man också lite med centrifugalbromsens vikter.

Jag gör i stort sett likadant med de moderna LP-rullar jag har till gäddfiske nu för tiden och också med den Daiwa 21 Tatula TW 80-rullen jag ibland har till borrefisket och det funkar hur bra som helst.

Nu undrar jag om jag gör något fel när jag använder Solokingrullen eller om jag har en överdrivna förväntningar på kastlängderna med multirullar avsedda för extremt lätta beten. Nu vet jag inte hur långt, eller rättare sagt kort, jag kastade, men oavsett bete så kastar jag längre och säkrare med Daiwarullen.
    Tror nog kanske du gått ut för hårt med förväntningar och kastvikten på betena -köpte en själv för bäckfiske med väldigt lätta beten så jag maxar nog vikten där du började och Max 10 -12 meters kast många gånger kortare än så .
    räknar med Max 40-50 meter Lina på shallowspolen

Kommentera

• Vet inget om rullen du köpt. Men om det är en bäck rulle så är den optimerad för korta men stabila kast. Märker stor skillnad på mina Daiwa Alphas ex. Tar du Alphas air så kastar den lätta beten hyfsat långt men är svårare i trånga lägen och riktigt lätta beten på kortdistans. Air stream custom är det annat med. Kastar väldigt bra i små åar. Dock ingen höjdare på distans. Märks väldigt väl den rullen är gjord för korta kast. Så det kan skilja mycket beroende på användningsområden

Kommentera

• TiSo Med såpass lätta beten ställer jag in den mekaniska bromsen så att den glappar lite i sideled. Sedan använder jag megnetbromsen men allra främst min tumme. Det är så himla viktigt att tumma med lätta beten genom hela kastet. Det är så man får den bästa kastlängden, men det kräver också en del träning. Jag behövde "lära om mig" lite med BFS. Men nu har jag nästan full kontroll. Jag kör bara ca 40-50 m lina på rullen. 30 m om jag kör bäck. Det är lättare att kontrollera rullen och kastlängden med mindre mängd lina. Berkley URBN spöet kommer inte kunna kasta det lättaste. Jag har ett och det kastar bra runt ca 5-6 g upp till 10-12 g. Ska du kasta lättare än så rekommenderar jag mycket lättare klassade spön.

Kommentera

• TiSo

Det låter mycket märkligt men urbn spöt är ju inget höjdare spö men oavsett så borde du kasta lååångt med dom vikterna.
          När jag kör 5gr skallar så dänger jag runt 30m och har bromsen på 4an men rullen är lite kinkig med inställningen då det kan skilja på ett klick på skatbo och inte skatbo

Kommentera

• Alltså jag använder aldrig beten under c:a 7-8 gram (dvs 5-grams skalle+jigg), oftast ligger jag på runt 10-15 gram (och ibland 20-25 gram, men för dessa vikter skulle ju t o m mina gäddutrustningar funka...).

Just Berkleyspöt blev jag faktiskt väldigt förtjust i, jag tyckte det funkade perfekt för de betesvikter det är klassat för och jag kommer om inte annat att para ihop det ibland med Daiwarullen för de lättare betena.

Kanske är Solokingrullen på något sätt optimerad för korta kast med mikrobeten på 1-4 gram. Jag menar 8-10 meter ungefär kom jag ju med det lättaste betet jag provade, men några 30 meter var jag inte i närheten av oavsett betesvikt.

Det kan säkert vara så att mycket handlar om (min bristande) kastteknik och också att rullen är lite för "finessig" för det abborrfiske jag bedriver. Men jag kommer förstås att ge det några försök till.

Jag gillar annars rullen, den är lätt, känns gedigen, ligger bra i handen och jag gillar verkligen att det är så lätt att justera både spolaxel- och magnetbromsen (vad gäller den senare så märkte jag också snabbt att det är väldiga stora hopp mellan klicken, ett klick kunde vara skillnaden mellan relativt säkert kast och skatbo de luxe.

Kommentera

• Icke att förglömma är att det är med kastlängd ungefär som med snopplängd. Om man multiplicerar längduppgiften med ungefär 0,8 kommer man närmare sanningen.

Kommentera

• shimano 24 poison adrena 164l-bfs/2 och en Calcutta conquest bfs

måste säga att combon blev snygg iaf ska bli kul o testa i helgen!

Kommentera

• Nej, den rullen funkar visserligen skitbra på kortdistans med lätta beten. Jag har testat ihop med olika bäckspön som Purlure Creek Dance och Purelure Trota.
                  Men jag har de också på 2-10g spön, och dänger 3-4g beten lätt 30m+.
                  Dock har jag bytt direkt till keramhybridlager. Så- jag vet inte om lagrarna är från fabriken överöljat.
                  På de forum som jag är med är det fler som vittnar om att lagrarna bara blir bättre efter ett tag, eller att de blev bättre efter att de tvättades och oljades om.
                  Ang. kasttekniken så gör jag nog på samma sätt som ovan beskrevs. Jag ställer in friktionsbromsen en gång med minimal spel, eller kanske en tick mera Sedan justerar jag bara magnetbromsen. Vanligen mellan lite mera än 3 och 4 med Acuran.
                  Jag kontrollerar egentligen alltid med tummen. En vana. Lite som att låta bilen själv parkera- jag kan inte det

Kommentera

• Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
                    shimano 24 poison adrena 164l-bfs/2 och en Calcutta conquest bfs

måste säga att combon blev snygg iaf ska bli kul o testa i helgen!
                    Grymt! Återkom om klassningen. Jag velar mellan ML och L-BFS men inte funnit någon feedback kring klassning. Både Expride och Zodias har en del felklassningar men hoppas Adrena kanske är mer spot on.

Kommentera

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Icke att förglömma är att det är med kastlängd ungefär som med snopplängd. Om man multiplicerar längduppgiften med ungefär 0,8 kommer man närmare sanningen.
                      0.5 gissar jag stämma mer väl i modern tid, enligt erfarenhet från då jag beskådat verkliga längden.

Kastlängden syftar jag på då naturligtvis...

Skämt åsido, har senaste åren vid ett flertal tillfällen fått höra om diverse 50-60-meters kast med relativt lätta beten och 30-40 meter med riktigt lätta beten.
                      Då jag mött upp några av sagesmännen/pojkarna har antingen diverse mycket fantasifulla förklaringar använts för att klarlägga orsak till den ofta halverade kastlängden vid tillfället eller så har (få av dem) medgivit sina kraftigt överdrivna estimeringar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04