BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var på jakt efter ett ned-spö som passade en studentbudget, fick Shimano Curado 2-10 g tipsat av finessegurun Nordanger fishing (youtube och instagram). Vipps dök det upp hos Dogger för halva priset, alltså lite drygt 800 spänn, om någon annan har spanat på samma så passa på!

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Haspel eller multi? Vad har du prövat och vad är det du ogillar hos dem? Har senare år kört bl a Power Pro, Spiderwire SS8, S 832 samt Berkley Tracer Braid på mina hasplar och multirullar.

De är lite olika men ingen av dem har gjort mig så besviken att jag bytt ut dem. TB låter lite grann i öglorna men inte så farligt på en multi att jag byter ut den än. Har lite Berkley X9 och SW SS12 som jag inte lagt på än, skulle förvåna om de inte är helt ok de också... även om de inte är i nivå med t ex Siglon Adv, YGK eller Gore 131 som fler gillar.
      Som sagt vill inte ha amerikanska linor de kan jag åtminstone köpa hem här hemma. Jag föredrar just nu Shimanos linor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Som sagt vill inte ha amerikanska linor de kan jag åtminstone köpa hem här hemma. Jag föredrar just nu Shimanos linor.
        Jag begriper men funderade mest på vilka egenskaper det är du söker för att bli nöjd eftersom de amerikanska duger för mig, vad går jag och andra miste om menar du? Att de japanska är tunnare än amerikanska motsvarigheter (med samma angivna dimension) vet jag och kan kompensera med att gå ned i dimension på mina. Japanska linor har ju även de olika beläggningar/ytbehandling mm som gör att de skiljer sig åt, precis som för amerikanska.
        Senast ändrad av anteman; 2023-10-30, 22:40.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Varför föredrar du Shimanos linor och vilken av dem?

För att inte dra tråden åt fel håll försöker jag med ett konstruktivt tips till alla som söker JDM BFS tackel från utlandet till bra priser.

Handlar en del från Shimreels, som dels har egen hemsida men framförallt förekommer som butik via eBay. Rikitgt juste butik med fri frakt internationellt. Det smakfulla med eBay är direktbetalning av VAT i kassan (under värdet 1500 kr), innebärande att man slipper Tullavgifter mm på +75kr och moms.

T.ex. finns nedan linor i utbudet, priset inkluderar frakt och VAT (du betalar endast priset nedan)
          • Sunline Siglon X8 ADV i PE 0.6 Turqoise 150m för 265 kr
          • Seaguar R18 SeaBass PE 0.6 för 270 kr
          • Sunline Siglon X4 AMZ PE 0.3 (4lb) Orange för 299 kr
          • Varivas Nylon Super Trout Advance Twitch Master Line 100m 6lb för 170 kr

Kommentera

• Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

Varför föredrar du Shimanos linor och vilken av dem?

För att inte dra tråden åt fel håll försöker jag med ett konstruktivt tips till alla som söker JDM BFS tackel från utlandet till bra priser.

Handlar en del från Shimreels, som dels har egen hemsida men framförallt förekommer som butik via eBay. Rikitgt juste butik med fri frakt internationellt. Det smakfulla med eBay är direktbetalning av VAT i kassan (under värdet 1500 kr), innebärande att man slipper Tullavgifter mm på +75kr och moms.

T.ex. finns nedan linor i utbudet, priset inkluderar frakt och VAT (du betalar endast priset nedan)
            • Sunline Siglon X8 ADV i PE 0.6 Turqoise 150m för 265 kr
            • Seaguar R18 SeaBass PE 0.6 för 270 kr
            • Sunline Siglon X4 AMZ PE 0.3 (4lb) Orange för 299 kr
            • Varivas Nylon Super Trout Advance Twitch Master Line 100m 6lb för 170 kr
            För jag tycker den är mest prisvärd. Och är stark för sin tjocklek. Haft flera bottennapp utan att linan går sönder.Enda nackdelen är om man skarvar fc med flätlina så kan knuten gå upp. Men kör man med lekande som jag brukar oftast göra så är den kanon. Kan vara jag som knyter fel så det behöver inte vara linan. Kommer fortsätta ha shimano på min Vanford 2500. Men till min aldebaran bfs och Vanford 2000 kommer jag testa Sunline defier D braid 11lb.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

I ärlighetens namn.....nej. Det är den bästa BFS-rullen i prisklassen. Garanterat. Vill du verkligen köra rundgavlat är Conquest BFS såklart en bra idé. Att BFS-trimma en Daiwa Steez eller Millionaire CT SV är ju också en idé....men vete-tusan om du får samma "preformance" som en stock Aldebaran BFS?
              Benjamin, har du testat daiwa alphas air tw ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
                3500 kr inkl allt för en Aldebaran BFS från Digitaka är lockande, rätt sugen på att ge mig in i BFS tacklet för regnbågsfisket. Vem vet, kanske dyker det upp något bra pris under black friday som är runt hörnet.

För den som inte kan vänta och vill beställa från Digitaka ger koden 38F 500 yen i rabatt.
                Spännande att citera sig själv, men vill enbart uppdatera rabattkoden till Digitaka, då den gamla är ogiltig.

Ny kod: 25C

Kommentera

• Vad är det som bestämmer vilket handtag som passar på en rulle? Typ diametern på skruven?
                  Jag är fruktansvärt ohändig - men då jag fick hem den här rullen https://www.dankung.com/product/vint...und-reel_3423? inser jag att jag måste byta vev då det är så magiskt fult!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uffe38 Visa inlägg
                    Vad är det som bestämmer vilket handtag som passar på en rulle? Typ diametern på skruven?
                    Jag är fruktansvärt ohändig - men då jag fick hem den här rullen https://www.dankung.com/product/vint...und-reel_3423? inser jag att jag måste byta vev då det är så magiskt fult!
                    Vet inte riktigt om denna tråden är rätt ställe för den diskussionen. Men det finns i princip två stora standarder: Dels 4x7mm som Shimano använder, samt 5x8mm som Daiwa och ABU använder. Sedan finns det ju en herrans massa andra tillverkare av rullar, men dem skiter jag i.

Kommentera

• Jag funderade också om det här var rätt tråd. Men då det är en bfs-rulle och jag tidigare postat om den i tråden så körde jag. Hur som - tack för infon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04