BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min tanke när jag skapade tråden är givetvis utrustning. Och det finns nog knappast något spinnfiske som ställer mer krav på utrustning än just BFS. Så den diskussionen är viktig. Men även tekniker och fiske.
    Tråden heter BFS/UL fiske och utrustning. Det enda synpunkt på vad jag anser ska postas här är just att det ska handla om UL och BFS. För mig är det max 10g. Kommer vi upp till 12-14g finns en annan bra tråd som jag vet är länkad flera gånger här men tror jag heter snäppet över BFS. Så för mig, posta vad du vill men det ska vara UL grejer som används eller diskuteras.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Min tanke när jag skapade tråden är givetvis utrustning. Och det finns nog knappast något spinnfiske som ställer mer krav på utrustning än just BFS. Så den diskussionen är viktig. Men även tekniker och fiske.
      Tråden heter BFS/UL fiske och utrustning. Det enda synpunkt på vad jag anser ska postas här är just att det ska handla om UL och BFS. För mig är det max 10g. Kommer vi upp till 12-14g finns en annan bra tråd som jag vet är länkad flera gånger här men tror jag heter snäppet över BFS. Så för mig, posta vad du vill men det ska vara UL grejer som används eller diskuteras.
      Håller med till 100%

Kommentera

• Håller på sätter ihop ett spö för NED & köpte Söders nya NED spö, till den kommer det troligtvis bli en Daiwa Exceler 2000.

Men så var det där med linan.
        Fiskar oftast djupare runt 7-10m i Mälaren & sett att det har börjat komma mer & mer linor som är sjunkande bla Shimano Kairiki G5, är det en fördel att ha en sjunkade lina till NED?
        Eller ska man köra med vanlig flätlina, just nu står det mellan Seaguar R18 PE 0,8 som jag aldrig har provat, Fireline Ultra 0,10 för det är det närmaste jag kan hitta Nanofil som är min favorit till borre eller Kairiki G5

Kommentera

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
          Med risk för att vara surgubbe. Men går det att hålla sig till PM med hälsningar och fångstrapporter?
          Är det mig o Flex du syftar på?
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

• Cosmoz 08 Nån i tråden (villespinn?) gillar Kairiki G5. Om jag själv fiskade så lätt som Ned vanligen är och på lite större djup som Mälaren ofta kan innebära så skulle jag överväga att pröva G5 framför mina flytande flätlinor.

Kommentera

• Kör själv seaguar R18 #0.8 och det funkar klockrent.

Kommentera

• Köpte Aldebaran bfs 22 och Dankungs glassfin spö och vilket kombo!!!!
                Så himla nöjd och rullen är helt otrolig jämfört med Curado bfs som jag haft.

En sak jag märkt på dom få fiskepassen jag hunnit med. Aldebaran gillar inte om man tar i, snärtar av linan rättså lätt. Kastar gudomligt fint när man låter spö o rulle jobba. Kastar flipcast och liknande 98% av kasten och det är som en dröm. Väldigt små rörelser behövs för att skicka iväg betet.

Det svåraste nu är att hitta roligt vatten att fiska :-(

Någon som fiskat Magnehulteån med BFS?
                Finns det andra små/mindre strömmande vatten med öring/regnbåge max 2timmars bilresa från Eskilstuna?
                Skulle otroligt gärna vilja fiska med bfs i mindre strömmande vatten med öring/båge!

Kommentera

• Detta är en rolig tråd för det lättaste fisket.
                  skickar in länken till den andra tråden som engqvist nämde, jag har nämligen haft lite svårt själv att hitta den, så nu har jag den alltid öppen i en flik.

Har inte blivit så mycket BFS fiske senaste tiden, barn och starka vindar har kommit i vägen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Min tanke när jag skapade tråden är givetvis utrustning. Och det finns nog knappast något spinnfiske som ställer mer krav på utrustning än just BFS. Så den diskussionen är viktig. Men även tekniker och fiske.
                    Håller med till 97% ;-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      Håller på sätter ihop ett spö för NED & köpte Söders nya NED spö, till den kommer det troligtvis bli en Daiwa Exceler 2000.

Men så var det där med linan.
                      Fiskar oftast djupare runt 7-10m i Mälaren & sett att det har börjat komma mer & mer linor som är sjunkande bla Shimano Kairiki G5, är det en fördel att ha en sjunkade lina till NED?
                      Eller ska man köra med vanlig flätlina, just nu står det mellan Seaguar R18 PE 0,8 som jag aldrig har provat, Fireline Ultra 0,10 för det är det närmaste jag kan hitta Nanofil som är min favorit till borre eller Kairiki G5

Skulle utan tvekan välja en riktigt bra 6 ib fluorocarbon före flätlina alla dagar i veckan. Har nästan slutat med flätlina då fc och flätlina initialt är lika bra på att förmedla hugg. Dessutom har du fördelen att linan går rakare ner till botten och när hugget kommer så ger stretchen lite fördröjning så du inte rycker ur betet för snabbt. Sen när det ska drillas har du oddsen på din sida.

Det är givetvis en smaksak men har du inte provat så ge fc en chans, men satsa på en kvalitetslina som sunline eller seaguar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04