BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av NappenBott Visa inlägg
    Pga två barn under tre blir det inte så mycket fiske för min del, igår hann jag dock fiska i ett par timmar på kvällen, testade ett paket Zman Ticklerz och det gick helt ok! Borrarna ville verkligen inte ha något annat än mindre ned-jiggar.
    Men gött att du kom ut lite i alla fall och grattis

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg

Ok konstigt det var därifrån jag köpte den
      Skumt...har försökt beställa från ett par andra ställen i Storbritannien istället, men inte heller där funkar det...kanske är jag som gör något fel...

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Skumt...har försökt beställa från ett par andra ställen i Storbritannien istället, men inte heller där funkar det...kanske är jag som gör något fel...
        Du får försöka tills du får till de

Kommentera

• Ni som fiskar med Dankungs glassfin spö.
          Läste att dom har lite mera backbone, hur mycket ryggrad har dom? Vilken storlek på fisken jagar ni med spöt?

Letar efter ett spö som kastar 2-6gram och spölängd under 5f som "klarar" öring/regnbåge 2kg.
          Självklart klarar klenare spön större fiskar men vill helst undvika behöva ta fisken onödigt långsamt pga grejorna.
          Fiskar borre i strömmande vatten och 1kg borrar är tuffa för spöna jag har.

Tänker att glasfiberspö kan ha mjuk/lättladdad topp men ryggrad som hanterar lite grövre fisk.

Kommentera

• Click image for larger version  Name:	IMG_3084.jpeg Views:	0 Size:	72,9 KB ID:	2627529 Samlat ihop alla småvobbler som hamnat i lådorna hemma i en låda
            och tänkte ge dom en chans på öring/abborre men vad ska man ha för haspelspö till så smått ?
            3cm är dom små knubbiga rapalan 5cm är scatter rap:ena dom mindre och cotton cordell på 5cm förutom scatter rap 7cm
            gärna alternativ bäck och för sjö för visst finns bäckar men handen på hjärtat så är det mer troligt med sjö.
            Senast ändrad av Sundström76; 2023-08-12, 16:15.

Kommentera

• Kolla på det är https://fladenfishing.se/produkt/light-rock-ul/ lite längre som är en fördel på sjö då du kan dänga mer

Kommentera

• Råkade klicka hem en Metanium 22 shallow, den är väl typ BFS om jag förstår det rätt. Eftersom jag aldrig kastar under 10g kanske det var ett felköp, var mer det att jag ville slippa den djupa spolen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Råkade klicka hem en Metanium 22 shallow, den är väl typ BFS om jag förstår det rätt. Eftersom jag aldrig kastar under 10g kanske det var ett felköp, var mer det att jag ville slippa den djupa spolen.
                  Äger en shallow edition och den rullen är grym. Ingen bfs rulle däremot. Kastar dock 10g mycket bra och du kan ladda på utan att vara rädd för att rullen exploderar :-)

Ska du däremot köra bfs så rekommenderar jag en renodlad bfs rulle. Har provat köra 5-7g med min shallow tillsammans med expride bfs 10g och det var ingen hitt. Parade ihop spöt med min calcutta bfs och då funkade 7g bra. Så jag drar slutsatsen att shallow edition inte riktigt trivs med vikter under 10g.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Äger en shallow edition och den rullen är grym. Ingen bfs rulle däremot. Kastar dock 10g mycket bra och du kan ladda på utan att vara rädd för att rullen exploderar :-)

Ska du däremot köra bfs så rekommenderar jag en renodlad bfs rulle. Har provat köra 5-7g med min shallow tillsammans med expride bfs 10g och det var ingen hitt. Parade ihop spöt med min calcutta bfs och då funkade 7g bra. Så jag drar slutsatsen att shallow edition inte riktigt trivs med vikter under 10g.
                    Låter lovande. Fiskar nog 95% med betesvikter 12-15g så hoppas den fixar så pass ”tunga” beten.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                      Click image for larger version Name:	IMG_3084.jpeg Views:	0 Size:	72,9 KB ID:	2627529 Samlat ihop alla småvobbler som hamnat i lådorna hemma i en låda
                      och tänkte ge dom en chans på öring/abborre men vad ska man ha för haspelspö till så smått ?
                      3cm är dom små knubbiga rapalan 5cm är scatter rap:ena dom mindre och cotton cordell på 5cm förutom scatter rap 7cm
                      gärna alternativ bäck och för sjö för visst finns bäckar men handen på hjärtat så är det mer troligt med sjö.
                      Jag använder ett

Westin W3 StreetStick haspelspö 7'1" M 2-10 g

till mina småvobbler. Jag gillar att det har lite mer längd och ryggrad jämfört med mina gamla ul-spön. Verkar dock ha blivit dyrare. Köpte mitt för 895kr på Snäjk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04