BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
    Första invändningen jag har är ang Daiwa Presso Air AGS 61LB, det är först och främst tänkt till Öringfiske i anlagda fiskevatten men framförallt är det ett spinnspö och inte haspel.

Yamaga Blanks upplever jag har en annan aktion vid belastning och skulle därför välja den
    [...]
    Leker du med tanken att fiska med 2ibs fluorocarbon vill du inte ha för styvt spö för det gäller att drilla varsamt.
    Tack för din input!

Vilken eller vilka modeller av Yamaga Blanks har du erfarenhet av?

Angående Daiwan menade jag Daiwa 22 Presso Air AGS 61ML och inget annat: https://jdmtackleheaven.com/collecti...o-air-ags-61ml Hursomhelst är det en modell som jag satt långt ner på listan. Känns lite märkligt när spöet helt saknar butt, klingan liksom bara slutar...

När det kommer till linor så är jag också ute efter tips. Snöat in mig lite på JDM där också.
    Vad tror ni om Avani Light Game Super Premium PE X4 #0.4 (8.5 lb) https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105578
    eller Avani Saltwater Finesse PE X8 #0.4 (9.2 lb) https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498099709 (dock svindyr)

Hur tänker ni när det kommer till spöets längd för i första hand landbaserat UL-fiske i skärgården? Många av spöna är ju så otroligt korta, ofta ner mot fem fot. Där är ju fördelen med Yamaga Blanks att det har en viss längd i alla fall.

Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 11:47.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg

Tack för din input!

Vilken eller vilka modeller av Yamaga Blanks har du erfarenhet av?

Angående Daiwan menade jag Daiwa 22 Presso Air AGS 61ML och inget annat: https://jdmtackleheaven.com/collecti...o-air-ags-61ml Hursomhelst är det en modell som jag satt långt ner på listan. Känns lite märkligt när spöet helt saknar butt, klingan liksom bara slutar...

När det kommer till linor så är jag också ute efter tips. Snöat in mig lite på JDM där också.
      Vad tror ni om Avani Light Game Super Premium PE X4 #0.4 (8.5 lb) https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105578
      eller Avani Saltwater Finesse PE X8 #0.4 (9.2 lb) https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498099709 (dock svindyr)

Hur tänker ni när det kommer till spöets längd för i första hand landbaserat UL-fiske i skärgården? Många av spöna är ju så otroligt korta, ofta ner mot fem fot. Där är ju fördelen med Yamaga Blanks att det har en viss längd i alla fall.

Skulle nog behöva förtydliga mig lite och bekänna att kunskapen om Yamaga Blanks är teoretisk mera än praktisk. Men en modell jag är intresserad av är Blue Current III 69/B som är tänkt för lättar bfs i havet.
      känns spontant som Yamaga Blanks är mera mångsidiga än Megabass som är väldigt specifikt inriktade på bete/teknik.

Gällande Japanska linor är Gosen 16 (700:-) den lina som är överlägset bäst. Sett till pris kontra kvalitet ligger dock Daiwa J-braid Grand bra till i min värld.

Vill du ha ett långt ul-spö för ul så kan jag rekommendera Sportex Neowave som har en 9' modell för 0.1-5 gram. Har fiskat med 8' modellen till -9 gram och det var magiskt roligt att drilla fisk på.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
        Gällande Japanska linor är Gosen 16 (700:-) den lina som är överlägset bäst. Sett till pris kontra kvalitet ligger dock Daiwa J-braid Grand bra till i min värld.
        Två andra frågor gällande linor och UL-fiske:

1. Är det verkligen så tunna linor som #0.2 - #0.4 (JDM) det rekommenderade för vårt UL-fiske i Östersjön? Det är ju inte direkt så att jag tänkt stå och drilla öring eller forell vid en fjällbäck i norra Japan... Förlorar jag otroligt med känsla av att använda en lina i tunnaste "aborrdimension" #0.8 (16.7 lb) som denna https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105783 Jag menar, det känns ju som att det är mer sannolikt att en gädda kliver på än att den inte gör det...

2. Överallt läser jag att det rekommenderas att inte använda tafs vid UL-fiske, utan i stället kring 3-4 fot flourlina vid betet. Vad är fördelarna? Stämmer det? Återigen, tänk om gammelgäddan hugger...

Ursäkta mina många frågor, men är helt ny på det här med UL.
        Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 14:12.

Kommentera

EDIT: användningen gäller skärgård (Östersjön), betesvikt 2-5g, främst hårdbeten samt lite jiggar (dock sekundärt), oftast fiske från land men även med båt aktuellt.
          Har ingen erfarenhet av spöna i fråga men ganska lång erfarenhet av modernt UL-fiske med multirulle (främst).
          Känt på ett par äldre Presso samt några få andra super-UL, alltså klassade från under grammet, och jag personligen skulle utesluta dessa från i princip allt vad svenskt jiggfiske efter traditionella rovfiskar heter samt även själv inte använda dem i vatten där det finns gäddor.
          Går spöna sönder av jiggar och/eller gäddor?
          Troligtvis inte men spön av den typen är så otroligt klena att jag hade föredragit 2-6 gram eller dylikt vid fiske efter annat än ädelfisk i bäck om betesvikterna ska ligga så relativt högt som 2-5 gram.

Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
          Fiskar själv mycket från land och har gjort så många år med mer moderna prylar, främst i insjö.
          Vilken spölängd som "räcker" beror ju helt på var fisken står.
          Kan du fiska där fisken står landnära och kastlängden helt enkelt inte är avgörande fungerar en femfotare till och med.
          Själv föredrar jag minst 6 eller 6'6" i merparten av mina vatten, dels för den (beroende på klinga och komponenter förutom längd) något ökade kastlängden men också möjligheten att styra fisken.

Det blir alltid en kompromiss där jag fiskar, längre spö innebär svårigheter att kasta bland sly och berg, kortare spön innebär svårigheter att hålla fisken borta från vide som växer ner i vattnet och liknande.
          Riktigt lätt klassade spön har svårt att styra jiggar tunga nog att vara fiskbara (skalle på cirka 2-3 gram) medan tyngre klassade kan hindra fisket med lätta wobblers, det sistnämnda är dock inte lika problematiskt vid fiske med haspel.

Ett råd jag brukar ge är att titta igenom dina beten, väg dem och konstatera vilka du fiskar mest med. Anpassa utrustning efter dessa, inte det tyngsta eller lättaste betet du äger.

Angående linor provade jag förr (2006-2010, hänt en del sedan dess) flera fabrikat från Japan under en av mina många importperioder.
          Enda linan jag importerar nu är Daiwa Samurai Braid, till gäddfiske, tycker faktiskt dugliga linor finns här hemma rent generellt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Har ingen erfarenhet av spöna i fråga men ganska lång erfarenhet av modernt UL-fiske med multirulle (främst).
            Känt på ett par äldre Presso samt några få andra super-UL, alltså klassade från under grammet, och jag personligen skulle utesluta dessa från i princip allt vad svenskt jiggfiske efter traditionella rovfiskar heter samt även själv inte använda dem i vatten där det finns gäddor.
            Går spöna sönder av jiggar och/eller gäddor?
            Troligtvis inte men spön av den typen är så otroligt klena att jag hade föredragit 2-6 gram eller dylikt vid fiske efter annat än ädelfisk i bäck om betesvikterna ska ligga så relativt högt som 2-5 gram.

Fiskar själv mycket från land och har gjort så många år med mer moderna prylar, främst i insjö.
            Vilken spölängd som "räcker" beror ju helt på var fisken står.
            Kan du fiska där fisken står landnära och kastlängden helt enkelt inte är avgörande fungerar en femfotare till och med.
            Själv föredrar jag minst 6 eller 6'6" i merparten av mina vatten, dels för den (beroende på klinga och komponenter förutom längd) något ökade kastlängden men också möjligheten att styra fisken.

Det blir alltid en kompromiss där jag fiskar, längre spö innebär svårigheter att kasta bland sly och berg, kortare spön innebär svårigheter att hålla fisken borta från vide som växer ner i vattnet och liknande.
            Riktigt lätt klassade spön har svårt att styra jiggar tunga nog att vara fiskbara (skalle på cirka 2-3 gram) medan tyngre klassade kan hindra fisket med lätta wobblers, det sistnämnda är dock inte lika problematiskt vid fiske med haspel.

Ett råd jag brukar ge är att titta igenom dina beten, väg dem och konstatera vilka du fiskar mest med. Anpassa utrustning efter dessa, inte det tyngsta eller lättaste betet du äger.

Angående linor provade jag förr (2006-2010, hänt en del sedan dess) flera fabrikat från Japan under en av mina många importperioder.
            Enda linan jag importerar nu är Daiwa Samurai Braid, till gäddfiske, tycker faktiskt dugliga linor finns här hemma rent generellt.
            Tack för ditt utförliga svar!

Vad är din åsikt om lintjocklek till UL-fiske med i huvudsak hårdbeten 2-5g?

Är det mycket känsla som går förlorad om man väljer en JDM (eller annan) lina i tunnaste abborrdimension, alltså #0.8 som denna https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105783

Vad säger ni om storlek #0.5 eller #0.6 för någon av dessa:
            https://www.digitaka.com/items/36/10...ALL+GAME+PE-HG
            https://www.digitaka.com/items/36/10...e+PE+EGISTA+X8

Jag ingen som helst erfarenhet av UL, men de rekommenderade JDM-linorna för ädelfiske i bäckar känns instinktivt som alltför klena till våra gäddvatten.
            Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 15:28.

Kommentera

Tack för ditt utförliga svar!

Vad är din åsikt om lintjocklek till UL? Är det mycket känsla som går förlorad om man väljer en JDM (eller annan) lina i tunnaste abborrdimension, alltså #0.8 som denna https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105783

Jag ingen som helst erfarenhet av UL, men de rekommenderade JDM-linorna för ädelfiske i bäckar känns instinktivt som alltför klena till våra gäddvatten.
              Även mer moderna/avancerade linor är ju relativt billiga här hemma numera.
              Prylarna du bygger din UL-rigg av är ju däremot inte särskilt billiga, hade jag varit i din sits hade jag rullat på ett par inhemska linor först och testat.

Hur man upplever linans inverkan på fisket är högst subjektivt.
              Själv använder jag 0.12-0.15mm till UL/BFS, främst på Cardiff C2000SS och ombyggd Daiwa Pixy. Dessa rullar fiskar från strax under grammet i ovanliga fall men mest mellan 2.5-8 gram.
              Har själv vid enstaka tillfällen testat riktigt tunna flätade linor, både hemifrån, från USA samt Japan.
              Ser inga som helst fördelar med dem till mitt fiske, då fiskar jag ändå en del bäcköring.
              Kan tänkta mig att en riktigt tunn lina, av utlovad dimension (vilket inte alltid är fallet), kan vara fördelaktig exempelvis vid mycket lätt jiggfiske/bottennära fiske i relativt djupa vatten.
              Tycker de supertunna linornas fördelar överskuggas av deras nackdelar.

Fick för övrigt på 70-80 meter Shimano Kairiki av 8-trådiga varianten i dimensionen 0.12 eller 0.13, på min Cardiff som har grund spole, extremt grund om man jämför med flertalet svensksålda modeller.
              Samma spole sägs ta 140 meter PE #06 vilket ska motsvara cirka 0.13mm.
              Det säger mig att linan troligen inte håller uppgiven diameter men jag är samtidigt medveten om att 70+ meter lina på en rulle för riktigt lätt fiske på kort spö definitivt räcker och blir över.

Den där "känslan" har jag aldrig förstått mig på.
              Någon får gärna länka en artikel eller dylikt där "känsla" mellan säg 0.05mm och 0.12mm faktiskt testas med redovisat, mätbart, resultat.

Kommentera

Två andra frågor gällande linor och UL-fiske:

1. Är det verkligen så tunna linor som #0.2 - #0.4 (JDM) det rekommenderade för vårt UL-fiske i Östersjön? Det är ju inte direkt så att jag tänkt stå och drilla öring eller forell vid en fjällbäck i norra Japan... Förlorar jag otroligt med känsla av att använda en lina i tunnaste "aborrdimension" #0.8 (16.7 lb) som denna https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498105783 Jag menar, det känns ju som att det är mer sannolikt att en gädda kliver på än att den inte gör det...

2. Överallt läser jag att det rekommenderas att inte använda tafs vid UL-fiske, utan i stället kring 3-4 fot flourlina vid betet. Vad är fördelarna? Stämmer det? Återigen, tänk om gammelgäddan hugger...

Ursäkta mina många frågor, men är helt ny på det här med UL.
                Ja du, tunnare lina ökar känsligheten, eller rättare sagt en tunnare lina skär vattnet bättre och därmed kan eventuellt kontakten öka. Personligen tycker jag inte känsligheten är viktigast vid ul fiske utan att verkligen presentera riktigt finess. Just nu fiskar jag ul med 12 ibs fluorocarbon vilket är i grövsta laget (0.28) men det var det jag hade hemma. Ska byta till en 0.20 fc vid tillfälle för att gå ner till 6 eller 8 ibs. Finns det snipor så knyter jag på en microtafs i titan.
                Senast ändrad av Ziggystardust; 2023-04-23, 15:49.

Kommentera

Även mer moderna/avancerade linor är ju relativt billiga här hemma numera.
                  Prylarna du bygger din UL-rigg av är ju däremot inte särskilt billiga, hade jag varit i din sits hade jag rullat på ett par inhemska linor först och testat.

Hur man upplever linans inverkan på fisket är högst subjektivt.
                  Själv använder jag 0.12-0.15mm till UL/BFS, främst på Cardiff C2000SS och ombyggd Daiwa Pixy. Dessa rullar fiskar från strax under grammet i ovanliga fall men mest mellan 2.5-8 gram.
                  Har själv vid enstaka tillfällen testat riktigt tunna flätade linor, både hemifrån, från USA samt Japan.
                  Ser inga som helst fördelar med dem till mitt fiske, då fiskar jag ändå en del bäcköring.
                  Kan tänkta mig att en riktigt tunn lina, av utlovad dimension (vilket inte alltid är fallet), kan vara fördelaktig exempelvis vid mycket lätt jiggfiske/bottennära fiske i relativt djupa vatten.
                  Tycker de supertunna linornas fördelar överskuggas av deras nackdelar.

Fick för övrigt på 70-80 meter Shimano Kairiki av 8-trådiga varianten i dimensionen 0.12 eller 0.13, på min Cardiff som har grund spole, extremt grund om man jämför med flertalet svensksålda modeller.
                  Samma spole sägs ta 140 meter PE #06 vilket ska motsvara cirka 0.13mm.
                  Det säger mig att linan troligen inte håller uppgiven diameter men jag är samtidigt medveten om att 70+ meter lina på en rulle för riktigt lätt fiske på kort spö definitivt räcker och blir över.

Den där "känslan" har jag aldrig förstått mig på.
                  Någon får gärna länka en artikel eller dylikt där "känsla" mellan säg 0.05mm och 0.12mm faktiskt testas med redovisat, mätbart, resultat.
                  Tack igen för att du delar med dig av nyttiga insikter och erfarenheter till en som inte kan så mycket!
                  Linan jag länkade till är angiven till 0.148 mm i storlek #0.8 (16.7 LB) https://www.sergiopesca.com/avani-se...8-stealth-grey och eftersom det är en kvalitets japanare utgår jag från att det är en faktisk tjocklek. Om jag förstått det rätt så kan den vara i det övre spannet för UL?

Eller kanske denna https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498120656 i #0.6 som är 0.128 mm? 14 € i Japan mot 41,90 € i Europa. Samt Varivas Super Trout Advance [Max Power PE] X8 https://www.digitaka.com/item/42/10/26/4513498107046 också i i #0.6 / 0.128 mm 18 € i Japan mot groteska 72,30 € i Europa
                  Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-23, 16:09.

Kommentera

Tack igen för att du delar med dig av nyttiga insikter och erfarenheter till en som inte kan så mycket!
                    Linan jag länkade till är angiven till 0.148 mm i storlek #0.8 (16.7 LB) https://www.sergiopesca.com/avani-se...8-stealth-grey och eftersom det är en kvalitets japanare utgår jag från att det är en faktisk tjocklek. Om jag förstått det rätt så kan den vara i det övre spannet för UL?
                    Jag är fel person att fråga om du vill ha ett "korrekt" svar anno 2023.
                    Fiskade UL-haspel på 90-talet med nylon om 0.25mm och det fungerade det också. Vidare till experiment med multifiske under 5 gram medelst ABU Max 1600/3600, Mörrum 1600/3600, Calcutta 50, Conquest 50, Daiwa Presso och så vidare. Har alltid tyckt betena haft bra gång och aldrig tappat "känsla" trots mestadels fiske med linor mellan 0.15 och 0.20.
                    Brasklappen är att jag i princip aldrig fiskat särskilt mycket jigg med de lätta prylarna, där kanske nyttan av tunn lina finns.

Vad som är i "övre spannet" eller ej avgör du själv.
                    Jag har upplevt noll fördelar med linor under 0.12mm till mitt fiske, andra tycker tvärtom men det handlar ofta just om det; "tycker" (även i mitt fall).

Jag påstår att får du en korrekt klassad 0.148mm av hög kvalitet så kommer den fungera utmärkt till ditt fiske med beten på 2-5 gram (just där jag fiskar mycket, främst wobbler).
                    Ska du däremot fiska flera meter djupt och/eller ha tät bottenkontakt med jiggskallar på max 1.5-2 gram kan säkerligen en 0.06-0.08 eller dylikt tjäna dig väl.

Ännu ett generellt tips:
                    Hitta ett linfabrikat/modell du trivs riktigt bra med.
                    Börja först efter det laborera med dimensioner.
                    Varivas (och andra japanska) kvalitetslinor avsedda för kustfiske i stil med LRF lär vara ett klokt val, min erfarenhet är dock att de riktigt dyra linorna inte alltid matchar priset prestandamässigt. Det kan dock ha ändrat sig sedan jag laborerade med olika linor.

Om du väl bestämmer dig för import av exotisk lina, redogör mer än gärna dina erfarenheter här på forumet. Jag, och säkert flera andra, är alltid på jakt efter nästa lina!

Kommentera

Jag är fel person att fråga om du vill ha ett "korrekt" svar anno 2023.
                      Fiskade UL-haspel på 90-talet med nylon om 0.25mm och det fungerade det också. Vidare till experiment med multifiske under 5 gram medelst ABU Max 1600/3600, Mörrum 1600/3600, Calcutta 50, Conquest 50, Daiwa Presso och så vidare. Har alltid tyckt betena haft bra gång och aldrig tappat "känsla" trots mestadels fiske med linor mellan 0.15 och 0.20.
                      Brasklappen är att jag i princip aldrig fiskat särskilt mycket jigg med de lätta prylarna, där kanske nyttan av tunn lina finns.

Vad som är i "övre spannet" eller ej avgör du själv.
                      Jag har upplevt noll fördelar med linor under 0.12mm till mitt fiske, andra tycker tvärtom men det handlar ofta just om det; "tycker" (även i mitt fall).

Jag påstår att får du en korrekt klassad 0.148mm av hög kvalitet så kommer den fungera utmärkt till ditt fiske med beten på 2-5 gram (just där jag fiskar mycket, främst wobbler).
                      Ska du däremot fiska flera meter djupt och/eller ha tät bottenkontakt med jiggskallar på max 1.5-2 gram kan säkerligen en 0.06-0.08 eller dylikt tjäna dig väl.

Ännu ett generellt tips:
                      Hitta ett linfabrikat/modell du trivs riktigt bra med.
                      Börja först efter det laborera med dimensioner.
                      Varivas (och andra japanska) kvalitetslinor avsedda för kustfiske i stil med LRF lär vara ett klokt val, min erfarenhet är dock att de riktigt dyra linorna inte alltid matchar priset prestandamässigt. Det kan dock ha ändrat sig sedan jag laborerade med olika linor.

Om du väl bestämmer dig för import av exotisk lina, redogör mer än gärna dina erfarenheter här på forumet. Jag, och säkert flera andra, är alltid på jakt efter nästa lina!
                      Tar till mig av dina lärdomar, tack!
                      Lutar nog åt att testa en del av Varivas sortiment. Är ju skitkul att testa mer udda grejer som "ingen annan" i mina fiskevatten kör med. Knappt några inlägg alls om deras linor här på FS och särskilt inte under de senaste åren. Självklart kommer jag att recensera mina köp här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04