Shimano exsence dc service - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano exsence dc service

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano exsence dc service

Hur rengör jag den här?
    min Shimano exsence dc lät som en kaffekvarn när man vevade med lite motstånd från betet.

Plockat isär den början av året o då var den ordentligt skitig. Spolaxeln hade smuts som satt fast ordentligt och spolen var svårt att plocka bort från rullen.

Den runda mässingssaken med tänderna var skitig då också men len/renkänsla på ytan ändå. Rengjorde fettade o oljade rullen enligt instruktioner. Funkat fint, känts bra samt vart smooth att veva men under senaste fisket börjde den låta som en kaffekvarn
    Bifogade filer

Jag plockade isär min exsence dc häromveckan. Jag använde brakeclean men aceton fungerar säkert oxå bra. Fick det inte helt rent men tillräckligt. Den där rullen har gäckat mig eftersom att både frikopplingen och knarren inte fungerat hundra efter att jag plockat isär den.

Förutom att det låter som en kaffekvarn fungerar knarren bra? Sitter allt på plats när du öppnar upp?

Om kuggarna ser ok ut som du säger så skulle jag titta på vevlagret under drevaxeln som ligger an mot sidokåpan. På min var det ordentligt infettat från fabrik och såg ok ut. Tycker kåpan tätar bra mot vatten så borde inte ha skurit men kan vara värt att kolla. Ser det ok ut så skulle jag även testa att byta plats på "fjädrarna" (de två fjädrarna som sitter uppepå det vita) där de fäster in i hålen på knarren. Tror att knarren ska ligga an mot de vita kuggarna för att man ska få det där knäppande ljudet. På bild 3 ser det ut som att det inte gör det.

Kan även vara värt att kontrollera att fjäderlåset (hexagonala) som sitter i ett spår ovanpå drevet (och låser fast det vita) sitter ordentligt fast. Detta kan leta sig ut.

Som sagt vet inte exakt men kan vara värt att testa detta då jag haft liknande problem på min.
    Senast ändrad av gabbu; 2020-08-18, 15:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Jag plockade isär min exsence dc häromveckan. Jag använde brakeclean men aceton fungerar säkert oxå bra. Fick det inte helt rent men tillräckligt. Den där rullen har gäckat mig eftersom att både frikopplingen och knarren inte fungerat hundra efter att jag plockat isär den.

Förutom att det låter som en kaffekvarn fungerar knarren bra? Sitter allt på plats när du öppnar upp?

Om kuggarna ser ok ut som du säger så skulle jag titta på vevlagret under drevaxeln som ligger an mot sidokåpan. På min var det ordentligt infettat från fabrik och såg ok ut. Tycker kåpan tätar bra mot vatten så borde inte ha skurit men kan vara värt att kolla. Ser det ok ut så skulle jag även testa att byta plats på "fjädrarna" (de två fjädrarna som sitter uppepå det vita) där de fäster in i hålen på knarren. Tror att knarren ska ligga an mot de vita kuggarna för att man ska få det där knäppande ljudet. På bild 3 ser det ut som att det inte gör det.

Kan även vara värt att kontrollera att fjäderlåset (hexagonala) som sitter i ett spår ovanpå drevet (och låser fast det vita) sitter ordentligt fast. Detta kan leta sig ut.

Som sagt vet inte exakt men kan vara värt att testa detta då jag haft liknande problem på min.
      Knarr och allt har funkat klockrent gjort det även fast jag plockat isär och rengjort den innan.
      Den började helt plötsligt låta kaffekvarn men kastade som en dröm och allt annat funkade också.
      Allt satt på plats när jag öppnade rullen och kunde inte se något konstigt.

Kommentera

Men grymt om inget ser konstigt ut då är det bara att skruva ihop och kasta. Skönt

Kommentera

Storborre:

"Den runda mässingssaken med tänderna" är huvudrevet. Det ska finnas ett skyddande lager med rullfett på det och pinjongen som det jobbar ihop med. Delvis för att ge lenare gång men mest för att skydda mot korrosion.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Storborre:

"Den runda mässingssaken med tänderna" är huvudrevet. Det ska finnas ett skyddande lager med rullfett på det och pinjongen som det jobbar ihop med. Delvis för att ge lenare gång men mest för att skydda mot korrosion.
            Har smort in den med rullfett senast i början av året. Hur mycket ska man fetta in den, bara tänderna eller sidorna/ ovan o undersidan?
            Har en känsla av att det kommit in vatten o pga det ser huvudrevet sådär.

Kommentera

Det bäste är att ge allt ett tunnt skyddande lager med fett.
              Använder du rullen i bräckt/saltvatten behövs tätare underhåll, samt att man spola av rullen i färskvatten mellan turer och förvara den luftigt och inomhus för att det ska torka.

Här har du det bästa guiden till rullvård IMO .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 724 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04