Multirulle(lågprofil) till grov abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle(lågprofil) till grov abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Ok, hade ju fundering på rulle 2,, mörum zx var en ide,, men är knappen sladdrig så kommer jag bli missnöjd.
    men tror jag köper en annan än mgxrteme på set 2,, salty kanske.
    Kan tänka mig att Salty passar vårat kustfiske eller lättare/mellantungt gäddfiske, dock till abborre med mindre drag finns det bättre rullar. Tjusning att ha en knarrande slirbroms är ju cool, men för den pengen finns klart bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

Kan tänka mig att Salty passar vårat kustfiske eller lättare/mellantungt gäddfiske, dock till abborre med mindre drag finns det bättre rullar. Tjusning att ha en knarrande slirbroms är ju cool, men för den pengen finns klart bättre.
      Ok, Tack.
      Men om jag har en mgxtreme så kanske jag skulle ha en för lite tyngre fiske?
      för gädda så vilken av dessa skulle ni valt, bör funka med 15 grams spinnare med...
      salty
      premier
      mörrum zx

Kommentera

Finns massor. Men 15 gr spinnare och samtidigt klara av tyngre beten.....hur tungt? Rullarna nedan har jag eller har haft. Alla används i mitt fiske efter gädda utan problem. Från 25-30 gr och uppåt 200 gr. Skulle nog välja andra rullar om jag ska kasta en 15 grspinnare. Det går även med dessa men inte optimalt. Spolarna är för tunga.

Abu Revo Beast 4. En slitvarg som kastar som en dröm. Tatula 200. Eller en HD variant av Tatula. Den finns även i en version med grundare spole. Har för mig att den heter 150. Kalasrullar. Shimano har också flera.

Alla rullar håller. Bestäm dig för hur mycket lina du behöver och vilken tjocklek. Jag vill gärna ha 0.35 och någonstans mellan 75-80 m lina. Fungerar finfint med alla uppräknade rullar. HD/200 och Beast tar ca 85-100 m av samma lina. Räcker för mig. Vill du ha tunnare lina så finns det mindre rullar. Tex Revo Sx eller någon annan ut revoserien.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ja vilka betesintervall gäller, 15g- ? Till mitt -150g spö har jag 0.33-0.36 flätlina, till beten 30-80g har jag ett annat spö med 0,28 lina, vad tänkte du dig för lina?

Skulle hellre välja något mer bruksigt prismässigt t ex Shimano 200K, nån Tatula 100-200 beroende på betesvikter och lina men av de tre du nämner, (som jag finner onödigt dyra) så förmodligen Salty den är nog mest stadigt byggd och så får du en grund spole på köpet.

Kommentera

kanske 15-60 gram?

Kommentera

Tatula 100 eller 150. Shimano curado. Abu revo gen 4. Tex Sx eller Premier. Tom en Blackmax fungerar även om dess linkapacitet förmodligen är i minsta laget. Vilken som helst fungerar bra.

I intervallet 15-60 gr fungerar det mesta så länge som rullen inte är för stor. Bestäm dig för vilken lintjocklek du vill ha. Välj en rulle som tar ca 75 m av linan. Större linkapacitet betyder bara extra onödig vikt på spolen med sämre kastegenskaper med lättare beten.

Egentligen fungerar allt. Men olika bra. För stor rulle betyder oftast sämre kastegenskaper med lättare beten. För liten rulle betyder oftast för klen linkapacitet. En riktigt bra kompromiss är Abus Revo Beast eller Beast X. Kraftigt byggda rullar men fortfarande små. Inte 100 % optimala kanske för svårkastade 15 gr beten med oftast ok.
              Senast ändrad av Mankan G; 2020-08-22, 11:13.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Jag skulle vända mig åt den Japanska marknaden, leta efter en Daiwa Zillion CC eller en Daiwa TD-Z i magnesium :-)

Starka rullar som lätt fixar Slemgurkan om hon hugger :-)
                Den första rullen har jag och är supernöjd med den, den andra som jag nämnde är på väg till mig från Japan :-)

Men marknaden är sjukt stor, jag har testat ofantligt många rullar, men till sist hittar man det som passar just Dig :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Jag skulle vända mig åt den Japanska marknaden, leta efter en Daiwa Zillion CC eller en Daiwa TD-Z i magnesium :-)

Starka rullar som lätt fixar Slemgurkan om hon hugger :-)
                  Den första rullen har jag och är supernöjd med den, den andra som jag nämnde är på väg till mig från Japan :-)

Men marknaden är sjukt stor, jag har testat ofantligt många rullar, men till sist hittar man det som passar just Dig :-)
                  Men är en ex zillion bättre än abu premier/extreme/salty?

vadska man säga om en abu mörrum zx i detta sammanhang?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Men är en ex zillion bättre än abu premier/extreme/salty?

vadska man säga om en abu mörrum zx i detta sammanhang?
                    Dom äldre Zillion är både starkare och bättre gjorda (byggda) än dom nya, detta enligt mig. Sen ser dom äldre inte så plastiga ut :-) bjuckar på en bild av min Zillion :-)

Enligt mig så finns det Ingen Abu LP som kommer i närheten av en Zillion :-)
                    Abu skall hålla sig till Rundgavlat :-) där är dom oslagbara :-)
                    Bifogade filer
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Dom äldre Zillion är både starkare och bättre gjorda (byggda) än dom nya, detta enligt mig. Sen ser dom äldre inte så plastiga ut :-) bjuckar på en bild av min Zillion :-)
                      Du kan inte jämföra den gamla "riktiga" zillion med dagens.
                      Daiwa hade förmodligen världens bästa plattformar i zillion, alphas och millionair. Dagens daiwa rullar är inte i närheten. Men de är nog klart mycket billigare i tillverkning än de gamla.
                      Finns skäl till att många gamla daiwa fans i världen ratar de nya rullarna.
                      Grattis till din zillion. Kanske världens mest välbyggda lågprofilare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04