Lättare downsizespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättare downsizespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättare downsizespö

Sitter och klurar på en lättare utrustning till gädda. Har grövre klassade spön men känner att jag saknar ett för lättare beten.
    Har främst tänkt fiska beten som dobb daddy (ca 25 gr), jiggar som relax 6” och wobblers på 30-40 gr. Får gärna klara av lättare Jerks/swimbaits på 60-70 gr.
    Kan tro att 20-80 eller 30-90 passar viktmässigt, men lite fokus på lägre vikt. Har tänkt att para ihop detta med en Daiwa Tatula 200, men förslag är mer än välkomna. Absolut smärtgräns på rulle ligger på 2000 kr.

Har läst och forskat men det är riktigt svårt att hitta tester och recensioner i just detta segment.
    Då jag tänkt att ha spöt som extraspö och kommer att fiska med det ganska sparsamt, så tänkter jag försöka hålla prislappen på en ”vettig nivå”.

Har kikat på följande spön, så vet ni något om dessa är jag tacksam för svar.
    Svartzonker Black Series The Horizon 30-90 gr.
    Gunki Canne Skyward-Cast C 30-80 gr.
    Westin W3 Powercast-T 20-80 gr.

Prorex xr 40-80 / Prorex ags 40-80. Har båda, sitter tat200 bå bägge. Riktigt fina combos för wobbler och jr gummin.

Tycker xr är mer prisvärt än ags och rekommenderar det.

Kommentera

Definitivt ett Prorex. De som testat ett Prorex rekommenderar inte w3, svartzonker eller andra kinaspön.

Beroende på vilket rullfäste du tycker är skönast väljer du prorex xr, ags eller E.
      ​​​​​Det du får för pengarna är dubbelt så bra som hos valfri konkurrent, bortsett Shimano som också har fina spön för billig peng men de är inte riktigt anpassade för gäddfiske på samma sätt.

Kommentera

Klart intressant, vad skulle ni säga skiljer de olika spöna åt. Har inte något spö från daiwa och det känns lite som en djungel. Många olika benämningar och spön i samma viktklasser.
        Hur skulle det funka att gå ner och fiska med 30 gr? Blir det någon känsla med det eller blir det lite stolpe över det hela?

Kommentera

De prorex som är klassade 100g eller 40-80g är de absolut känsligaste spöna som finns och blir inte för styva. Funkar helt klart att fiska 30g.

Det är olika kvalitet på klinga, rullste och ringar som skiljer de olika serierna åt. Dock så är kvaliteten överlag helt fantastiskt så att välja ett Prorex E för ca 1k är inget dåligt spö. Xr för ca 1500kr är som ovan skriver ett riktigt riktigt fint spö för de pengarna.

Kommentera

Stort tack för info! Är väldigt många spön som ligger från 40 gr och uppåt, vilket gör det svårt att veta vilka som har känsla nog för lite lättare beten. Mitt grim reaper 40-110 känns klart i kraftigaste laget. Några förslag på lindimension? 0,30 kanske?

Kommentera

Jag skulle gå ner till 0,25mm för beten upp till 70-80g.
              ​​​

Kommentera

Jag använder ett veritas 01k12bk tillsammans med en tatula.
                dänger lite jiggar och tyngre beten upp till 70-80g.

Är nöjd över lag med uppställningen, men letar man runt mer så kanske det finns bättre alternativ.

My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
                lord how i will miss that woman...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 728 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S