Välfungerande spinn kombo med fin känsla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välfungerande spinn kombo med fin känsla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Välfungerande spinn kombo med fin känsla?

Houdi,
    ska köpa min första spinnkombo och har sonderat marknaden lite...har fiskat hela mitt liv och även kört lite spinn tidigare.

Söker ngt i mellansegmentet för beten ca 7-25gr för aborre och gös + ett spö 7-8 fot med snabb aktion. Söker lätta finkänsliga prylar. På spöt sätter jag sannolikt Fladens flätlina 0.12 som jag tycker är oslagbar till kvalite/pris. Kör mest med mindre jiggar ochj ngn spinnare ibland. Vill inte betala uppåt 5 tusen utan hoppas komma undan med 2000-3000kr totti.

Har hittat dessa tre rullar som på papperet verkar vara vettiga val. Vilken är att föredra och varför?Jag ser ingen större skillnad på dom när jag läser specen (?).

1. https://www.willyssportfiske.se/p/sp...r-revo4-x.html
    2. https://www.willyssportfiske.se/p/sp...1-vanster.html
    3. https://www.willyssportfiske.se/p/sp...00h-hoger.html

Förslag på kombo eller ngt spö som passar som handen i handsken till ngn av ovanstående rullar? Har bra erfarenheter av Abu, Shiman och Savage Gear...

Tack på förhand #spinnnewbie

- Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Av de tre så den längst ned, Daiwan.
    De andra har onödigt stora, djupa spolar och ger sannolikt en totalt tyngre spole vilket sällan är bra när man ska kasta lättare beten. Den nedre har en mer avancerad magnetkastbroms än den övre och bör ge lugna kast. Den i mitten har en centrifugalbroms som jag inte prövat, sägs kasta långt och sökert enligt vissa men lite mer nervöst i motvind enligt andra... kanske enbart en fråga om kastteknik?

Prorex olika spinnspön runt 6'9"- 7'2" är populära... själv har jag ett Svartzonker 7"6" 6-21g (klarar mer). För lättare abborrebeten och trånga vatten ett Berkley 6'6" 5-20g som är klenare än det första. Trivs med båda.
    Senast ändrad av anteman; 2020-06-07, 13:21.

Kommentera

Av de tre rullarna du har länkat där hade jag valt daiwan alla dagar i veckan. Bromsen är överlägsen när det kommer till finjustering och kastsäkerhet. abu hållet jag mig långt borta ifrån tills dem får ordning på kvalitetskontroller och inte slänger på hutliga överpriser på sina produkter och Shimanon är bra men tyvärr gammal och utdaterad. Som spö till den rullen hade jag kört på detta:

Hela prorex-serien ifrån Daiwa är extremt mycket spö för pengarna och ska ha aktionen du letat efter också. Så får du även lite pengar över i din budget till lina osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Av de tre så den längst ned. De andra har onödigt stora spolar och ger sannolikt en totalt tyngre spole vilket sällan är bra när man ska kasta lättare beten. Den nedre har en mer avancerad magnetkastbroms än den övre och bör ge lugna kast. Den i mitten har en centrifugalbroms som jag inte prövat, sägs kasta långt och sökert enligt vissa men lite mer nervöst i motvind enligt andra... kanske enbart en fråga om kastteknik?

Prorex olika spinnspön runt 6'9"- 7'2" är populära... själv har jag ett Svartzonker 7"6" 6-21g (klarar mer). För lättare abborrebeten och trånga vatten ett Berkley 6'6" 5-20g som är klenare än det första. Trivs med båda.
        Tack, fundera på att kombinera Daiwa Tatula 100 med ett Savage Gear MPP2 Trigger Perch 7,3 med kastvikt 10-30g. Ett SG XLNT Bushwacker haspelspö jag redan har är sinnesjukt underklassat (den hanterar alltså mycket tyngre beten) så jag undrar om Trigger perch och är lika gravt underklassade!? Chansar vilt här om jag bara beställer utan att ha ngn input på spöt /

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
          Av de tre rullarna du har länkat där hade jag valt daiwan alla dagar i veckan. Bromsen är överlägsen när det kommer till finjustering och kastsäkerhet. abu hållet jag mig långt borta ifrån tills dem får ordning på kvalitetskontroller och inte slänger på hutliga överpriser på sina produkter och Shimanon är bra men tyvärr gammal och utdaterad. Som spö till den rullen hade jag kört på detta:

Hela prorex-serien ifrån Daiwa är extremt mycket spö för pengarna och ska ha aktionen du letat efter också. Så får du även lite pengar över i din budget till lina osv.
          Intresesant spö helt klart! Hitade också SG MPP2 Trigger Perch och spöna verkar i teorin snarlika...

Kommentera

Om du inte kan åka till Willys så kanske du kan köpa hem 2-3 spön känna på dem i lugn och ro och returnera de andra? Kan det vara värt. Willys har ju även ett SG 7'3" Black Savage och Westins W3 finesse T&C 7'1" -21g som många verkar gilla... Tror att Daiwa X spö är lättare och toppigare i aktionen än MPP Perch fast ring butiken och fråga innan köp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg

Intresesant spö helt klart! Hitade också SG MPP2 Trigger Perch och spöna verkar i teorin snarlika...
              På pappret låter dem lika, men är rätt säker på att prorexet utklassar SG-spöt 7 känsla o kvalité. Daiwa är ju världens största spötillverkare med flera egna fabriker. Alla andra märken köper in sig hos typ toray och liknande och köper in stora mängder färdiga klingor som resulterar i en sämre kvalitetskontroll bl.a. Nu har jag aldrig fiskat med någonting ur SG-s sortiment då jag tycker att deras produkter känns billiga (personlig uppfattning) så kan ha helt fel. Men mitt kort ligger på prorex

Kommentera

Har själv två prorex-spön, varav ett har samma kastvikt som det du är ute efter. Kan inte annat än att hålla med övriga: rekommenderar helt klart deras spön.

Kommentera

Tackar stort för alla input på kort tid. Det blir all in på Daiwa, Tatula å Prorex. Fint! Ha det bäst och skitfiske på er alla.

Kommentera

hahaha jag var tvungen att kolla upp westin spöt ändå...så nu får jag ringa ngn butik imorrn för att förstå vad skillnaderna är mellan nämnda modeller från Westin, SG och Daiwa. Nyfiken :/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar
                    0 gillar