Nya rullar från Shimano/Daiwa till Sverige? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya rullar från Shimano/Daiwa till Sverige?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter lovande det där... förresten det här med Calcutta och Conquest, finns det två fortfarande? Jag har nog trott att den numera enbart som finns är en modell, dvs CC, Calcutta Conquest (+DC) och att de gamla Calcutta och Calcutta D utan välhängt vevhus är obsoleta sen en längre tid tillbaka... ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
      Tack för respons boys.

Jag är svag för de rundgavlade guldrullarna i t.ex. conquest och luna. Men jag tänker också att de har några år på nacken. Därför hade det varit sjukt trevligt med lite nyare modeller så som CC DC 2019.

Börjar ångra mer och mer att man sålde CC 401 men storleken var inte helt optimal.
      Också svag för runda men av äldre slag.
      Luna 103 hade gärna fått säljas fortfarande och Shimano hade mer än gärna fått "dumma ner" nuvarande Conquest till någon liknande en modern Calcutta XT eller GTB. Nya Conquest får jag utslag av.

Conquest DC bara MÅSTE ju komma hit då Shimano öppnar eget.
      DC-hypen är ju total, Conquest-hypen nästan lika stor.
      Ut med den i nävarna på någon skränig, reklamtröjförsedd herre på youtube och succén kommer vara ett faktum! : D

Skämt åsido, du har ju nyaste Ryogan.
      Den har förvisso funnits på vår marknad ett tag men jag tycker den lever ett liv rejält i skymundan.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Låter lovande det där... förresten det här med Calcutta och Conquest, finns det två fortfarande? Jag har nog trott att den numera enbart som finns är en modell, dvs CC, Calcutta Conquest (+DC) och att de gamla Calcutta och Calcutta D utan välhängt vevhus är obsoleta sen en längre tid tillbaka... ?
      Calcutta lever och frodas i Japan där den har tappat sitt D.
      Västerut betar japantillverkade Calcutta B fortfarande stillsamt på prärien, obrydd om dumheter som mikrodrev och dylikt.

Kommentera

Till hösten lär vi se ett uppsving av tillgången på shimano rullarna när shimano själva tar över agenturen. Normark verkar inte vara ett dugg intresserade av att sälja shimano fram tills dess.

Nya Metanium blir spännande men för egen del hoppas jag att den nya agenturen innebär billigare reservdelar och snabba ryck.

Kommentera

Västerut lever denna också...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Till hösten lär vi se ett uppsving av tillgången på shimano rullarna när shimano själva tar över agenturen. Normark verkar inte vara ett dugg intresserade av att sälja shimano fram tills dess.

Nya Metanium blir spännande men för egen del hoppas jag att den nya agenturen innebär billigare reservdelar och snabba ryck.
            Nja... det är ju inte så att vi blev precis nedlusade av Daiwaprylar för några år sedan... kan man ens köpa "Mag Sealed" olja idag eller sitter Daiwa fortfarande på de "kronjuvelerna"?

Att styra in mot centraliserad märkesservice ligger nog i tiden men för mig och flertalet finns inga fördelar... dyrare och långsamt... finns de många här som vill att rullar ska hanteras som dagens bilar? (Komiskt när de skryter om fritt gym medan du väntar på bilservice... vem tusan är det som betalar det gymmet... jo du via fakturan!)

Nä, JontaK med fler kan känna sig trygga, hur det skruvas är långt viktigare än "vem"...
            En märkesservad rulle verkar ju knappast vara fri från varken problem eller innebära fortsatt generös vilja till garantiåtaganden...

Så... att köpa i Japan och serva oberoende är nog inte fel på individnivå... Någon som tror att "Shimano Sverige" kommer att ändra på det?

Blev lite OT men TS inledande fråga är nog så väl besvarad den kan bli av oss lekmän som killgissar..
            Senast ändrad av anteman; 2020-04-18, 11:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
              Joo... men där säljer de väl fortfarande svartvita TV-apparater och diggar valda sociopatiska teflonmobbare... ;-)

För övrigt förefaller det vara så att äldre rullar har bättre material och mindre av "beräknad livslängd" inbyggd än de nya, sök en fin rund rulle från 90-00-talet... medan de gjordes med annat fokus.
              Senast ändrad av anteman; 2020-04-18, 12:14.

Kommentera

Ett befogat resonemang anteman just i realtion till nya rullar.
                Har inte hört så mycket om Bantam men när bland andra Toro Beast, Conquest, Tatula 200 och Tranx kom upptäckte till och med lilla jag problemexemplar efter bara några månader.
                Gällande Tatula verkar det enbart handlat om måndagsex, gällande de andra kanske inte...
                När nya modeller släpps gäller det att eventuell serviceavdelning redan är inlästa på servicekrav samt möjliga svagheter. Så har inte alltid varit fallet, flera exempel på motsatsen finns...

Nja... det är ju inte så att vi blev precis nedlusade av Daiwaprylar för några år sedan... kan man ens köpa "Mag Sealed" olja idag eller sitter Daiwa fortfarande på de "kronjuvelerna"?
                Mig veterligen nej.
                Det är dock inte det värsta med Daiwa enligt min åsikt. Problemet med delar som "försvinner" i postgången och väldigt lång tid att behandla beställningar är betydligt värre.
                Likt Shimano har Daiwa vissa rena europamodeller vars reservdelar inte kan köpas från Japan utan att gissa sig fram, då sitter man helt i händerna på den regionala serviceavdelningen. Den måste helt enkelt fungera.
                Gör den inte det, i kombination med ganska många rostiga kullager, rostiga Magforce-magneter etcetera, står köpare/ägare utan sina rullar. Ibland långa perioder.

Att styra in mot centraliserad märkesservice ligger nog i tiden men för mig och flertalet finns inga fördelar... dyrare och långsamt... finns de många här som vill att rullar ska hanteras som dagens bilar? (Komiskt när de skryter om fritt gym medan du väntar på bilservice... vem tusan är det som betalar det gymmet... jo du via fakturan!)
                Inte alla gånger med full förståelse för problemen heller.
                Jag har flera gånger ombetts kika på defekta rullar vilka varit inne på märkesverkstad och kommit tillbaka med notiser som "inget fel konstaterat" eller "rulle servad, inga delar bytta" trots uppenbara fel på komponenter.
                Nästan lika illa är att det saknas förståelse då delar beställs utan tillgång till sprängskiss. Många sprängskisser saknas på nätet samtidigt som rullarna delar delar med andra varianter. Beställs det till en rulle från en annan och detta förklaras förutsätter jag att en märkesbunden servicetekniker faktiskt är med på noterna.
                En reservdeldel med ett specifikt artikelnummer är ju samma del oavsett vilken rulle den sitter i.

Nä, JontaK med fler kan känna sig trygga, hur det skruvas är långt viktigare än "vem"...
                En märkesservad rulle verkar ju knappast vara fri från varken problem eller innebära fortsatt generös vilja till garantiåtaganden...
                Där kommer problemet med självbetitlade "experter" in också.
                Själv är jag långt från expert, som bäst en entusiast och är noga med att inte framställa mig på annat vis. Det har dock funnits en handfull "rulldoktorer" som kombinerat påträngande reklam för sig själva med ytterst tveksamma ingrepp i rullar.
                Exempelvis signerande av sitt arbete medelst slipstift inuti gavlar, rakt genom eloxeringen, slirbromslameller badade i olja eller envägslager fullpackade med segt fett.
                För att inte tala om alla felmonterade brickor och skruvar dragna alldeles för hårt.

Så... att köpa i Japan och serva oberoende är nog inte fel på individnivå... Någon som tror att "Shimano Sverige" kommer att ändra på det?
                Så länge delarna finns är ljuset grönt.
                Återkommer där till ämnet NYA rullar. Tyvärr misstänker jag att tillverkarna kommer göra det svårare och svårare att själva köpa delar för att underhålla sina rullar.
                Jag förstår tanken, gudarna ska veta att jag synar minst ett tjugotal rullar om året med ägare som borde beläggas med skruvmejselförbud.

Förhoppningsvis startar Shimano en svensk avdelning, elaka rykten har en tid sagt att det funnits en tanke att serva våra svenska rullar mer centralt i Europa.
                Om de nu startar, plocka in hungriga, lättlärda och kunniga tekniker.
                Entusiaster som inte bara vill ha ett jobb. Tro mig, det finns en handfull sådana mitt bland oss vanliga dödliga.
                Titta sedan på ABU, Svängsta är ett föredöme. Telefon- samt mailkontakt besvaras prompt, vare sig det gäller prisförfrågningar, tekniska frågor eller rena beställningar fixas det inom rimlig tid och alltid med ett trevligt bemötande.
                Gör INTE som Normark, alltså kapa all direktkontakt med kund.
                Har förövrigt fortfarande inte fått köpa Shimanos fett från Malung, trots flertalet löften i stil med "det är bara beställa via din butik", vilket jag också gjort åtskilliga gånger.

Kommentera

Jag väljer att hålla mig försiktigt optimistisk inför den nya agenturen. Rykten har pratat om två tekniker med utgångsläge från Uppsala. Tidigare har inte jag haft några större problem med normark men det har blivit en märkbar skillnad i attityden och processen sen de förlorade agenturen. Det har gett daiwa en marknadsfördel när uppenbarligen ingen pushar shimanorullarna.

Jontak, jag instämmer angående posthanteringen samt väntetid på daiwadelar. 80% av rullarna jag servar är just daiwa (och 80% av dem är sletna lexor med identiska fel) och det är uppenbart att den enda serviceteknikern hos daiwa i Skandinavien har väldigt mkt att göra som dessutom sitter i Finland. Har rent av fått fel drev och kullager ett flertalet gånger.

För min del vore jag väldigt tacksam med möjligheten att beställa delar (och shimanos egna fett) utan att behöva ta det via en återförsäljare när shimano tar över agenturen.
                  ​​​​

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ett befogat resonemang anteman just i realtion till nya rullar.
                    Har inte hört så mycket om Bantam men när bland andra Toro Beast, Conquest, Tatula 200 och Tranx kom upptäckte till och med lilla jag problemexemplar efter bara några månader.
                    Gällande Tatula verkar det enbart handlat om måndagsex, gällande de andra kanske inte...
                    När nya modeller släpps gäller det att eventuell serviceavdelning redan är inlästa på servicekrav samt möjliga svagheter. Så har inte alltid varit fallet, flera exempel på motsatsen finns...
                    ​​​​​​Jontak, jag har servat ett par bantam samt äger en bantam själv. Den är i mina ögon ett väldigt intressant undantag då den faktiskt är robust. Inte en perfekt rulle då den är uppenbart "nedtrimmad" för att inte spöa skiten ur de ännu dyrare rullarna från shimano men likväl ett undantag och jag tror att den kan hålla riktigt bra över lång tid (säg 5-10 år)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04