Lågprofil, en kompromiss? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil, en kompromiss?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil, en kompromiss?

Förutom att en så kallad lågprofilrulle hamnar närmare spöklingan så kvinnor och barn lättare kan hålla i spö och rulle samtidigt... Vad mer än det ser ni som vurmar för lågprofil ser ni för fördelar med dessa?

Vi som har ömtåliga banktjänstemannahänder uppskattar LP!

Kommentera

Passar bra på enhandsspön. Måste, om än mycket smärtsamt, erkänna att min lilla lp-multi är smidigare för finlir än min Amba 1500c. Även om 1500:an är en av mina käraste rullar.

Kommentera

Jag håller låg profil när jag fiskar och då bör man ha lågprofil.... :-) och ser inte vari kompromissen ligger... servicevänlighet eller hållbarhet? (Fast jag har några runda också som jag kör när jag står högt på kastdäck i båten...)

Kommentera

Lägger egentligen inte så mycket tanke kring rullarnas form och profil.
          De flesta rullar jag äger och ägt har jag inte problem att greppa bekvämt.

För mig är lockelsen med lågprofilarna jag har/har haft faktumet att de har sina specifika egenskaper som rullar jämfört med de runda, rent modellspecifikt alltså.
          Enda konkreta fördelarna jag personligen åtnjuter med låga rullar är linspridarens avstånd till spolen och möjligen även den estetiska biten.

Fiskar helst runda rullar men har inga problem att medge att flera av mina lågprofilare har egenskaper mina runda saknar.

Kommentera

Generellt är lågprofilare lättare att greppa runtom (om man nu gillar ”palming”).
            Eftersom jag kommer från haspellandet och är van vid att en rulle under spöet balanserar bättre så känns det mindre svajigt med en lågprofil. Till havsfisket spelar det dock mindre roll.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Känns lite overkill att ens försöka kasta små beten med en 5500 typ
              haspel är att föredra, men vill ju va med i hypen att kasta små beten med lp/multi. Hehehe

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                Känns lite overkill att ens försöka kasta små beten med en 5500 typ
                haspel är att föredra, men vill ju va med i hypen att kasta små beten med lp/multi. Hehehe
                Du kan vilken dag du vill komma och kasta en 11 grams Berkley Cutter med en 5601 hos mig när du vill... och den rullen har 0.30 lina och sitter på ett spö klassat mellan 40-140 gram :-D Jag kan visa hur man gör.

Det säljs väl idag dock få rundgavlade rullar här i Sverige som är tänkta att användas till väldigt lätta beten och om man måste ner i betesvikter under 10 gram blir väl alternativt en ful lågprofilrulle där en klassisk Cardinal troligtvis gör jobbet betydligt bättre ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 296 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13