Säkert utmärkta rullar, själv är jag allergisk mot de accentuerade skruvskallarna på sidorna men det är ju blott en estetisk fråga.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken är eran favorit rulle nu tar vi bara lågprofiarna
Collapse
X
-
Utseendet kan definitivt diskuteras.Ursprungligen postat av holden Visa inläggSäkert utmärkta rullar, själv är jag allergisk mot de accentuerade skruvskallarna på sidorna men det är ju blott en estetisk fråga.
Funktionen är däremot överlägsen. Hårdare gods och mer precist skurna gängor än originalskruv samt insex är guld värd då man öppnar väldigt ofta. Så för min del en funktionsmässig modifikation jag gör på alla mina låga Daiwor.
- Gillar 1
Kommentera
-
Daiwa verkar gilla exponerade sidoskruvar långt upp i prissegmenten.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggUtseendet kan definitivt diskuteras.
Funktionen är däremot överlägsen. Hårdare gods och mer precist skurna gängor än originalskruv samt insex är guld värd då man öppnar väldigt ofta. Så för min del en funktionsmässig modifikation jag gör på alla mina låga Daiwor.
- Gillar 1
Kommentera
-
Imponerande, få hinner med att pröva (och skruva) så många rullar att de hinner med att förstå rullen, hur de ska modifiera, låna rätt från en rulle till annan rätt rulle för att få den kvalitén och de egenskaper man vill ha.
Förresten, hur sjutton gör du när du fotar dina fina (mint?) rullar så snyggt!? De är sådana bilder man vill se i "säljes annonser" där en del bilder är så dåliga att man funderar på om de ens vill sälja eller vad det egentligen är för exteriört skick på något de försöker sälja, för det syns knappt...Senast ändrad av anteman; 2020-04-16, 21:23.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ja, på dyrare rullar verkar det vara antingen en estetisk grej eller att tillverkaren ska göra det svårare att öppna, typ som Shimanos användande av torx i olika storlekar.Ursprungligen postat av holden Visa inläggDaiwa verkar gilla exponerade sidoskruvar långt upp i prissegmenten.
Jag letade febrilt efter kullrig skruv med insex eller torx men hittade inte det i aktuella storlekar samt syrafast.
Antar att du menar mina rullar och bilder? ; )Ursprungligen postat av anteman Visa inläggImponerande, få hinner med att pröva (och skruva) så många rullar att de hinner med att förstå rullen, hur de ska modifiera, låna rätt från en rulle till annan rätt rulle för att få den kvalitén och de egenskaper man vill ha.
Förresten, hur sjutton gör du när du fotar dina fina (mint?) rullar så snyggt!? De är sådana bilder man vill se i "säljes annonser" där en del bilder är så dåliga att man funderar på om de ens vill sälja eller vad det egentligen är för exteriört skick på något de försöker sälja, för det syns knappt...
En stor del av drivkraften att få till en perfekt rulle/spö-kombination för mina lite speciella förutsättningar och mitt fiske.
Kanske har man sina gamla "skitrullar" som favoriter för man byggt någon form av insikt om vad just jag trivs med till mitt fiske, jag letar inte ständigt efter nyare och/eller bättre.
Det är lätt att favorisera dyra, avancerade och snygga rullar. Kanske inte lika enkelt att ha en tråkig, grå, anonym, 15 år gammal rulle som drömrulle om man inte insett att ens egna begränsningar är större än de flesta rullars...
Pixyn på bild har kanske kostat mig 1800-2000 kronor totalt, varav rullen en dryg tusenlapp. Jag kastar minst lika bra med den som med Alphas Air eller mer än dubbel så dyra Aldebaran BFS XG.
Troligen kastar många andra bättre med alla dessa rullar än vad jag gör men Pixyn presterar troligen bättre än jag kan utnyttja och den tilltalar mig på flera andra sätt.
För att kvala in som favorit hos mig är hållbarhet över tid samt byggkvalitet ytterst viktigt. Därför sålde jag alla mina nyare Alphas (flera SV och en Air), de hade helt enkelt inte detaljkvaliteten som de gamla besitter.
Ja, de flesta av mina äldre rullar är i väldigt nära nyskick. Är väldigt noga då jag köper mina begagnade exemplar.
Jag har en högst amatörmässig "studio" där jag fotar prylarna. Man kommer faktiskt långt på en duglig extern blixt och hyfsat rätt tankar kring reflektionerna den orsakar.
- Gillar 2
Kommentera
-
Använder inte så mkt lp rullar längre. Fokus på gädda.
men har en Tatula HD med boca lager i, o den är mkt trevlig.
Har över en Lexa 100 med boca bearings. Lite för liten för mina händer.
men min Calcutta 50 slår alla dom hehe, Har tillverkat magnetbroms av neodynium från en hårddisk.
- Gillar 1
Kommentera
-
Har nog fiskat och trimmat mig igenom det mesta som finns på marknaden. Jag har svårt att välja någon favorit. Det är ju så många men eftersom några används mer flitigt så måste det väl innebära att de är favoriter.....
Till gädda så använder jag oftast Daiwas senaste Zillion eller Tatula (Coastal 200). Inga SV varianter utan de vanliga. Både HD och de vanliga. Fungerar helt kalas. Inte ett fel på någon av mina rullar trots intensivt fiske under några år. De bästa rullar jag har använt. Glömmer bort att de finns. De bara fungerar. Idag hade jag inte lagt pengarna på Zillion utan stannat med Tatula. Med de beten jag använder i mitt gäddfiske så är det ingen skillnad.
Till aborre eller gös så är det större spridning. Aldebaran BFS eller Aldebaran 30 MGL är de jag oftast använder. Men nästan lika ofta någon av mina trimmade Mörrum SX 1600.
Snyggast alla kategorier är en rund röd Ambassadeur. Helst en Rocket med klassiska gavlar. Och varje gång jag tar fram mina runda från Svängsta, jag har många, så slås jag av hur oerhört väl de fungerar. Trots sin i grunden antika konstruktion. Snacka om genialisk konstruktion."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
- Gillar 2
Kommentera
-
Shimano curado 201e7 är utan tvekan min favorit. Den är inte den nyaste, lenaste men den gör jobbet fantastiskt bra. Köpte min på ebay och den var ett vrak men idag är i princip hela insidan utbytt och varje kast är en fröjd. Jag har flera top of the line rullar men denna är den jag helst fiskar med. Används primärt till lättare gäddfiske från 10-50 gram.
Jontak, fina rullar du har! Det senaste är nödvändigtvis inte det bästa.1 Foto
- Gillar 1
Kommentera
-
Tack!Ursprungligen postat av Cudan Visa inläggJontak, fina rullar du har! Det senaste är nödvändigtvis inte det bästa.
Det är verkligen så, jag tycker inte det hänt något direkt revolutionerande med rullutvecklingen de senaste 15-20 åren faktiskt.
Finesser som Magsealed, Micro Module, X/Coreprotect, UTD/ATD, SV och T-Wing har förvisso dykt upp. Flera av dessa ger definitivt fördelar men samtidigt anser jag att grundläggande egenskaper såsom byggkvalitet samt komponentkvalitet gått ner.
Ska heller inte sticka under stol med att jag FÖREDRAR äldre rullar. Vissa vill ha det till att deras favoriter är bäst, jag anser så om mina men enbart i mina händer.
Samtidigt tar jag hemskt gärna diskussion med den som vill klaga på en Mörrum SX High Speed eller Daiwa original-Zillion.
Underbar pjäs och lika underbart att någon bemödar sig rädda dylika rullar!Ursprungligen postat av Cudan Visa inläggShimano curado 201e7 är utan tvekan min favorit. Den är inte den nyaste, lenaste men den gör jobbet fantastiskt bra. Köpte min på ebay och den var ett vrak men idag är i princip hela insidan utbytt och varje kast är en fröjd. Jag har flera top of the line rullar men denna är den jag helst fiskar med. Används primärt till lättare gäddfiske från 10-50 gram.
Vad är favoriter egentligen?
Gröna Curadon och dess syskon har jag sedan de kom favoriserat lite på distans.
De är "no frills" som jänkarna säger, potenta bruksrullar som kanske inte är spännande men ytterst välfungerande fiskemaskiner. Dessutom med mycket låg felprocent, precis som äldre släktingarna Citica och Chronarch.
Din E7 ser ju ändå fräsch ut på utsidan!
Nästa gång du storservar, polera huvuddrev och pinjong, det gör mirakel för gången på Scorpion/Curado-plattformen.
Jag äger och brukar E7ans österländska kusin, Scorpion XT 1500.
Också en favorit i den bemärkelse att den är min mest ergonomiska "slit och släng"-gäddrulle. Köptes för en dryg tusenlapp i nyskick med kartong, fick drev polerade, nya lameller samt ett par spollager.
"Tyvärr" är rullen lite för snabb för mig i nuvarande konfiguration ihop med aktuell lina och på spöt den sitter. Får helt enkelt broms ner den ordentligt då spolen är vild.
Spolen är lätt och lagren väldigt snabba, har heller inte riktigt vant mig vid bromsen och kanske har lite mycket lina på. Många ursäkter. ; )
En annan favorit från samma släkt.
Minsta E, Curado 50E närmare bestämt.
Nästan okänd i Sverige. En av de allra främsta rullarna strax över BFS.
Har sina små Shimano-besvär men osar i övrigt kvalitet och tradition. Jag struntar generellt i utseendet men är det kanske den snyggaste lågprofilaren?
Inte min rulle men jag har haft isär och modifierat, som synes med Hedgehogs Air BFS-lager, rullen har numera även en Yumeya-spole.
Intressant nog kan den här pyttelilla rullen i originalspecifikation utan problem fiska upp till och över 50-60 gram.
Nog är det så att väldigt många rullar kan titulera sig favoriter men av olika anledningar, kul tråd!
Borde naturligtvis komma en för alla runda rullar också, alltså inte bara tröskverk från Blekinge.
- Gillar 1
Kommentera
-
Exakt! Den egna upplevelsen ska vara i fokus. Även om jag må tillhöra shimanofanboy skaran (vilket i slutändan mest är för praktiska skäl då det blir lättare att ha reservdelar hemma) så verkar många också blint snöa in på ett märke och behandlar det som en oemotsagd sanning att just deras märke är bäst oavsett om det är Kinaplast bft eller japansk ALU.Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
Flera av dessa ger definitivt fördelar men samtidigt anser jag att grundläggande egenskaper såsom byggkvalitet samt komponentkvalitet gått ner.
Ska heller inte sticka under stol med att jag FÖREDRAR äldre rullar. Vissa vill ha det till att deras favoriter är bäst, jag anser så om mina men enbart i mina händer.
Samtidigt tar jag hemskt gärna diskussion med den som vill klaga på en Mörrum SX High Speed eller Daiwa original-Zillion.
Curado 51e är något av en enhörning för mig. Jag har jagat den i många år. Fick i höstas tag på en chronarch 51E och hör och häpna den var i princip oanvänd. Det kittlade rätt bra i magen när jag väl fick rullen i min hand. Den ersatte en antares på ett abborrespö och jag tycker faktiskt att den presterar funktionsmässigt lika bra. Även om det i princip bara är en estetisk skillnad mellan curado och chronarch från e serien jagar jag fortfarande den där curadon=)
Men ja, e serien briljerar som långvarig bruksrulle. Den stora 301an köpte jag själv ny för väldigt många år sedan och har tuggat på år efter år med endast ett drevbyte i våras.
En god vän till mig har en drös med gamla daiwor som presterar otroligt bra och stabilt och jag tror att när väl jag har hittat min enhörnade curado 51e så kommer jag börja kika på dem också.
Btw, skulle du en dag känna behovet av att sälja din scorpion så finns det ett hem hos mig där den kommer vara uppskattad =)
2 Foton
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 299 visningar