Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Kilade ner i katakomberna, hämtade en Tranx 301 och en Conquest 301 slängde med Scorpion 1500 (alltså en Curado 200) och en Conquest 100 av gamla modellen som jämförelse samt lite mäteripinaler.
Hur mäter man spridarens avstånd egentligen?
Nya Conquests ser ju kraftigt framflyttad ut men spridaröppningens effektiva höjdgräns (där linan löper vid kast) i relation till spolen samt spolens diameter påverkar ju.
Jag mätte på två sätt:
Dels från spridarens bakre kant (in mot spolen) till punkten där linan lämnar spolen samt från öppningens främre, övre punkt (ut åt spötoppen) till spolkanten i våg med rullfoten.
Då justerade jag linans avstånd till spolkanten på alla rullar förutom CQ100 som har betydligt mindre lina.
Tranx
Mått 1: 25mm
Mått 2: 20mm
Conquest 301
Mått 1: 20mm
Mått 2: 12.2mm
Conquest 100
Mått 1: 18mm
Mått 2: 12.2mm
Scorpion
Mått 1: 29mm
Mått 2: 26mm
Jag tror, som vanligt, kastlängderna är ett resultat av flera egenskaper hos rullarna.
Ej att förglömma den potentiella vikten av spridaröppningens form samt material hos rullar med stillastående.
De ungefärliga måtten ovan får ses som ren kuriosa och en halvt ovidkommande jämförelse om än lite av en fingervisning men intressant att det skiljer så mycket mellan Tranx 301 och CQ301.
Visa inlägg
Visa inlägg
När nästa Tranx är rostlagad ska jag ut och mäta kastlängd med och utan spoltätning. Tror inte den gör milsvid skillnad vid fiske medelst träkloss men till lite lättare doningar kanske det är märkbart.
Andningen är egentligen mer intressant, jag tror just den tätningen ställer till mer ont än gott. Vatten tar sig nämligen in den vägen även med intakt packning.
Ja, just det.
Så fel jag hade.
Tranx 301ans spole väger 48 gram. Komplett, fylld med lina.
Conquest 301ans väger 47, samma förutsättningar men något mindre linmängd än Tranxen.
Trodde flaggskeppets skulle vara betydligt lättare...
Vad är kvar då? Kastbromsen?
Kommentera